گروه بورس کالا- حدیث موسوی: خریداران به معاملات روزمره محصولات فولادی بسنده کرده‌اند. این سخنی است که یکی از فعالان بازار در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» مطرح کرد و ادامه داد: با آنکه حجم موجودی انبار واحدهای فروش آهن نسبت به سال‌های گذشته پایین است، اما تمایل به خرید و پر کردن انبارهای خالی نیز کم است، از این‌رو معامله‌گران و متقاضیان صرفا برای برطرف کردن نیازهای مصرفی روزانه خود و نه به منظور خریدهای احتیاطی و انباری، اقدام به خرید آهن‌آلات می‌کنند. وی همچنین مشکل اصلی در بروز رکود گسترده تقاضا در این بازار را، نبود تقاضا در صنایع فولادبر عنوان کرد و افزود: بخش اعظمی از فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا در بازار مصرف مربوط به ابهامات بودجه سال جاری است و تا زمانی‌که معلوم نشود، تکلیف اصلاح بودجه و تخصیص اعتبارات مربوط به پروژه‌های عمرانی که هم‌اکنون در دست بررسی مجلس است، چه سرنوشتی پیدا می‌کند، وضع بازار کماکان طبق روال اخیر خواهد بود.

این فعال بازار ادامه داد: از سوی دیگر قیمت مقاطع مدتی است که روند کاهشی را پی‌گرفته است و با آنکه بارها اعلام شد، سطح قیمت‌ها به کف رسیده، اما نرخ‌های روزانه ثبت شده برای آهن‌آلات نشان داد، بازار همچنان پتانسیل لازم برای افت بیشتر قیمت‌ها را دارد، به همین دلیل در این شرایط خریداران ترجیح می‌دهند رفتار ریسک گریزانه را در مورد معاملات برگزیده و خریدهای خود را بازهم به تعویق بیندازند. البته وی اعلام امیدواری کرد اگر رفتار بازار متمایل و شبیه به رفتار سال‌های گذشته باشد، از آذرماه کم‌کم شاهد بهبود نسبی در روند دادوستدها خواهیم بود، هرچند نمی‌توان راجع به این موضوع نظر قطعی داد؛ چرا که عوامل زیادی بر معاملات تاثیرگذار است.

در همین حال یکی دیگر از تجار بازار آهن نیز پیش‌بینی کرد، قیمت‌ مقاطعی همچون میلگرد تا ۱۷۵۰ تومان در روزهای پیش‌رو کاهش یافته و پس از آن بین نرخ‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰ تومان در نوسان خواهد بود.

به هر طریق در شرایط فعلی سناریوهای گوناگونی را برای روند آتی قیمت‌ها و معاملات در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو می‌توان متصور بود؛ چرا که تاثیر هر عاملی در بازار، خود برآیند متفاوتی را برای مسیر قیمت‌ها و معاملات رقم خواهد زد. اگر تحریم‌ها یا حتی بخشی از آن به مدد مذاکرات پیش‌رو برطرف شده و تنگناهای تخصیص بودجه عمرانی به دلیل کاهش کسری بودجه دولت مرتفع شود، رونق و هیجان به روند معاملات بازار و بورس کالا بازگشته و قیمت‌ها پس از یک دوره چند ماهه کاهشی با التهاب ناشی از افزایش حجم خریدها روبه‌رو خواهد شد که البته همین عامل نیز خود به رشد بیشتر معاملات منجر می‌شود.

در سمت مقابل، اما اگر تا پایان سال نتوان به چشم‌اندازهای ترسیم شده در موارد مطرح شده دست یافت، کماکان بی رغبتی در معاملات پابرجا بوده و نرخ‌ها با توجه به عوامل کاهنده گوناگون از قبیل کسادی بازار ساخت و ساز، کلید نخوردن پروژه‌های عمرانی جدید و مواردی از این دست، جریان کاهشی خود را ولو در دامنه‌ای محدودتر، همانند چند ماه اخیر حفظ خواهد کرد.

در حال حاضر بهای مقاطعی همچون تیرآهن شاخه ۲۷ که تا پیش از انتخابات می‌رفت قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را نیز فتح کند، پس از یک دوره ممتد کاهشی به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده و این در حالی است که بازهم کف مشخصی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. در همین حال میلگرد سایز ۲۵ هم که چند روز پیش از اعلام نتایج انتخابات در محدوده ۲۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو برای خریداران تمام می‌شد، هم‌اکنون به ۱۸۸۰ تومان افت کرده است. در واقع این همان سناریوی کاهشی بازار است که اگر عوامل محرک معاملات همان‌طور که گفته شد، هر چه سریعتر به آن بازنگردد تا پایان سال تداوم آن غیرقابل اجتناب است.

ادامه اعتراض‌ها به عرضه ذوب‌آهن

از سوی دیگر در حالی‌که فولادسازان خصوصی نیز برای ترغیب خریداران به معامله محصولات فولادی مدتی است، اقدام به کاهش نرخ پایه در بورس کالا کرده‌اند، اقدام اخیر ذوب‌آهن در کاهش ۱۳۰ تومانی نرخ اعلامی در بورس کالا نیز آنها را با شرایط پرابهام و سختی نسبت به تغییر سیاست‌های فروش خود در آینده مواجه کرده است. در این شرایط شنیده‌ها حاکی از آن است، جمعی از فولادسازان امروز برای اعتراض به این رفتار ذوب‌آهن به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌روند تا از اقدامات مشابه در بورس کالا جلوگیری کنند؛ چرا که این حرکت را مخالف تولید و عرضه مقاطع در شرایط بازار رقابتی فولاد می‌دانند. اما در این میان اینکه پاسخ و راهکار وزارت صنعت نیز به اعتراض مطرح شده از سوی فولادسازان چه خواهد بود، در روزهای آتی معلوم می‌شود؛ چرا که باید این مساله را از جوانب مختلفی بررسی کرد و سپس برای آن راهکاری در نظر گرفت.