بازارهای کالایی زیر سایه تصمیمات فدرال رزرو
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در حالی که قیمت اکثر فلزات اساسی متاثر از اخبار منتشر شده از آمار اقتصادی چین از روز دوشنبه هفته قبل با روند نزولی مواجه شد، روز چهارشنبه بعد از آخرین جلسه فدرال رزرو در ماه ژانویه و تصمیماتی که در این جلسه در مورد کاهش خرید اوراق رهنی و خزانه داری توسط بانک‌های آمریکایی گرفته شد، مجددا روند کاهشی بر معاملات سایه انداخت، به طوری که نرخ فلزاتی همچون مس، آلومینیوم، نیکل، سرب و قلع با روند کاهشی هفته را به پایان رساندند. این در حالی است که روی، روند مثبتی را طی این هفته معاملاتی ثبت کرد.
به گفته آگاهان اقتصادی اگر بر اساس گفته‌های برنانکی خرید اوراق قرضه ۱۰ میلیارد دلار دیگر کاهش یابد، به شدت با افت تقاضا در بازارهای کالایی مواجه خواهیم شد. کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند که این اتفاق یک سیاست انقباضی است و چشم انداز مصرف در بازارهای کالایی را با کاهش بیشتری مواجه خواهد کرد. این در حالی است که فدرال رزرو پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، نرخ بهره را از ۲۵/۵ درصد به صفر نزدیک کرده است و طبق قرار نرخ بهره کماکان در همین سطح باقی خواهد ماند که این موجب تقویت دلار در مقابل سایر ارزها و افت شدید تقاضا
خواهد شد.
از سوی دیگر بازارهای داخلی نیز به تاثیر از بازارهای جهانی با کاهش تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها مواجه شده‌اند، به طوری که فلزاتی همچون مس و نیکل بیشترین ریزش را نسبت به سایر فلزات تجربه کرده‌اند؛ از طرفی رکود طولانی مدت و جو روانی ایجاد شده در بازار موجب بی‌رونقی در بازار این محصولات به ویژه برای فلزی همچون قلع شده است.
به گفته کارشناسان، درست است که اکنون امید به بهبود شرایط بازارهای کالایی وجود دارد، اما ادامه شرایط فعلی و حرکت اقتصاد جهانی به صورت ممتد با شیب کم همان ادامه روند رکودی فعلی است و اگر هر چه سریع تر مسوولان راهی‌ برای توقف رکود پیدا نکنند این عامل موجب وخیم‌تر شدن اوضاع بازار این محصولات و دیگر بازارهای کالایی خواهد شد. از طرف دیگر کاهش شدید حجم تقاضا، بالا بودن نرخ بیکاری و آمارهای نگران‌کننده از وضعیت اقتصادی جهان و مشکلات تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نشانه‌هایی از رکودی فراگیر و بحران در عرصه تولید فلزات پایه است. با توجه به این مشکلات و تردید در سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های تولیدی به جرات می‌توان گفت که بحران اقتصادی فعلی قابلیت طولانی شدن را دارد و هر‌چه زمان بهبود اقتصادی به طول بینجامد، تاثیرات منفی بیشتری بر رشد اقتصادی و تحرک بازارهای کالایی خواهد گذاشت.

بازارهای کالایی زیر سایه تصمیمات فدرال رزرو