گروه بورس کالا- حدیث موسوی: اواسط مهرماه خبری منتشر شد با این مضمون که گمرک به تعدادی فولادساز خصوصی و دولتی مجوز صادرات محصولات فولادی را اعم از شمش، اسلب و مقاطع تا سقف ماهانه ۷۰ هزار تن داده است. چندی بعد نیز نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داد، طبق اعلام دولت، متقاضیان صادرات فولاد پس از هر مرحله صادرات می‌توانند برای دریافت مجوز دیگر، مجددا اقدام کنند و به این ترتیب، صادرات فولاد به نوعی آزاد شده است. با این شرایط انتظار این بود که آزادسازی کامل صادرات فولاد بتواند تاحدودی مشکلات ناشی از رکود تقاضا را در هر دو طیف بازار و تولیدکننده‌ها برطرف کرده و با اثرگذاری بر سطح قیمت‌های داخلی موجبات بهبود روند معاملات را فراهم کند، اما این مهم نه تنها کمترین تاثیری بر بازار نیمه‌جان فولاد نداشت بلکه بررسی روند تغییرات روزانه قیمت‌‌ها و مبادلات صورت گرفته در بازار و بورس کالا نشان می‌دهد، مهمترین چالش حال حاضر فعالان صنعت و بازار فولاد که همان تامین نقدینگی است کماکان پابرجا است.

در همین رابطه یکی از کارشناسان بازار آهن در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: آزادسازی صادرات فولاد به این معنی نیست که به همان میزان که مجوزهای صادراتی لازم اعطا شده، تولیدکننده‌ها و تجار توانسته‌اند محصولات خود را راهی بازارهای فروش خارج از کشور کنند، بلکه در حال حاضر صادرات فولاد بیشتر در حد حرف باقی مانده است و در مسیر آن موانع بیشماری وجود دارد.

محمد اعتباری افزود: مسایلی نظیر بازاریابی مقاصد صادراتی هدف، گردش سخت سرمایه و برگشت پول - به‌‌رغم اعلام رفع برخی تحریم‌ها پس از توافق ژنو- از جمله تنگناهایی هستند که همچنان در مسیر صادرات وجود دارند، از اینرو شاهدیم، صادرات آنچنان که باید با جدیت از سوی تولیدکننده‌ها و تجار دنبال نمی‌شود. وی ادامه داد: تحت این شرایط نیز طبیعی است که نتیجه مورد انتظار از آزادسازی صادرات فولاد حاصل نشود و همچنان مشکلات رکود معاملات به قوت خود باقی بماند.

این کارشناس بازار آهن در ارتباط با علت تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در بازار نیز گفت: در حالی که بیش از نیمی از سال سپری شده، اما هر روز رکود تقاضا ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. هم‌اکنون بسیاری از تولیدکننده‌های خصوصی و کم‌توان برای جلوگیری از توقف خطوط تولیدی خود مجبور شده‌اند شمش را از بازار به صورت تهاتر کالا به کالا خریداری کنند، سپس به این دلیل که برای تولیدات خود نیز مشتری پیدا کنند هر روز سطح قیمت‌ها را نسبت به روز قبل پایین‌تر بیاورند.

اعتباری تاکید کرد: به دلیل عدم تحرک در بخش ساخت‌وسازهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی بازار در یک چرخه معیوب قرار گرفته است که پیش‌بینی می‌شود تا اوایل زمستان قیمت هر کیلو میلگرد تا سطح ۱۶۵۰ تومان هم تنزل پیدا کند.