گروه بین‌الملل- یک منبع قضایی در دادگاه جنایی بحرین اعلام کرد که روز دوشنبه، ۱۵ مهر، حکم حبس ابد برای ۹ معترض شیعه این کشور به اتهام «ساخت مواد منفجره» برای انجام «اعمال تروریستی» صادر شده‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار تن از معترضان به طور حضوری و پنج تن دیگر به صورت غیابی محاکمه شده‌اند. این رخداد، مقارن با تسریع روند صدور احکام قضایی برای معترضان است. شمار شیعیان محکوم شده در کمتر از ۱۰ روز به ۱۰۴ نفر رسیده است.
به گفته وکلای مدافع بحرینی، چهار متهم در جلسات دادگاه، اتهام‌های منتسب به خود را انکار کرده‌اند. آنها پیش از آن گفته بودند که در دوره بازداشت در معرض «شکنجه، بد رفتاری و حبس در سلول انفرادی» قرار گرفته‌اند.
وزارت کشور بحرین، خرداد ماه گذشته اعلام کرده بود که به تعدادی پایگاه مرتبط با معترضان یورش برده و در آنها ۵ تن موادی که در ساخت مواد منفجره به کار می‌رود کشف و ضبط کرده‌است.
«آموزش برای ساخت مواد منفجره، ساخت بمب و در اختیار داشتن آن ... انجام اعمال خرابکارانه به قصد ترساندن مردم و جمع‌آوری پول برای این گروه» از جمله اتهام‌هایی است که به متهمان نسبت داده شده ‌است.
دادستانی بحرین در بیانیه خود افزوده است: «ثابت شده‌است که متهمان عامل انفجار دو بمب در نزدیکی یکی از مراکز پلیس در ۱ آذر ۱۳۹۰ هستند که با استفاده از تلفن همراه از راه دور منفجر شده‌اند.»
دادگاه جنایی بحرین از ۷ مهر گذشته، ۹۵ معترض شیعه را به اتهام‌های مختلف به زندان محکوم کرده‌است که با احکام صادره در روز دوشنبه، شمار افرادی که به زندان محکوم شده‌اند، به ۱۰۴ نفر می‌رسد.
در این میان ۵۰ شیعه به ۵ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. آنها متهم به عضویت در گروه «۱۲ فوریه» هستند که از سوی حکومت بحرین، به عنوان «گروه تروریستی» شناسایی شده‌است.
از حدود ۲ سال و نیم پیش بحرین شاهد اعتراض شیعیانی است که خواستار برقراری، نظام پادشاهی مشروعه هستند. اکثریت ساکنان بحرین شیعه مذهب هستند، اما خاندان آل خلیفه وابسته به اقلیت سنی مذهب در این کشور حکومت می‌کنند و تبعیض‌های شدید علیه اکثریت شیعه اعمال می‌کنند.
۲ سال پیش، دولت بحرین با کمک نیروهای نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به حضور خیابانی معترضان پایان داد. سرکوب اعتراض‌ها تاکنون به کشته شدن بیش از ۸۰ نفر انجامیده‌است.