پتروشیمی‌ها در انتظار تثبیت قیمت خوراک گاز

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار محصولات پتروشیمی طی هفته‌ گذشته با رقابت و افزایش قیمت‌های پایه به کار خود پایان داد. البته این در حالی است که بازار آزاد ‌این محصولات طی این مدت برخلاف هفته گذشته نوسان‌های رو‌به بالایی را تجربه کرده بود. از طرفی هم عواملی چون عرضه‌های کم و تقاضای زیاد بازار موجب نگرانی خریداران و مصرف‌کنندگان شد، تا جایی که اعتراض برخی از تقاضا‌کنندگان را برانگیخت. به این ترتیب فعالان اقتصادی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی را بی‌ثبات ارزیابی می‌کنند و معتقدند عرضه‌های اندک پتروشیمی‌ها در بورس کالا و تقاضای زیاد خریداران سبب شده است تا معامله این محصولات در هفته‌های گذشته با سقف قیمت انجام شود. برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی می‌گویند: گر چه روند قیمت نفت و تعدادی از محصولات پتروشیمی طی هفته اخیر منفی بوده است، اما عدم تغییر قیمت شبهاتی در بازار ایجاد کرده است، از سوی دیگر تغییر قیمت خوراک گاز هم به این شبهات دامن زده تا آنجا که تعدادی از معامله گران عدم افت قیمت‌های پایه را در رینگ پتروشیمی به موضوع مشخص نبودن قیمت گاز مرتبط می‌دانند، اتفاقی که پیش تر، مسوولان مجتمع‌ها را سر دو راهی قرار داده است.

از طرفی نیز اخبار منتشر‌شده حاکی از آن است که احتمالا دولت با نرخ ۷ سنتی گاز پتروشیمی‌ها موافقت کند که انتشار این خبر موجب شد تا در این روز خریداران در بازار عقب نشینی کنند.

با این حال هنوز در خصوص تاثیرپذیری قیمت خوراک گاز اظهارنظرات متفاوتی مطرح است، برخی از کارشناسان معتقدند؛ افزایش قیمت گاز، سود مجتمع‌های پتروشیمی را نسبت به گذشته با تهدیدهای کمتری مواجه خواهد کرد وگرنه در هر حال قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد.

این در حالی است که عده‌ای از کارشناسان هم در انتظار افزایش تورم بخش پتروشیمی با تغییر قیمت خوراک گاز هستند، البته هنوز تصمیمی برای خوراک مایع گرفته نشده است، اما به هر حال وضعیت بهتری نسبت به خوراک گاز دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد با تخفیف در قیمت خوراک مایع زمینه‌های تبدیل خوراک به ارزش افزوده و اشتغال بیشتر در بخش پتروشیمی را فراهم کند.

با این وجود برخی از فعالان مجتمع‌های پتروشیمی معتقدند در این مدت تعدادی از این مجتمع‌ها با سودهای پایین و برخی از آنها هم با ضرر و زیان به کار خود ادامه داد‌ه‌اند، اما دولت معتقد است زمانی که قیمت محصولات از ارز مرجع به مبادله‌ای تغییر یافت، سود این مجتمع‌ها هم افزایش یافته و به سطح معقولی رسیده است.به ترتیب روز گذشته عرضه‌های نقدی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز به رقمی بالغ بر ۶۵ هزار و ۶۳۰ تن رسیده بود که بیشتر محصولات عرضه شده در این روز شیمیایی‌ها بوده‌اند.گر چه نرخ‌های پایه اکثر محصولات پتروشیمی در هفته جاری با افزایش در بورس کالا روبه‌رو شد، اما هنوز با وجود رشد قیمت‌ها در بازار داخل به همین واسطه، رکود ادامه دارد و بسیاری از معامله گران ترجیح می‌دهند احتیاط کنند.

این در شرایطی است که برخی از کالاها مانند گریدهای متفاوت کربنات سدیم‌ها همچنان مورد توجه تاجران هستند. به گفته معامله‌گران اختلاف قیمت بازار و بورس بیشتر خریداران را در شرایط رکودی به سمت این کالاها هدایت می‌کند. علاوه بر فاصله قیمتی در حال حاضر قرار گرفتن در فصل مصرف برخی کالاها هم سبب رشد تقاضای این کالاها شده است.

همچنین با وجود افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی در بورس کالا و بازار داخل، تعدادی از بازاریان به سکوت در بازار پتروشیمی در این روز اشاره می‌کنند و معتقدند برخی از معامله‌گران متاثر از رشد قیمت پایه برخی از محصولات در بازار داخل پیشنهادهای خود را افزایش داده‌اند، به همین دلیل برخی از تاجران، قیمت‌های پیشنهادی را واقعی و دقیق اعلام نمی‌کنند.