دستور کارکمیسیون  تلفیق برای سنگ‌آهن

عضو کمیسیون تلفیق بودجه از دستور کار این کمیسیون برای تعیین قیمت سنگ‌آهن خبرداد و گفت: تعیین ارزان قیمت سنگ‌آهن برای فولادی‌ها توسط دولت، رانت ۳ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده است. محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: در جلسات بعدی این کمیسیون، مباحثی که نیاز به بررسی کارگروه‌های تخصصی داشته تا پیشنهادهای آنها بررسی شود در دستور کار خواهد بود که از جمله آن می‌توان به قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و موضوع سنگ‌آهن اشاره کرد. وی ادامه داد: همچنین در جلسات کمیسیون تلفیق پیشنهادهای کمیسیون‌ها برای بودجه ۹۳ نیز در دستور کار قرار گرفت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در خصوص تبصره هدفمندی یارانه‌ها گفت: در جلسه گذشته راجع به این موضوع نیز بحث شد تا به گونه‌ای عمل شود که ضوابط قانونی و پیشنهادهای دولت در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: دولت جدید چند ماهی است که کار خود را شروع کرده و نیاز به زمان برای در نظر گرفتن موضوع هدفمندی یارانه‌ها داشت که اکنون نیز در لایحه بودجه مجلس پیش‌بینی شده و از سوی رئیس مجلس به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع خواهد شد تا با بررسی سریع و تاکید بر ارائه نظرات کارشناسی ظرف مدت ۲ تا ۳ روز پیشنهادهای کمیسیون‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه ‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: تبصره هدفمندی یارانه‌ها در محتوای بودجه ۹۳ بسیار تاثیرگذار است، زیرا مربوط به سقف درآمدی و هزینه‌ای دولت می‌شود. این نماینده مجلس یادآور شد: نمایندگان نمی‌خواهند سرعت، فدای کیفیت شود ولی کاش دولت زمان بیشتری داشت تا بتواند هدفمندی یارانه‌ها را به صورت یکجا در لایحه پیش‌بینی می‌کرد و پس از آن به مجلس ارائه می‌شد.

وی در خصوص مباحث مربوط به حق انتفاع سنگ‌آهن بیان کرد: موضوع اصلی در این بحث، حق انتفاع مربوط به ۳ معدن بزرگ دولتی از جمله گل‌گهر، چادرملو و سنگ‌آهن توسعه معادن و فلزات است که قیمت فروش آنها از سوی دولت تعیین می‌شود و بخش کمی از محصولات آن صادراتی است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵ درصد از ارزش شمش فولاد خوزستان مبنای قیمت‌گذاری بوده که ۵۰ تا ۵۵ درصد فروش شرکت‌های مذکور را پوشش می‌داد. این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون در جمع‌بندی‌های صورت گرفته با افزایش ۳۰ درصدی همراه خواهد بود که البته کمتر از سال گذشته است و به گفته مسوولان این بخش محدودیت‌هایی برای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی ایجاد می‌کند و بهتر بود، حق انتفاع کمتری در نظر گرفته می‌شد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه این معادن نیاز به زیرساخت، آبادانی جاده و حفظ محیط زیست دارند، تصریح کرد: محل مصرف درآمدها و هزینه‌های این شرکت‌ها تعریف شده است و تلاش مجلس این بود که نسبت به سال گذشته کمک بیشتری شود و اکنون متنی در کمیسیون تلفیق آمده که این نرخ حق انتفاع به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی از دیگر مباحث مهم در سنگ‌آهن را قیمت فروش سنگ‌آهن دانست و گفت: قیمت فروش سنگ‌آهن باید بر مبنای قیمت صادراتی در نظر گرفته شود، چون مبلغی که دولت در نظر می‌گیرد برای شرکت‌های فولادی رانت ایجاد می‌کند و به همین دلیل مجلس در حال تهیه متنی است که قیمت سنگ‌آهن ظرف ۳ سال به قیمت صادراتی به شرکت‌های فولادی توسط دولت فروخته شود تا از ۳ هزار میلیارد تومان رانت در این حوزه برای فولادی‌ها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های فولادی نیازمند اصلاح ساختار جدی هستند عنوان کرد: این رانت در بدنه شرکت‌های فولادی مفسده ایجاد می‌کند و غیرمنطقی است و به همین دلیل مجلس قصد دارد از طریق کاهش نرخ حق انتفاع و افزایش قیمت فروش سنگ‌آهن به این بخش کمک کند.

اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن قطعی است

از سوی دیگر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که هیچ تغییری در برنامه اخذ عوارض ۱۰ درصدی از صادرات سنگ‌آهن از ابتدای سال ۱۳۹۳ رخ نداده است.

به گزارش «ایسنا»، جعفر سرقینی در پاسخ به این سوال که آیا در چند روز اخیر جلسه‌ای با شرکت‌های سنگ‌آهنی درباره عوارض صادراتی از ابتدای سال آینده داشته‌اید، عنوان کرد: در چند روز اخیر جلسه‌ای در این زمینه نداشتم و آخرین جلسه ما مربوط به حدود دو هفته پیش بوده‌است.

وی همچنین تاکید کرد: موضع فعلی ما اخذ عوارض ۱۰ درصدی از صادرات سنگ‌آهن بوده و این موضع را نیز دنبال می‌کنیم.

وی افزود: دولت قصد دارد از ابتدای سال آینده از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی ۱۰ درصد عوارض صادراتی بگیرد که این رقم ظرف سه سال و تا سال ۱۳۹۶ به ۲۵ درصد خواهد رسید. قرار است در همین مدت از عوارض صادرات کنسانتره به تدریج کاسته شود.

دولت هدف از اخذ عوارض از صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی را جلوگیری از خروج مواد خام معدنی و تشویق به فرآوری این مواد در داخل از طریق احداث واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی اعلام کرده است.

در همین حال بر اساس تازه ترین آمار گمرک ایران در ۱۰ ماهه ۱۳۹۲ معادل یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار سنگ‌آهن صادر شد.

در ۹ ماهه امسال نیز معادل ۱۶ میلیون و ۱۴۳ هزار تن سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی به ارزش یک میلیارد و ۴۴ میلیون دلار صادر شده بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در دی ماه امسال ارزش صادرات سنگ‌آهن کشور به حدود ۶۰ میلیون دلار رسیده است.