گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: به‌رغم نگرانی و نارضایتی فعالان معدنی نسبت به وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن، فولادی‌ها اما نظرات متفاوتی را پیرامون این موضوع مطرح می‌کنند. برخی از آنها موافق بوده و بعضی دیگر اجرای آن را تا زمانی‌که زیرساخت‌های لازم فراهم نشده راهکاری غلط برای جلوگیری از خام‌فروشی قلمداد می‌کنند. تعیین عوارض بر صادرات سنگ آهن منطقی بود

مدیر عامل شرکت فولاد جنوب ضمن مثبت ارزیابی کردن وضع تعرفه بر صادرات سنگ‌آهن گفت: طی دهه اخیر در سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه صنعت فولاد سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته از این رو در حال حاضر نمی تواند، پاسخگوی ما باشد.

احمد دنیا نور تصریح کرد: فولاد‌سازان و واحد‌های احیا با محدودیت گندله مواجه هستند و این نشان می‌دهد که ما به اندازه‌ای که باید در واحد گندله سازی سرمایه گذاری نکردیم.

وی افزود: صادرات سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه استراتژیک قابل پس انداز، در شرایط کنونی خام فروشی بوده و با منویات وسیاست‌های کلان و مبنای توسعه ای کشور مغایرت داشته و وضع تعرفه بهترین اقدام در این شرایط است. وی تصریح کرد: دولت بهتر است موضوع استخراج و شناسایی معادن و سرمایه‌گذاری در واحد کنستانتره و گندله سازی را با جدیت دنبال کند.

دنیا نور افزود: همچنین وضع عوارض در این شرایط را منطقی می‌دانم و معتقدم میزان آن باید بیشتر شود.

نیاز به حمایت دولت برای راه‌اندازی واحد کنسانتره

مدیر‌عامل گروه صنعتی یاران نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن تعیین عوارض بر صادارت سنگ‌آهن گفت: یکی از دغدغه‌های واحد‌های فولادساز تامین مواد اولیه است و از این رو نگران خروج بی‌رویه سنگ‌آهن آن هم به صورت خام هستند.

سید علی محمد ابویی ادامه داد: به دلیل سخت‌گیری دولت در ایجاد و راه‌اندازی واحد‌های تکمیل‌کننده زنجیره فولاد، متاسفانه شاهد خروج بی‌رویه سنگ‌آهن به صورت خام هستیم.

ابویی تصریح کرد: حدود ۴ سال است که از دولت تقاضا داریم منشأ و مبدا سنگ‌آهن را برای ایجاد و راه‌اندازی واحد کنسانتره مجتمع معدنی و صنعتی فولاد بافق مشخص کند، اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. مدیر عامل گروه صنعتی یاران تصریح کرد: همراهی و حمایت کافی دولت برای حضور بخش خصوصی در تکمیل زنجیره فولاد الزامی است و در صورتی‌که ما را در ایجاد واحد‌های مذکور یاری نکنند شاهد خروج بی رویه سنگ‌آهن آن هم به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده هستیم.

وی افزود: شرایط به‌گونه ای شده که برای تامین ماده مورد نیاز واحد کنسانتره مجبور به خرید محموله‌ای که برای صادرات به چین در نظر گرفته شده بود، شدیم.

وی تاکید کرد: در صورت مشخص شدن مبدا تامین سنگ‌آهن حاضر هستیم همان بهای صادراتی را پرداخت کنیم تا معادن نیز متضرر نشوند.

ابویی اظهار کرد: تا زمانی‌که واحدهای تکمیلی زنجیره فولاد ایجاد نشوند، محلی برای استفاده از سنگ‌آهن داخلی خودمان نداریم و بهانه برای صادرات سنگ‌آهن وجود دارد.

خلأ در زنجیره تولید فولاد وجود دارد

رییس هیات مدیره شرکت جهان فولاد غرب ایجاد عوارض بر ارزش افزوده را اقدامی شتاب زده عنوان کرد و اظهار کرد: تا زمانی‌که زمینه لازم برای بهره گیری از سنگ‌آهن تولیدی نداشته باشیم، نباید با تعیین عوارض مانع صادرات شویم.

جهانبخش شکری ادامه داد: من به عنوان تولید‌کننده فولاد مخالف خام فروشی هستم، اما تا زمانی که به تکنولوژی بهره‌گیری از سنگ‌آهن‌های داخلی با عیار پایین دست نیافته ایم، نمی‌توانیم مانع صادرات آن شویم.

وی افزود: با این اقدام معادن بخش خصوصی به شدت آسیب می‌بینند و نیروی انسانی آنها بیکار می‌شوند.

شکری دلایل خلا در ایجاد تکنولوژی کنسانتره و آهن اسفنجی را عدم حمایت دولت عنوان کرد و گفت: متاسفانه برای تامین ارز جهت واردات تجهیزات به مشکل برخورده‌ایم و از این رو هنوز موفق به راه‌اندازی واحد آهن اسنفنجی نشدیم. شکری گفت: ابتدا باید فکری برای ایجاد و راه‌اندازی واحد‌هایی که بتوانند سنگ‌آهن داخلی را با عیارهای موجود فرآوری کنند، داشته باشیم و سپس بر سر راه صادرات سنگ‌آهن موانع ایجاد کنیم.