طلای جهانی، آتی را به کجا می‌برد؟!
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: اونس طلا به عنوان بازیگر اصلی بازار محصولات وابسته نظیر سکه و انواع طلا، گویا سر آن ندارد که از سراشیبی قیمت بازگردد.
وقتی آمارهای اخیر اعلام شده از سوی وزارت کار آمریکا نشان از بهبود نسبی وضعیت بازار اشتغال این کشور طی ماه اکتبر داشت و در کنار آن افزایش رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماه سوم امسال موجب شد تا گمانه‌زنی‌ها از توقف اجرای محرک پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یابد، طی هفته گذشته از بهای طلا در بازارهای جهانی به طور مداوم کاسته شد. از سوی دیگر، تصمیم بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره نیز از دیگر دلایل این افت قیمت بود که روز گذشته بسیار شدت گرفت.
گرچه آمارهای اخیر از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا حکایت دارند، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هنوز تا دستیابی به اهداف نرخ تورم و اشتغال فاصله زیاد است و احتمالا در آخرین نشست امسال بانک مرکزی آمریکا، تصمیم بر این خواهد شد تا خرید اوراق قرضه به میزان فعلی تداوم یابد، چراکه فدرال رزرو نباید برای متوقف کردن محرک پولی، تنها به آمارهای یک ماهه توجه کند. اما با این وجود بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه بانک مرکزی آمریکا به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی از میزان خرید اوراق قرضه خواهد کاست، پابرجا هستند و این موضع قوی موجبات نزول قیمت طلا را فراهم کرده است.
از طرفی قرار است نشست کمیته بانکداری سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت جانت یلن نامزد پیشنهادی دولت آمریکا برای احراز پست ریاست فدرال رزرو روز پنج شنبه برگزار شود ولی بعید به نظر می‌رسد که این مساله تاثیر چندانی بر قیمت طلا داشته باشد به این دلیل که یلن تاکنون موافق اجرای سیاست‌های تسهیل پولی بوده است و موافقان وی بر این باورند که او تصمیم به تعویق یا توقف این روش نخواهد گرفت.
بر‌اساس برخی تحلیل‌های تکنیکال، روند نزولی قیمت طلا که از اواسط هفته گذشته آغاز شده و دیروز نیز ادامه پیدا کرده بود، طی روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت. این تحلیل‌ها نشان می‌دهند که اگر قیمت طلا در کوتاه‌مدت سطح مقاومتی ۱۲۵۱ دلاری را بشکند، به زودی به کمتر از ۱۱۷۹ و ۱۰۶۵ دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، اگر قیمت طلا بتواند به بیش از ۱۳۲۷ دلار برسد احتمال رسیدن قیمت طلا به ۱۳۶۱ دلار در هر اونس نیز وجود دارد.
اما در این سوی مرزها، نوسانات طلا و ارز که توانسته بود برای یک روز (شنبه) متاثر از خبرهای ژنو، شدت بگیرد، باز هم به روال قبل بازگشته و به تغییرات اونس طلا چشم دوخته است. طلا و سکه تهران سومین روز هفته را با کاهش اندک قیمت آغاز کردند به این دلیل که از بهای طلای جهانی ۶ دلار کاسته شده بود. بازار آتی نیز در هر پنج سررسید خود، حدود ۶ هزار تومان (کمتر از یک درصد) کاهش بها داشت. در میانه معاملات این روز سکه دی کمی بیش از سایر سررسیدها از بهای خود کاست. ریزش باقی سکه‌ها نیز به کمتر از ۱۰ هزار تومان رسید.
از اوایل مهرماه تاکنون نمودار تغییرات قیمتی روزانه سررسیدهای جاری آتی سکه تبدیل به خط صافی شده که نشان از نبود نوسان در بازاری راکد و خاموش دارد، چراکه حجم داد‌و‌ستدها نیز به شدت کاهش داشته و رغبتی در معامله گران برای حضور فعال در این بازار دیده نمی‌شود. بازار نقدی سکه نیز همین وضعیت را دارا است و به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، حجم خرید و فروش در این بازار نیز به شدت افت کرده و نگاه مردم به طلا به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری، از بین رفته است. آنچه برخی تحلیلگران بازارهای ارز و طلا پیش‌بینی می‌کنند، حکایت از تداوم این روند رکودی دارد و فعلا انتظاری برای تغییرات شدید قیمتی وجود ندارد مگر اینکه نرخ سود بانکی تغییر کرده و یا نتیجه مذاکرات ۲۹ آبان، به‌گونه ای باشد که بازارها را نوسانی کند که البته این مساله تاثیر کوتاه مدتی خواهد داشت. از طرفی پیش‌بینی‌ها از وضعیت اونس طلا نیز حداقل برای کوتاه مدت، کاهش قیمت است که اثر مستقیم بر بازار طلای تهران خواهد داشت. پیرامون نرخ سود سپرده‌های بانکی که قرار است ۲۸ آبان در جلسه شورای پول و اعتبار بررسی شود، روز گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این نرخ افزایش نمی‌یابد و هدف، ایجاد تعادل در نرخ سود اوراق مشارکت و نرخ سود بانکی است. به همین دلیل دیروز گمانه زنی‌ها درمورد این مساله بیشتر حول ثبات این نرخ بود. با این حال باید تا جلسه بعدی شورای پول و اعتبار صبر کرد تا مشخص شود که آیا حجم نقدینگی سرگردان به سمت بانک‌ها خواهد رفت و به رکود بیشتر بازار ارز و سکه دامن خواهد زد یا خیر.
در خصوص قیمت ارز هم رییس کل بانک مرکزی موضع جدیدی را اختیار کرده و می‌گوید کاهش نرخ ارز این بار منطقی است. بازتاب اظهارات جنجال‌برانگیز سیف در بازار ارز در اوایل مهرماه - با این مضمون که نرخ ارز در بازار به کف رسیده و بیش از این نخواهد ریخت - آنقدر زیاد بود که حتی گفت و گوی تلفنی رییس جمهور کشورمان با باراک اوباما و اخبار خوش آن روزها هم نتوانست جلوی افزایش قیمت دلار را در بازار آزاد بگیرد.
اما این بار اثر صحبت وی چندان محسوس نبود و روز گذشته از بهای این ارز مهم تنها ۹ تومان کاسته شد، در حالی که اظهارنظر قبلی وی، ۱۳۵ تومان بر بهای دلار افزوده بود.
روز گذشته روند حرکتی قیمت فلز زرد در بازارهای بین‌المللی تنها در محدوده کاهشی بود و به تدریج بر شدت آن افزوده می‌شد که این امر موجب افت بیشتر قیمت سکه‌های نقدی بازار شد. در کمترین بها - تا لحظه تنظیم این گزارش - اونس طلا به ۱۲۷۹ دلار رسید. در این روز قیمت نزدیک‌ترین سرررسید بازار آتی سکه با سکه نقدی برابری می‌کرد و اختلاف میان سررسیدهای این بازار نیز کمتر از ۳۰ هزار تومان بود.
قرار است این هفته سنای آمریکا دور جدیدی از تحریم‌‌های ضد ایرانی را مورد بررسی قرار ‌دهد که در صورت تصویب آن از ایران خواهد خواست برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل کنار بگذارد. تندروهای کنگره این کشور به منظور ایجاد فشار بیشتر در آستانه نشست بعدی ایران و ۶ قدرت جهانی، تصمیم به بررسی تحریم‌هایی گرفته اند که قرار بود یک ماه پیش مورد رایزنی در سنای این کشور قرار بگیرد، اما به درخواست کاخ سفید بررسی آن به تعویق افتاد. دولت آمریکا معتقد است تصویب دور جدید تحریم‌ها آن هم در حالی که مذاکرات در جریان است، می‌تواند روند مثبت گفت و گوها را از بین ببرد. در چنین شرایطی وزیر امور خارجه ایالات متحده از تصمیم واشنگتن به یک توافق خوب با ایران می‌گوید و تلاش دولت این کشور بر این است تا بتواند نظر اعضای مخالف کنگره را با توافق بر سر موضوع هسته ای ایران، تغییر دهد.
در سوی دیگر، سفر رییس سازمان انرژی اتمی به ایران که روز گذشته صورت گرفت، نتایج مثبتی به دنبال داشت و بین ایران و این آژانس، بیانیه مشترک همکاری امضا شد تا مقارن با مذاکرات ژنو، اتفاقات مثبتی پیرامون مساله هسته ای ایران، به جریان بیفتد.
به هر ترتیب فعلا گزینه مشخصی برای تکان دادن بازار ارز و سکه دیده نمی‌شود و با این وجود خریداران همچنان رغبتی به ورود به این بازارها ندارند. با تعطیلات پیش رو، باید برای جهت‌گیری بعدی بازار ارز و طلا، تا شنبه آینده صبر کرد تا نتایج رای گیری برای احراز پست ریاست فدرال رزرو آمریکا نیز مشخص شده و طلای جهانی مسیر بعدی خود را نمایان کند. اگر روند نزولی که طلا در پیش گرفته تداوم داشته باشد، بازار آتی سکه در آینده نزدیک احتمالا همین تعداد معامله‌گران را نیز از دست خواهد داد.

طلای جهانی، آتی را به کجا می‌برد؟!