تحلیلگران بازار فلزات اعتقاد دارند که قیمت فلز روی در سه ماهه چهارم امسال به حدود 4000دلار به ازای هر تن برسد UBS پیش‌بینی کرده است که افزایش قیمت این فلز به کاهش موجودی‌های LME و نگرانی بی مورد در مورد افزایش صادرات چین مرتبط است.

تحلیلگر UBS می‌گوید که مصرف روی در ساخت‌وساز و صنایع اتومبیل‌سازی در حال افزایش است و چین در حال واردات روی برای این مصارف است.
همچنین گزارش‌ها حاکی از افزایش دوباره قیمت مس در بازار است احتمال آغاز اعتصابات در پرو در هفته آینده و اینکه 90درصد قراردادهای لندن در دست تعداد معدودی است می‌توان به رشد قیمت این فلز سرخ در روزهای آینده دامن بزند.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 3/2‌درصد افزایش به 8165‌دلار برای هر تن رسید. طی دوره معاملات، قیمت به بیش از 8200‌دلار هم افزایش یافت. اما با گزارش آمار شاخص اعتماد مصرف کننده که در دو ماه گذشته به پایین‏ترین سطح در سال جاری رسیده است (برابر با 4/83)، نگرانی در مورد رشد اقتصادی در ایالات متحده و تقاضا برای مس بیشتر شد. مصرف مس در آمریکا در 6 ماه اول سال 7/2‌درصد کاهش داشت و معامله‏گران آمریکائی می‏گویند که تقاضا در کوتاه مدت با ابهام روبه‌روست.
اما عوامل مهم دیگری هم در کار است که ممکن است قیمت مس را با افزایش بیشتری مواجه سازد. احتمال آغاز اعتصابات در پرو در هفته آینده، و این که ۹۰‌درصد قراردادهای لندن (نقدی و تحویل کوتاه مدت) در دست تعداد معدودی است می‌تواند باعث رشد قیمت می‌شود. موجودی‏های لندن با ۴/۱‌درصد کاهش به ۱۳۱‌هزار تن رسیده‏اند و موجودی‏های شانگهای نیز (در هفته پیشین) با ۸۱۹۰ تن کاهش به ۴۷۷۹۱ تن رسیده‏اند. آغاز تعطیلات چین در هفته آینده احتمالا به کاهش بیشتر موجودی‏ها می‏انجامد، چرا که هر کس به مس نیاز دارد باید قبل از تعطیلات اقدام به خرید کند.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۵/۲‌درصد افزایش به ۲۴۴۰‌دلار رسید. موجودی‏های لندن نیز که اخیرا با افزایش شدید مواجه بوده‏اند، با ۶/۱‌درصد افزایش به ۹۳۸۶۰۰ تن رسید. اما در اواخر هفته موجودی‏های آلومینیوم با کاهش مواجه بود که خود به افزایش قیمت کمک کرد. با وجود این، به دلیل عرضه کافی، فعلا نمی‏توان انتظار داشت که آلومینیوم افزایش قیمت شدید پیدا کند. تحلیل‏گـر Morgan JP خط مقاومت قیمت آلومینیوم را ۲۶۰۰‌دلار برای هر تن ارزیابی می‏کند.
افزایش موجودی‏های آلومینیوم LME غالبا در انبارهای آمریکا رخ داده است. اما نیاز آلومینیوم در تایوان و کره و کاهش صادرات چین، ممکن است موجودی انبار‌های جنوب شرقی آسیا را کاهش دهد، در صورت کاهش قابل توجه این موجودی‏ها، ممکن است قیمت آلومینیوم روند بهتری پیدا کند. موجودی‏های شانگهای در 2 ماه گذشته 2 برابر شده است ولی در مقایسه با مقیاس تاریخی، این موجودی‏ها چندان بالا محسوب نمی‏شوند.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 3/5‌درصد افزایش به 3059‌دلار رسید. موجودی‏های لندن نیز با 3/7‌درصد کاهش به 61400 تن رسیدند. همانطور که در گزارش قبل گفتیم بازار چین فعلا متعادل است ولی معامله‏گران انتظار دارند که در 3 ماهه چهارم با افزایش تقاضا از سوی چین و دیگر کشورهای آسیائی قیمت روی افزایش یابد.
بانک UBS انتظار دارد که قیمت روی در ۳ ماهه چهارم به ۴۰۰۰‌دلار برای هر تن افزایش یابد. از جمله دلایل UBS برای پیش‏بینی افزایش قیمت روی، سطح پایین موجودی‏ها (کمتر از مصرف ۴ هفته جهان) و نگرانی بی‏مورد در مورد افزایش صادرات چین است. تحلیل‏گر UBS می‏گوید که مصرف روی در ساخت‌وساز و صنایع اتومبیل سازی در حال افزایش است و چین در حال واردات روی برای این مصارف است. تفاضل قیمت روی در چین و در خارج از چین نیز فعلا واردات روی و فروش در بورس شانگهای را مقرون به صرفه می‏کند.
سرب
در اواخر دوره معاملات در هفته گذشته، قیمت نقدی سرب بدون افزایش قیمت در حدود ۳۴۵۰‌دلار بود و موجودی‏های سرب در بازار لندن ۷/۴‌درصد افزایش به ۲۲۲۰۰ تن رسید. طی دوره معاملات قیمت سرب به رکورد تاریخی ۳۵۲۰‌دلار نیز دست یافت. ولی افزایش موجودی‏ها در لندن باعث شد که این رکورد قیمت فعلا پایدار نماند. البته باید در نظر داشت که موجودی‏های لندن در حال حاضر کمتر از مصرف یک روز جهان است و تولیدکنندگان عرضه کافی روانه بازار نمی‏کنند. برخی از معامله‏گران در لندن می‏گویند که اگر تولید کنندگان چینی اقدام به افزایش صادرات نکنند ممکن است قیمت به ۴۰۰۰‌دلار برای هر تن هم برسد. همچنین باید در نظر داشت که ۹۰‌درصد موجودی‏های لندن فعلا در دست یک گروه است که احتمال کمبود را افزایش می‏دهد. اما روند افزایشی قیمت در اواسط هفته با حجم کم همراه بوده است که اطمینان به پایداری این افزایش قیمت را کاهش می‏دهد.
ادامه عدم صادرات از معدن Magellan از طریق بندر Esperance (به دلایل محیط زیستی) نیز به افزایش قیمت سرب کمک کرده است.


منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید