مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از کاهش بروکراسی و کوتاه شدن مسیر در جهت ارائه تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران بخش معدن خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمد رضا شهاب‌الدین با اشاره به معرفی این صندوق به عنوان مجری طرح عاملیت اعطای تسهیلات، به معدنکاران گفت: از این پس متقاضیان دریافت خدمات بیمه معادن و تسهیلات بانکی مرتبط با این بخش می‌توانند به طور مستقیم به صندوق بیمه ‌سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی مراجعه کنند، این در حالی است که پیش از این فعالان معدنی باید ابتدا به ایمیدرو و پس از بررسی و تایید به این صندوق مراجعه می‌کردند. وی این اقدام را در راستای بهینه‌سازی، ‌تسهیل و کوتاه‌شدن روند اداری در قالب تفویض اختیار رییس هیات عامل ایمیدرو دانست و اظهار کرد: ‌با مکاتباتی که به تازگی از سوی ایمیدرو با بانک‌های ملت و صنعت و معدن انجام شده، صندوق بیمه ‌سرمایه‌گذاری معدنی، عاملیت اعطای تسهیلات به معدنکاران را در اختیار گرفته تا بدین ترتیب با تمرکز فعالیت‌های اجرایی ، ‌حداقل زمان و مراحل اداری برای این امر صرف شود.

شهاب‌الدین تصریح کرد:‌ طبق تفاهمنامه امضا‌شده با بانک ملت ۵۰ میلیارد تومان خط اعتباری جدید تا پایان سال جاری برای اعطای تسهیلات به فعالان معدنی اختصاص و علاوه بر این، حدود ۴۳ میلیارد تومان نیز از محل وجوه اداره شده معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت با عاملیت بانک صنعت و معدن برای ‌سرمایه‌گذاران معدنی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس تقاضاهای موجود، ‌ پتانسیل پرداخت سریع تسهیلات تا ۱۰ برابر این ارقام وجود دارد، ادامه داد: تمامی مقدمات کار از جمله دریافت تضمین و ... در این صندوق انجام می‌شود، به گونه‌ای که معدنکار می‌تواند تنها با مراجعه به بانک تسهیلات مورد نظر را دریافت کند.

شهاب‌الدین به اولویت‌های اعطای تسهیلات اشاره کرد و اظهار کرد: معادن مناطق کم برخوردار و معادنی که در مراحل اکتشاف ، ‌استخراج و فرآوری حاوی ذخایر آهن ، ‌طلا، ‌کروم، ‌بوکسیت و همچنین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و نیترات، ‌باریت، ‌فسفات، ‌ید، ‌پتاس ، ‌فلورین، ‌برات، ‌گرافیت، ‌دیاتومیت، ‌خاک سرخ، ‌زغال‌سنگ و شیل نفتی باشند مشمول دریافت تسهیلات هستند.

وی با یادآوری اینکه نرخ تسهیلات یارانه‌ای برای بخش اکتشاف ۱۲درصد و سایر بخش‌ها بین ۳ تا ۱۲درصد است، گفت: پیشنهاد جدیدی در دست بررسی داریم تا نرخ بهره تسهیلات مربوطه کاهش یابد و بدین ترتیب انگیزه بیشتری برای ‌سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم آید.