گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در ادامه بازارسازی برخی آهن‌فروشان برای افزایش قیمت محصولات فولادی روز گذشته نیز میانگین قیمت آهن آلات به خصوص میلگرد رشد 5 تا 30 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد.
شمش‌های وارداتی به کشور نیز که در طول ۱۰ روز گذشته به‌رغم روند فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن، ثبات یا حتی کاهش نرخ را تجربه می‌کرد، یکشنبه سرانجام تاب مقاومت در برابر امواج مثبت قیمتی بازار را نیاورد و رشد کم‌سابقه ۶۵ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. هم‌اکنون شمش بلوم روس در بندر انزلی ۱۵۶۰ تومان به ازای هر کیلو گزارش می‌شود. این در حالی است که نوع ترک و کره‌ای شمش نیز ۱۵۳۰ تومان در بندر امام قیمت دارد.
معامله‌گران بازار، صعود روز گذشته نرخ شمش را به واسطه تاثیرپذیری از رشد قیمت محصولات فولادی در طول چند سال گذشته بی‌سابقه عنوان کرده و می‌گویند: همواره این نوسانات قیمت شمش فولاد بود که روی بهای روزانه آهن‌آلات در بازار اثر می‌گذاشت، اما هم‌اکنون با وجود آنکه هیچ اتفاق خاصی در بنادر رخ نداده و با کمبود شمش نیز مواجه نیستیم، این جریان معکوس شده و از این‌رو شاهدیم بازارسازی‌های صورت گرفته در مورد افزایش نرخ محصولات فولادی موجب بالا رفتن قیمت مواد اولیه‌ای مانند شمش در بنادر کشور شده است.
فعالان بازار معتقدند به علت افزایش ۶۵ تومانی بهای شمش، فولادسازان و آهن‌فروشان با اتکا به این دلیل که قیمت مواد اولیه افزایش یافته در طول روزهای آتی قیمت محصولات فولادی را بازهم افزایش خواهند داد، مگر آنکه پس از چند روز، التهاب پیش آمده در مورد شمش فروکش کند و از آهنگ شتابان رشد قیمت‌ها در بازار آهن نیز کاسته شود.
البته قیمت انواع ورق موجود در بازار نیز در طول چند روز گذشته به شدت افزایش یافته است؛ چراکه بازار با محدودیت شدید عرضه انواع ورق روبه‌رو است و فولاد مبارکه نیز کماکان مایل به ادامه سیاست‌های سختگیرانه فروش محصولات خود به مصرف‌کنندگان نهایی است. هم‌اکنون افزایش قیمت ورق تنها ناشی از سیاست‌های عرضه این محصول در بازار و بورس کالا عنوان می‌شود، زیرا طبق آمار ایمیدرو حجم تولید ورق فولاد مبارکه به غیر از شهریور‌ماه در تمامی ماه‌های سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار تن بوده است، بنابراین سمت تولید مشکلی ندارد، اما سمت عرضه و فروش با ایراد اساسی روبه‌رو است، به همین دلیل فعالان بازار معتقدند اگر این روند فروش ادامه یابد رشد بیشتر قیمت در این دسته از محصولات فولادی دور از انتظار نیست.
رونق معاملات میلگرد بورس کالا
روز گذشته در بورس کالا نیز دو محصول فولادی عرضه شد که یکی از آنها بی‌خریدار ماند. شرکت نورد فولادی و ساختمانی یزد در قالب یک قرارداد سلف ۱۱۰۰ تن تیرآهن شاخه ۲۰ را با قیمت پایه ۱۸۵۰ تومان عرضه کرد که جذابیتی برای خریداران نداشت. در همین حال مجتمع فولاد خراسان نیز نقدی سبد میلگرد A۳ را در سایزهای ۱۴ تا ۲۸ با قیمت ۱۵۷۰ تومان عرضه کرد که بیش از ۲۱ هزار تن مازاد تقاضا را تجربه کرد و در نهایت نیز همان حجم عرضه اولیه یعنی ۱۲ هزار و ۳۲۰ تن مورد معامله قرار گرفت.