گروه بورس کالا- سحرنمایشی: روند قیمت‌ها در بازار فلزات پایه از ابتدای هفته گذشته با کاهش نسبت به آخرین معامله از هفته ما قبل آغاز شد و ‌اندکی افت را نیز در روز یکشنبه تجربه کرد تا اینکه از روز دوشنبه قیمت‌ها با ثبات رو‌به‌روشد و تا پایان هفته به همین شکل به معاملات ادامه داد. این در شرایطی است که رکود موجود طی هفته گذشته با آنکه در طرف تقاضا تداوم داشت، مانع از تغییر قیمت‌ها نشد و بهای فلزات پایه در بورس کالا و بازار آزاد در این مدت نوسان‌های اندکی را نیز تجربه کرد؛ تغییراتی که البته نتوانست به رونق بازار کمک کند. فروشندگان بازار فلزات پایه داخلی بعد از مدت‌ها همراهی با روند بی‌رمق بازار؛ یعنی از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون، با این وضعیت کنار آمده‌اند و معتقدند این روند تا پایان شهریور ماه و جا افتادن دولت جدید ادامه خواهد داشت.

در عین حال به گفته فعالان آگاه، بی‌رونقی فعلی بازار تنها به دلیل تفاوت روند نرخ ارز و قیمت فلزات در بورس لندن است و از آنجا که این دو پارامتر مهم در جهت مخالف هم در حرکت هستند، در نتیجه موجب ثبات قیمت فلزات در بازار داخلی و در نهایت ثبات بازار شده است.

همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان در رابطه با بالا رفتن نرخ رشد تولید در اقتصاد کشور، این احتمال وجود دارد که بازار فلزات پایه نیز تغییرات محسوسی را تجربه کند که این بستگی به تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت جدید خواهد داشت؛ بنابراین روند کاهشی قیمت و تغییرات محسوس در بازار فلزات پایه تا شش ماه اول دولت جدید دور از انتظار نیست، اما امید به بهبود این بازار کالایی در ماه‌های بعدی قوی تر است.

از طرفی ادامه شرایط فعلی و حرکت اقتصاد جهانی به صورت ممتد با شیبی کم همان ادامه روند رکودی فعلی است و موجب وخیم‌تر شدن اوضاع این بازارها خواهد شد. کاهش شدید حجم تقاضا، بالا بودن نرخ بیکاری و آمارهای نگران کننده از وضعیت اقتصادی جهان و مشکلات تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نشانه‌هایی از رکودی فراگیر و بحران در عرصه تولید فلزات پایه است. با توجه به این مشکلات و عدم‌سرمایه‌گذاری برای کارهای تولیدی به جرات می‌توان گفت که بحران اقتصادی فعلی قابلیت طولانی شدن را دارد. هر چه زمان بهبود اقتصادی بیشتر به طول بینجامد تاثیرات منفی بیشتری بر رشد اقتصادی و تحرک بازارهای کالایی خواهد گذاشت.

رکود تقاضا، ثبات قیمت‌ها