پیش‌بینی 70 هزار تومانی قیمت قلع

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: با توجه به ریزش مداوم قیمت قلع در بازار فلزات داخلی و رسیدن نرخ آن به پایین‌ترین سطح نسبت به سه ماه گذشته، کارشناسان فلزات پیش‌بینی کرده‌اند احتمال دارد با توجه به کاهشی بودن نرخ این فلز در بازارهای جهانی و ثبات نرخ ارز، فلز قلع تا آخر‌ماه آبان به مرز ۷۰ هزار تومان در هر کیلو برسد. البته این در شرایطی است که واردات این محصول با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد به صرفه نیست؛ چرا که به گفته فعالان بازار واردات قلع با توجه به هزینه‌های جانبی و پریمیوم آن دیگر نه تنها سودی برای آنها ندارد، بلکه موجب ضررشان هم خواهد شد. به همین منظور به دلیل کاهش موجودی انبارها، تجار حاضر به فروش این فلز نیستند و ترجیح می‌دهند تا افزایش مجدد قیمت‌ها دست نگه دارند.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی کاهش قیمت قلع در نیمه دوم سال ۲۰۱۳، سبب شد بسیاری از تولیدکنندگان در نقطه سر به سر و حتی در حاشیه ضرر فعالیت کنند، بنابراین فشار ناشی از این موضوع برخی از تولیدکنندگان را مجبور کرد تا جهت افزایش قیمت در بازار تصمیم‌هایی را اتخاد کنند؛ هرچند در عمل تلاش آنها برای تقویت قیمت‌ها نتیجه‌ای دربرنداشت. از سوی دیگر پیش‌بینی رشد تقاضا سبب شده است تا مجددا توسعه منابع معدنی قلع مد نظر شرکت‌های معدنی قرار گیرد. قلع از جمله فلزات پایه‌ای است که بازار آن به شدت از اصول اولیه عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. این فلز در بحران‌های اقتصادی جهانی که بازار کل فلزات را متاثر ساخته است، چندان هم مصون نمانده است.

به گزارش رویترز بر اساس آمارهای به‌دست آمده، در اواخر سال جاری میلادی فلز قلع با عرضه کمتر از تقاضا مواجه خواهد بود، زیرا مقررات جدید در اندونزی که بزرگ‌ترین صادرکننده این فلز اساسی است، محدودیت‌هایی در صادرات پدید آورده و هزینه تولید را برای طیفی گسترده از محصولات از تلویزیون گرفته تا تبلت و تلفن همراه افزایش داده است.

همچنین این کشور که ۴۰ درصد از کل قلع جهان را عرضه می‌کند، از سوم آگوست سال جاری قانونی را به اجرا گذاشت که طبق آن قلع تصفیه شده قبل از صادر شدن باید در بورس داخلی معامله شود. از سوی دیگر فقدان خریداران داخلی و به تعویق افتادن مجوز معاملات سبب شده شرکت‌های تولیدکننده قلع در این کشور بخش اعظم فروش خود را متوقف کنند؛ آن هم در شرایطی که قیمت‌ها با کاهش رو به رو است. به این ترتیب فعالان پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت جهانی قلع به روند نزولی خود ادامه دهد احتمالا قیمت این فلز در بازار داخلی نیز کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. البته اینکه پیش‌بینی‌های اخیر تا چه حد تحقق یابد، به نرخ رشد اقتصاد جهانی وابسته است. با فرض اینکه وضعیت اقتصاد جهانی با‌ثبات باشد و هیچ‌گونه نگرانی از بابت بحران‌های اقتصادی وجود نداشته باشد، قیمت منطقی برای این فلزات می‌تواند ثبت شود.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات فلزات پایه در روز گذشته نسبت به روز شنبه با ثبات قیمت همراه شد، البته این در حالی است که در این میان قلع در بازار داخلی با کاهش ۱۰۰۰ تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شد. به گفته فعالان بازار علت کاهش قیمت این فلز، علاوه بر افت نرخ آن در بازار جهانی، رکود معاملات در بازار آزاد است. همچنین کارشناسان معتقدند تا زمانی که تقاضا در بازار فلزات پایه افزایش پیدا نکند، قیمت‌ها به ریزش خود ادامه خواهند داد.

پیش‌بینی 70 هزار تومانی قیمت قلع