دانش تولید کاتالیست فولاد بومی شد
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: تلاش برای راه‌اندازی طرح‌های 7گانه فولادی در حالی از سوی مسوولان دولتی صورت می‌گیرد که با بومی شدن تولید کاتالیست در داخل کشور از وابستگی به واردات این محصول برای این طرح‌های فولادی بی‌نیاز شده‌ایم.
به همین منظور روز گذشته در نشست خبری که با عنوان بومی‌سازی کاتالیست صنایع فولادی در شرکت نفت و گاز سرو برگزار شد، مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: شرکت توسعه نفت و گاز سرو پس از یک دهه تحقیق و توسعه، به بارگذاری یک ریفورمر کامل از کاتالیست احیاء مستقیم فولاد به میزان ۱۳۰ تن در شرکت فولاد مبارکه دست یافت و اولین فولاد ساخته شده با کاتالیست ۱۰۰ درصد ایرانی را تولید کرد.
امیرهومن کریمی افزود: کاتالیست بارگذاری شده از لحاظ کیفیت و عملکرد، با توجه به تست‌های طولانی مدت تولید شده و به لحاظ کیفی و قیمتی قابل رقابت با مشابه خارجی است.
وی گفت: مصرف این کاتالیست در کشور در حال حاضر ۶۰۰ تن است که تا سه سال آینده به هزار تن خواهد رسید شرکت ما نیز آمادگی تولید و تحویل نیاز کل کشور را به کاتالیست دارا است. از طرفی هم باید گفت، این تکنولوژی موجب می‌شود‌ از خروج سالانه
۱۵ میلیون دلار ارز جلوگیری شود و مهم‌تر اینکه بیش از یک هزار نفر فرصت شغلی برای هموطنانمان ایجاد شود.
به این ترتیب با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود در واحد تحقیق و توسعه شرکت نفت و گاز سرو و نیز با توجه به بهره‌گیری از توان دانشمندان ایرانی این شرکت توانایی تدوین دانش فنی و تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع کشور را دارد.
کریمی افزود: شرکت صنایع نفت و گاز سرو امید دارد گام‌های موثری در جهت خودکفایی این صنعت بردارد.
کریمی در حاشیه این کنفرانس در ارتباط با مصارف کاتالیست‌ها به خبرنگاران گفت: کاتالیست‌ها علاوه بر صنعت فولاد مصارف عمومی بسیاری در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی دارند. به گفته وی کاتالیست به عنوان تبدیل‌کننده عمل کرده و در کاهش مصرف سوخت نقش بسزایی ایفا می‌کند. در حقیقت در صنعت فولاد برای تولید به گاز سنتز نیاز است که این کاتالیزور گاز طبیعی را طی فرآیندی تبدیل به گازی می‌کند که برای تولید فولاد مورد نیاز
فولادسازان است. این عمل نه تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده بلکه موجب اقتصادی شدن صنایع تولیدی نیز می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کاتالیست‌ها فرآیند تولید را آسان می‌کنند به طوری‌که در نبود آنها هزینه تولید گاهی اوقات تا ۱۵ برابر افزایش می‌یابد.
به گفته وی حدود ۱۰۰ نوع کاتالیزور در صنایع نفت، پتروشیمی و فولاد کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر توان تولید هشت نوع کاتالیست در کشور وجود دارد.
کریمی تاکید کرد: علاوه‌بر صنایع فولاد، در تولید و ساخت ۶ نوع کاتالیست‌های صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی نیز به خودکفایی دست یافته‌ایم.
مدیر عامل شرکت توسعه نفت و گاز سرو ادامه داد: پس از رفع نیاز داخلی به کاتالیست‌ها، صادرات کاتالیست‌های صنعت فولاد به کشورهای پاکستان، هند و برخی دیگر از همسایگان انجام خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این مورد دانش ساخت کاتالیست‌های بنزین ساز نیز در داخل کشور توسط این شرکت بومی شده است. کریمی گفت: این کار از سال ۸۵ آغاز شد و با درایتی که شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه داشتند، در همکاری با ما پیش قدم شدند و اکنون ما نیز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ۸ میلیون تن تولید انبوه کاتالیست داریم و امیدواریم بتوانیم ۶ میلیون تن کاتالیست را نیز به این رقم بیفزاییم.
به گفته کریمی ما تا ۵ سال گذشته این محصول را از کشورهایی همچون چین و هند وارد می‌کردیم، اما اکنون به خود‌کفایی در تولید کاتالیست رسیده‌ایم. وی ادامه داد: البته چین و هند نیز دانش تولیدشان برگرفته از تولیدات اروپایی بوده و ما در حقیقت با بومی کردن تولید کاتالیست، تحریم کشورمان را در این زمینه دور زدیم.
وی به کیفیت مواد اولیه این محصول اشاره کرد و افزود: ۸۵ درصد
از مواد اولیه این محصول که آلومینا بوده و در کارخانه‌های داخلی فرآوری می‌شود، ایرانی است و ۱۵ درصد ما‌بقی که از عناصر گران‌قیمت مانند نمک‌های خاص است از خارج از کشور وارد می شود.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم شرکت‌های دیگر هم علاوه بر شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه به ما اعتماد کنند، زیرا با کیفیت بالای کاتالیست‌های تولیدی ما، آنها به طور قطع جواب اعتماد خود را پس خواهند گرفت.