گروه بورس کالا - شهبازی: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شروع هفته برای سکه و ارز، با کاهش قیمت‌ها همراه بود. روز جمعه در معاملات بازارهای جهانی طلا، قیمت فلز زرد با افت قابل توجه بیش از ۲۰ دلاری مواجه شد و به ۱۳۰۸ دلار در هر اونس رسید؛ اما در پایان این معاملات، اونس فلز زرد مجددا با افزایش قیمت روبه‌رو شد، ولی در نهایت باز هم در مقایسه با قیمت‌های هفته گذشته پایین بود. بازار معاملات آتی سکه طلا نیز روز شنبه را با کاهش بها در تمام سررسیدها آغاز کرد و تنها سررسید تازه وارد دی ماه، در بالاترین قیمت، از قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی بیشتر بود. دلیل پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت برای هفته جاری به کمرنگ شدن خبرهای رسیده از تحولات منطقه برمی‌گشت که هم در بازارهای جهانی و هم داخلی، جو تنش‌زای ایجاد شده را به فضایی آرام بدل کرده بود. در این اثنا، بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، روز گذشته نوسان فراوانی را به خود دید. قرار بود طبق اطلاعیه بورس کالا، روز پنج‌شنبه گذشته، سررسید جدید دی، میهمان تابلوی معاملات آتی شود که به دلیل عدم توافق بر سر قیمت، این کد بازگشایی نشد و روز شنبه با تکرار دوره پیش گشایش، با قیمت یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان، وارد معاملات این بازار شد. این سکه تنها سررسیدی بود که روز گذشته در دامنه مثبت هم نوسان کرد و حتی تا حدود ۲ درصد بر قیمت آن افزوده شد. هرچند قیمت آن هم با کاهش روبه‌رو شد. باقی سررسیدها بالای یک درصد منفی نوسان می‌کردند و سکه آبان ماه در ساعات اولیه معاملات این روز، بیشترین نوسان قیمتی را به خود اختصاص داد.

به طور کلی نوسانات فراوان قیمتی روز شنبه نشان از بالا رفتن حجم و ارزش قراردادهای معامله شده این روز در پایان ساعت کاری این بازار داشت. همچنین سکه آذرماه که حالا در صدر جدول از لحاظ تعداد قراردادهای باز قرار دارد، روز گذشته بیشترین حجم قراردادهای معامله شده را نیز دارا بود.

ریزش‌های اخیر این بازار که از هفته گذشته به طور جدی دنبال شده است، به میزان چشمگیری از قیمت سکه‌های آتی کاسته و شرایط را برای خریداران این بازار سخت کرده است. روز جمعه پیش‌بینی می‌شد که ریزش‌های اونس طلا ادامه‌دار باشد و این مساله به کاهش قیمت در بازار طلا و سکه تهران منجر شود، البته در حالی که طلای جهانی در پایان معاملات خود با افزایش قیمت از بازار خداحافظی کرد، پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها به وقوع پیوست. کاهش بهای سکه نقدی هم روز گذشته چشمگیر بود؛ البته به گفته رییس اتحادیه طلا، جواهر، سکه و صراف تهران، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» قیمت‌ها در بازار نقدی هم شاهد نوسانات فراونی است. به گفته وفادار بهای دلار در بازار تهران اما روز گذشته با کمی افزایش روبه‌رو بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت‌ها در هفته پیش رو وجود دارد یا خیر گفت: در صورتی که خبر تهدیدآمیزی در خصوص سوریه به گوش نرسد، این روند کاهشی ادامه پیدا خواهد کرد، اما با این حال، روندی که اونس طلا در پیش خواهد گرفت در بازارهای داخلی اثرگذار خواهد بود.

پس از گذشت حدود دو ساعت از معاملات روزگذشته آتی سکه، مسیر بازار کمی تغییر کرد؛ به طوری که در مقابل دو سررسید نزدیک (شهریور و مهر) که هنوز در حدود یک درصد کاهش قیمت داشتند، سررسید‌های دور (آذر و دی) در محدوده مثبت نوسان می‌کردند و کمی بعد بر شدت این افزایش قیمت به طوری افزوده شد که قیمت سکه دی ماه بیش از ۲ درصد افزایش پیدا کرد.

سکه آبان در این میان کمتر از یک درصد کاهش قیمت داشت. یکی از دلایل این امر می‌تواند خبری باشد با این مضمون که مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند در صورتی که سوریه معاهده مربوط به تسلیحات شیمیایی را نقض کند، دولت اوباما منتظر مجوز استفاده از زور از سوی سازمان ملل نمی‌ماند؛ از طرفی یکی دیگر از دلایل این افزایش قیمت‌ها، روند خرید و فروش‌های روز گذشته در بازار آتی سکه بود. در ابتدای معاملات، این بازار فروشنده چندانی نداشت، از طرفی میزان خریداران هم به این دلیل که تصور می‌کردند این قیمت‌ها، قیمت‌های کف برای سکه‌های آتی است، افزایش پیدا کرد که تا حدودی به افزایش بها انجامید؛ البته این افزایش چندان هم پایدار نبود. به‌طوری که ابتلا به غیر از سر رسید دی، سایر سر رسیدها بیش از ۲ درصد از قیمت خود کاستند و پس از کمی مقاومت، در نهایت سکه دی ماه نیز به جمع آنان پیوست. از سوی دیگر، در چند روز گذشته اختلاف سررسیدهای آتی تا حدودی در حال اصلاح شدن بود، اما دیروز اختلاف حدود ۱۰۰ هزار تومانی ایجاد شده بین سکه نقدی با سررسید آذرماه، چندان قابل قبول و منطقی به نظر نمی‌آمد.

ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه

طی سومین هفته شهریورماه (۱۶الی ۲۲شهریور) با انعقاد ۷۲ هزار و ۳۹۷ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی در ۳۴ هزار و ۴۶۸ نوبت توسط معامله‌گران در بورس کالای ایران، ارزش معاملات قراردادهای آتی در این بورس به بیش از ۸ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، در هفته گذشته معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آذر ماه ۹۲ با ۳۳ هزار و ۳۳۴ قرارداد در ۱۵ هزار و ۴۷۶ نوبت معاملاتی در صدر قرار گرفت. ارزش معاملات قراردادهای مذکور به بیش از ۴ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال بالغ شد.

جایگاه بعدی بیشترین حجم معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان ماه ۹۲ به خود اختصاص داد. در هفته‌ای که گذشت ۳۰هزار و ۴۳۸ قرارداد آتی سکه طلا تحویل آبان ماه در ۱۴هزار و ۴۲۱ نوبت و به ارزش بیش از ۳هزار و ۶۵۰میلیارد ریال توسط معامله گران آتی منعقد شد.

قراردادهای آتی سکه طلا تحویل ماه‌های مهر و شهریور ۹۲ نیز به ترتیب با ۴۳۵۸ قرارداد به ارزش بیش از ۴۸۸ میلیارد ریال و ۴۲۶۷ قرارداد به ارزش بیش از ۴۶۳میلیارد ریال در رده‌های بعدی معاملات در هفته گذشته قرار گرفتند.

سر رسید دی، در نهایت تسلیم شد!