تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد و ۶۰۷ میلیون تن رسید. این به آن معنا است که تولید جهانی فولاد با ۵/۳ درصد افزایش در سال ۲۰۱۳ رشد متوسطی را در این سال تجربه کرده است. البته این رشد عمدتا در آسیا و خاورمیانه اتفاق افتاده و چین بالاترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر با بررسی جداول آماری مشخص می‌شود منطقه آسیا و خاورمیانه رشد ۶ درصدی را در تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۳ تجربه کرده است؛ یعنی سهم این منطقه از ۷/۶۵ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳/۶۷ درصد در این سال ارتقا یافته است.

مطابق آمار انجمن جهانی فولاد، چین با تولید ۵/۷۷۹ میلیون تن تولید فولاد خام نسبت به سال ۲۰۱۲، ۵/۷ درصد رشد داشته است. ژاپن نیز با ۶/۱۱۰ میلیون تن تولید نسبت به سال گذشته ۱/۳ درصد رشد تولید داشته در صورتی که تولید فولاد خام در کره‌جنوبی نسبت به سال گذشته کاهش ۴/۴ درصدی را تجربه کرده است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا هم در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ با کاهش ۵/۱ درصدی در تولید روبه‌رو بوده است. تولید فولاد خام در آمریکای شمالی نیز در سال ۲۰۱۳ معادل ۳/۱۱۹ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۲ کاهش ۹/۱ درصدی را تجربه کرده است.

در همین حال کشورهای CIS در سال ۲۰۱۳ نسبت به ۲۰۱۲ کاهش ۸/۱ درصدی در تولید فولاد خام را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر، تولید سالانه فولاد خام آمریکای جنوبی هم نسبت به سال ۲۰۱۲ کاهش ۸/۰ درصدی داشته است.

بنابر آمارهای موجود جمعیت جهان در سال ۲۰۱۳ به هفت میلیارد و ۱۳۷ میلیون نفر رسیده که نسبت به سال گذشته ۲/۱ درصد رشد داشته است. بانک جهانی هم پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۴ به ۵/۳-۲/۳ درصد افزایش یابد، بنابراین رشد مصرف و تولید فولاد در سال ۲۰۱۴ به دلیل رشد بالای اقتصادی وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد، ضمن اینکه سرانه تولید فولاد جهان به ۲۲۵ کیلوگرم رسیده که بالاترین تولید سرانه را در این میان، کره‌جنوبی به خود اختصاص داده است.

منابع: بانک جهانی و انجمن جهانی فولاد

مترجم: شادی عیاررضایی

رشد تولید فولاد جهان در سال 2013