بورس کالا بازوی دولت در بهبود اقتصاد بخش کشاورزی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون برخی از محصولات با حداقل استانداردها تولید می‌شوند، گفت: بورس کالا می‌تواند بازوی دولت در بهبود اقتصاد بخش کشاورزی و گامی اساسی برای تغییر ساختار سنتی به سازوکاری پیشرفته و مدرن باشد تا علاوه‌بر محدود شدن فعالیت واسطه‌ها، سود واقعی نصیب کشاورزان شود. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، یکی‌از برنامه‌هایی که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در روز گرفتن رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، احیا و رونق بورس کشاورزی بود، برنامه‌ای که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی باشد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی کشور، فاصله زیاد آمارهای اعلامی با واقعیت‌ها است، به‌طوری‌که ما هم‌اکنون در آمار تولید و مصرف برخی از محصولات کشاورزی به علت پراکنده بودن تولیدکنندگان با تناقض‌های زیادی روبه‌رو هستیم و امیدواریم با برنامه‌های دولت جدید، یک‌بار برای همیشه آماری دقیق از شاخص‌های کشاورزی تدوین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سادات ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی، توجه به رونق بورس کشاورزی است، افزود: در معاملات بورس کالا همه چیز اعم از عرضه، تقاضا و قیمت شفاف است و اگر بتوان در یک زمان مشخص، برخی محصولات کشاورزی را در بورس دادوستد کرد، آمارهای کاملا شفافی از بازار آن محصولات به‌دست می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سادات ابراهیمی با تاکید براینکه می‌توان با عرضه انواع محصولات در بورس آمارهای تولید، مصرف و قیمت‌ها را اصلاح کرد، گفت: نخستین اقدام برای سروسامان دادن به بخش کشاورزی، تغییر ساختار سنتی این بخش به مدرن است که یکی از ابزارهای اصلی برای رسیدن به این مهم، سازوکار معاملاتی بورس کالای کشاورزی است، به نحوی‌که مسوولان می‌توانند ازطریق اطلاع‌رسانی شفاف از معاملات بورس کالا، به آمارهای رسمی و دقیق از میزان تقاضا و قیمت‌های یک محصول دسترسی داشته باشند و خیلی سریع کمبود‌ها را در آن بخش جبران کنند.

براساس این گزارش، محمود حجتی بنیانگذار بورس کالای کشاورزی در سال ۸۳ است و بررسی اقدامات او برای راه‌اندازی این بورس نشان‌دهنده اعتقاد وی به سازوکار بورس کالا است.

به این ترتیب فعالان بورس کشاورزی در انتظار اقدامات وزیر و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی با ادامه سیاست‌های حمایتی و خرید تضمینی محصولات ازطریق این بورس هستند.