عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه پس از تصویب حق انتفاع ۳۰ درصدی در این کمیسیون، ۲ راهکار در حال بررسی است، گفت: نرخ ۳۰ درصدی حق‌انتفاع، نسبت به سال گذشته که بر مبنای معادل ارزش ۵ درصد شمش فولاد خوزستان دریافت می‌شد، کمتر است. محمد‌رضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه بر مبنای مصوبه سال گذشته به ازای بهره‌برداری بخش خصوصی از معادن معادل ارزش ۵ درصد شمش فولاد خوزستان به عنوان حق انتفاع به دولت پرداخت می‌شد، اظهار کرد: با توجه به مباحث کارشناسی، این مبنا اصلاح و قرار شد ۳۰ درصد میزان فروش با عنوان حق انتفاع دریافت شود. وی ادامه داد: براساس گزارش‌های کارشناسی، عدد ۵ درصد ارزش شمش خوزستان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد شرکت‌های سنگ‌آهنی و ارزش فروش آنان را شامل می‌شد که امسال مبنای محاسبه منطقی‌تر شد؛ بنابراین تعیین ۳۰ درصدی حق انتفاع به نسبت سال گذشته منطقی‌تر و کمتر است.

پور‌ابراهیمی گفت: در این باره تیم کارشناسی تشکیل شد که در آن نمایندگان دولت، مجلس و سنگ‌آهنی‌ها حضور داشتند، این رقم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد فروش مورد موافقت قرار گرفت و در کمیسیون تلفیق پس از بحث و بررسی ۳۰ درصد تعیین شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه شرکت‌های سنگ‌آهنی پس از تصویب حق انتفاع ۳۰ درصدی اعتراض کردند، گفت: اعتراض آنان به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن طرح‌های توسعه‌ای بود و اعتقادمان در کمیسیون تلفیق این است که به شکلی تصمیم‌گیری شود که منابع از این شرکت‌ها خارج نشود. وی گفت: هم‌اکنون گل‌گهر چندین طرح گندله‌سازی و فولاد‌سازی را در استان کرمان در دست اجرا دارد که بتواند از ظرفیت‌های درآمدی جدیدی استفاده کند، اما نرخ ۳۰ درصدی مورد اعتراض قرار گرفت و بر همین مبنا تیم کارشناسی جدیدی برای بررسی ابعاد آن تشکیل شده است.وی گفت: بنابراین پیشنهاد اول تعیین حق انتفاع به‌طور منطقی متناسب با سودآوری آنان بررسی می‌شود و پیشنهاد دوم محاسبه قیمت‌گذاری نرخ فروش آنان بر مبنای نرخ ارز صادراتی است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون با تعیین نرخ فروش محصولات بر مبنای ارز صادراتی، رانت بزرگی در حوزه سنگ‌آهن از بین خواهد رفت، گفت: با افزایش نرخ فروش محصولات سنگ‌آهنی، درآمد این شرکت‌ها حداقل ۸۰ و حداکثر ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد که متناسب با این امر می‌تواند حق انتفاع، دریافت شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه حق انتفاع باید به زیرساخت‌های توسعه سنگ‌آهنی‌ها کمک کند، گفت: با افزایش درآمد این شرکت‌ها، حق انتفاع نیز می‌تواند متناسب با آن تعیین شود تا سودآوری و سرمایه‌گذاری آنان دچار چالش نشود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان با بیان اینکه وزارت صنعت نیز باید در خصوص قیمت‌گذاری و دیگر موارد تصمیم واحد بگیرد، گفت: در حوزه مدیریت بازار، شفافیت و نحوه قیمت‌گذاری امری ضروری است.

۳۰ درصد بهره‌ مالکانه زیاد نیست

در همین حال اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد تاثیر مصوبه اخیر کمیسیون مبنی بر دریافت ۳۰ درصد بهره‌مالکانه از معادن سنگ‌آهن گفت: این مصوبه اثری روی صنعت نمی‌گذارد، ولی حاشیه سود کسانی که از معدن بهره‌برداری می‌کنند را کاهش می‌دهد.

جلیلی گفت: با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق درباره دریافت بهره‌ مالکانه ۳۰ درصدی از معادن سنگ‌آهن و واریز آن به خزانه عمومی دولت این درآمد صرف امور کشوری دولت خواهد شد. نماینده مسجد سلیمان در پاسخ به این سوال که چرا این مصوبه مورد پسند معدنی‌ها نیست، گفت: تا‌کنون بیشترین سود از معادن نصیب شرکت‌های معدنی می‌شد، در حالی که معادن جز انفال است و بهره‌برداری از انفال حق عمومی برای همه مردم است.

عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: به نظر من رقم ۳۰ درصد بهره‌مالکانه معادن رقم بالایی نیست و یک رقم پایین است.

عوارض در بین زنجیره تولید پخش شود

از سوی دیگر عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه مصوبه کمیسیون حق انتفاع دولت در معادن سنگ‌آهن ۳۰ درصد بود، گفت: پیشنهاد من ۲۰ درصد بود، زیرا به نظرم شیب این دریافت تند است. غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: بهره مالکانه حقی است که توسط دولت از شرکت‌هایی که پروانه بهره‌برداری معدن دارند، دریافت می‌شود. وی افزود: حق انتفاع برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران سنگ‌آهن در کمیسیون تلفیق ۳۰ درصد تعیین شده است و در صورت تصویب در صحن مجلس به قانون تبدیل می‌شود. تاجگردون با بیان اینکه تعیین ۳۰ درصدی حق انتفاع، تصمیم درستی نبوده است، گفت: این تصمیم تاثیر منفی بر شرکت‌های بورسی داشته و آنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این بخش به تنهایی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است، گفت: تولید و اشتغال بالایی در این بخش وجود دارد که نباید با چنین تصمیماتی، دچار زیان شود.

نماینده گچساران ادامه داد: پیشنهاد کردیم تا این میزان عوارض در بین زنجیره تولید پخش شده و از همه آنان دریافت شود. وی با بیان اینکه باید شیب دریافت حق انتفاع دولت به نسبت سال گذشته، همچنان ملایم‌ باشد، گفت: یکی از بخش‌های پیشرو در سرمایه‌گذاری، سنگ‌آهنی‌ها هستند که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده است. تاجگردون تاکید کرد: نباید در بخش‌هایی که به سودآوری رسیده‌اند، با تعیین چنین عوارض‌ سنگینی، آنها را تحت‌الشعاع قرار دهیم.