عرضه‌های فولادی با سردی خریداران روبه‌رو شد

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: با آنکه از ابتدای سال جاری معامله‌گران بازار بارها تاکید ‌کردند که حجم معاملات روزانه آنها نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته و رکود تقاضا هر روز در حال عمیق‌تر شدن است، اما بورس کالا در حالی‌که تا پیش از ماه رمضان تاحدودی از این شرایط مصون مانده بود، هم‌اکنون عرضه‌های فولادی آن نیز به نظر می‌رسد به سرنوشت بازار دچار شده است. روز گذشته تالار صنعتی و معدنی بورس کالا در حالی میزبان ۱۰ محصول فولادی قرار گرفت که تا پایان معاملات تنها ۳ کالا از مجموع عرضه‌ها به فروش رسید. کارگزاران کشش پایین تقاضای مصرفی در خلال هفته‌ها و ماه‌های اخیر را عامل اصلی عدم توفیق عرضه‌کننده‌ها در ارائه محصولاتشان به متقاضیان می‌دانند و معتقدند: کاهش نرخ پایه برخی مقاطع فولادی با آنکه وارد هفته دوم شده هنوز نتوانسته است آن‌چنان که باید انگیزه لازم برای خرید را در معامله‌گران ایجاد کند.

یکشنبه ذوب‌آهن اصفهان که تمامی عرضه‌های خود را در قالب سلف به روی تابلو معاملات آورده بود به‌رغم انتظار، تنها موفق به فروش دو محصول خود شد. سبد تیرآهن ۲۰ و ۲۲ هر کدام در حجم ۹۰۲۰ و ۶۷۱۰ عرضه شدند که بی‌خریدار ماندند، اما سبد تیرآهن مخلوط در شاخه‌های ۲۴ و ۲۷ و همین‌طور سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت که به ترتیب در قیمت‌های ۲۳۵۰ و ۱۷۸۰ تومان ارایه شدند در حجم‌های ۱۳ هزار و۶۴۰ و ۵ هزار و ۲۸۰ تن به فروش رسیدند. از سوی دیگر در حالی‌که امروز ذوب‌آهن، عرضه واقعی تختال را در دستور کار دارد، روز گذشته در سیستم مچینگ معامله ۴۵ هزار و ۱۴۰ تن از این کالا را توسط کارگزاران ثبت کرد.

در همین حال از دیگر محصولاتی که روز گذشته عرضه شد و بدون متقاضی ماند می‌توان به سلف تیرآهن ۱۴ تولید شرکت مجتمع جهان فولاد غرب، میلگردهای نقدی فولاد امیرکبیر خزر، نورد ایوان غرب، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و نقدی سبد میلگرد مخلوط فولاد آلیاژی ایران اشاره کرد که مهم‌ترین مشخصه عرضه‌های میلگرد، کاهش نرخ پایه به کمتر از ۱۷۸۵ تومان بود.

بازار آزاد در کشاکش ریزش قیمت‌ها

در همین حال روز گذشته عمده مقاطع فولادی و شمش‌های وارداتی به کشور با ریزش چند درصدی یا ثبات نرخ همراه شدند. به گفته یکی از فعالان بازار آهن، یکسری از محموله‌های شمشی که حدود ۲۰ روز پیش برگشت خورده بود، روز گذشته وارد بازار شد که در نتیجه آن حجم عرضه این کالا افزایش و قیمت آن ۳/۰ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در همین روز اکثر کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع نیز عمده محصولات خود را با کاهش ۵ تا ۱۰ تومانی راهی بازارهای فروش کردند. معامله‌گران بازار می‌گویند: کماکان منتظر محرک‌هایی برای تشویق تقاضا و بهبود روند معالات در روزهای پیش‌ رو هستند تا بتوانند بر بخشی از کمبود نقدینگی خود که از ابتدای سال تا به کنون مدام در حال عمیق‌تر شدن است، غلبه کنند.

البته باید افزود تداوم ریزش‌های قیمت‌ آهن‌آلات و شمش‌های تولید داخل به دلیل رکود تقاضا در حالی است که در بورس کالایی لندن (LME) قیمت شمش فولاد در حال پیشروی به سمت کانال‌های بالای ۲۲۰ دلاری است به گونه‌ای که این محصول که ابتدای ماه جاری میلادی ۲۱۰ دلار بود، هم‌اکنون به ۲۳۰ دلار در هر تن رسیده است و به نظر می‌رسد کماکان مسیر افزایشی خود را در روزهای آتی ادامه خواهد داد.