لزوم ممنوعیت فعالیت خارج از بورس پتروشیمی‌ها

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اختیاری بودن حضور تولیدکنندگان پتروشیمی در بورس کالا، برای برخی کالاها درست و منطقی است، اما باید توجه کرد که اکنون تقاضا برای خرید برخی محصولات به مراتب بیشتر از عرضه است و دولت باید به بورس کالا اعتماد کرده و اجازه فعالیت خارج از بورس را به تولید‌کنندگان این دسته از محصولات ندهد. سیدحمید حسینی در گفت‌وگو‌ با «ایرنا» افزود: برای مثال محصولاتی چون متانول، اوره و میعانات گازی به علت تولید مناسب در کشور می‌توانند خارج از بورس نیز معامله شوند، اما اقلام فراوانی از محصولات پتروشیمی هستند که به خاطر تولید ناکافی، باید در بازاری شفاف و قابل نظارت دادوستد شوند که مکانی بهتر از بورس برای این دست از کالاها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بورس بهترین سیستم برای معامله عادلانه محصولات پتروشیمی است و اگر قرار باشد که به شیوه گذشته و مبادلات حواله‌ای برگردیم، شک نکنید که بار دیگر ردپای فساد، روابط و دلالان در بازار پتروشیمی دیده می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه بورس کالا مانند هر نهاد دیگری با کاستی‌هایی مواجه است، گفت: بزرگ‌ترین مزیت بورس کالا برای بازار پتروشیمی کشور این است که دیگر محصولات براساس برخی روابط مورد معامله قرار نمی‌گیرند و این مانیتور و تابلوی معاملات بورس کالا است که به صورت قانونمند و شفاف سهم هر نفر را مشخص می‌کند؛ بطوری‌که خریداران و فروشندگان عادلانه و رقابتی به تالار می‌آیند و خواسته خود را در شرایطی مساوی طلب می‌کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل، افزود: مسوولان دولت قبل طی دو سال گذشته به هر شیوه ممکن سازوکار معاملات بورس کالا را برهم زدند.

به گفته حسینی، از سال ۸۹ آنقدر در معاملات بورس محدودیت‌های جدید اعمال شد که کارکرد مناسب این بازار مدرن کاهش یافت و بورس عملا به محلی برای دادوستد کالاها با ضوابط و شرایطی از پیش تعیین شده، تبدیل شد.

وی با بیان اینکه تعریف و فعالیت بورس کالا در همه جای دنیا کاملا روشن است، اما در سال‌های اخیر افکار و عقاید اشخاص در معاملات این بورس دخیل شد، ادامه داد: همان سیاست‌های نادرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل است که اکنون ما را دل‌نگران کارکرد بورس کرده است، بر این اساس به دولت پیشنهاد می‌کنم تا زمینه رقابت آزاد، عادلانه و شفاف تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در بورس کالا فراهم کند تا ثمرات تقویت بورس کالا را در آینده‌ای نه چندان دور برای صنایع مختلف به نظاره بنشینیم.

حسینی با تاکید بر اینکه کاهش دخالت‌های دولتی در معاملات بورس از ملزومات توسعه بورس کالا است، افزود: بار دیگر اعلام می‌کنم که با اعتماد به بورس می‌توان کمبود کالاهای مختلف را به سرعت از طریق واردات یا افزایش توان تولید جبران کرد، اما اینکه اجازه دهیم تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به طور آزادانه در خارج از بورس به فروش محصولاتشان بپردازند، تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت.

وی در مورد سامانه بهین یاب وزارت صنعت به عنوان مجوز حضور خریداران در بورس نیز گفت: انتقادهای زیادی که از این سامانه می‌شود به معنای آن است که یک جای کار ایراد دارد، البته اطلاع دقیقی ندارم که این سامانه تا چه حد به روز می‌شود، اما به‌طور طبیعی اگر سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های مختلف به طور دوره‌ای مالیات، برق مصرفی و نیروی انسانی مجتمع‌های پتروشیمی را رصد کنند، می‌توان به فعال بودن یا نبودن مجتمع‌های پتروشیمی پی برد تا دیگر شاهد دریافت سهمیه از سامانه بهین‌یاب از سوی برخی مجتمع‌های غیر‌فعال نباشیم.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا نیز باید تمام توان خود را برای حمایت از تولید داخل و منافع ملی به کار گیرد، افزود: انتقادهایی به عملکرد بورس کالا وارد است که باید برطرف شود و مسوولان این بورس نیز باید با هماهنگی وزارت صنعت و تولیدکنندگان، بهترین شیوه را برای عرضه محصولات به کار گیرند تا شاهد رونق هر چه بیشتر تولید باشیم.