تعرفه واردات ورق صفر نمی‌شود

گروه بورس کالا- آزاده حسینی: روند قیمت ورق گرم طی سه هفته گذشته در بازار‌های جهانی صعودی بوده و مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول ورق که درسال معادل ۴میلیون و ۲۰۰هزار تن تولید دارد نیز از این رشد قیمت‌ها تبعیت کرده و قیمت محصولاتش را که عمدتا عرضه آنها در تالار فلزات بورس کالا صورت می‌گیرد بالا برده است. البته این رشد قیمت بر حسب نیاز و تمایل مشتری بوده چرا که قیمت‌ها در بورس توسط عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

اما در این بین متقاضیان عمده ورق که تولیدکنندگان لوله و پروفیل هستند رشد قیمت‌ها را تنها محدود به فولاد مبارکه می‌دانند، نه بازارهای جهانی و ادعا دارند فولاد مبارکه قیمت محصولات صادراتی خود را در شرایطی که بازار به محصولات مبارکه نیاز مبرمی دارد پایین‌تر از نرخ محصولات داخل آورده است.

شایعاتی از این قبیل که در بازار وجود داشت باعث شد تا از محمد رجایی که در جمع خبرنگاران به مناسبت مراسم افطاری آن شرکت حضور داشت، در خصوص صحت و سقم شایعات جویا شویم.

محمد رجایی مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه در خصوص اختلاف قیمت محصول ورق صادراتی آن شرکت نسبت به محصول داخلی گفت: فولاد مبارکه بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین شده محصولات خود صادر می‌کند و نرخ محصولات صادراتی مجتمع نیز بر حسب قیمت روز است اما این قیمت‌ها گاه بالاتر از قیمت‌های داخلی است و گاه پایین‌تر و همیشه طبق یک روال نمی‌ماند.

وی ادامه داد: صحت ندارد که فولاد مبارکه بدون نیاز داخل اقدام به صادرات محصولاتش می‌کند. چرا که رقم صادرات شرکت در سال‌جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده و این به این معنی است که در ابتدا نیاز داخل را پاسخگو بودیم و مابقی را صادر کردیم که مقدار آن نیز تنها ۶۰ الی ۷۰درصد مدت مشابه سال گذشته است.

وی تاکید کرد: البته این نکته را نباید نادیده گرفت که فولادمبارکه از ابتدای فعالیت تاکنون طرح‌های توسعه‌ای بسیاری را اجرا کرده و در واقع ظرفیت تولید خود را از رقم ۵/۲ به ۲/۴میلیون تن رسانیده به همین دلیل برای پرداخت هزینه این افزایش ظرفیت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای نیاز به منابع مالی دارد که آن هم از طریق صادرات امکان‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق با مرغوبیت بالا در کشور به حضور در عرصه بازارهای جهانی نیز نیاز دارد که این نیز تنها از طریق صادرات امکان‌پذیر است و این نکته برای فولادمبارکه بسیار حائز اهمیت است که جایی در بازارهای بین‌المللی داشته باشد. در واقع برای بقا باید بازارهای اروپایی و منطقه‌ای را حفظ کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار دنیای‌اقتصاد مبنی‌بر اینکه چرا خودتان بحث صفر شدن تعرفه واردات ورق گرم را مطرح کردید، اما تمایلی به اجرای آن ندارید، گفت: در آن شرایط همچنین تقاضایی از سوی فولاد مبارکه مطرح شد، اما نه به این دلیل که فولاد مبارکه خواستار چنین موضوعی باشد، بلکه به این دلیل که اگر مسوولان چنین نظری دارند فولاد مبارکه نیز با این طرح آن هم به صورت مقطعی موافق است.

وی ادامه داد: اما شرایط در‌حال‌حاضر به صورت دیگری است و فولاد مبارکه می‌تواند پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیاز داخل باشد و قیمت محصولات هم بسیار منطقی و متعادل و براساس بازارهای جهانی است.

رجایی اظهار داشت: با توجه به نیازی که به محصول ورق در کشور وجود دارد، واردات الزامی است، اما در‌حال‌حاضر هم تعرفه واردات ورق ناچیز است، این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی که معتقد به تجارت آزاد هستند، برای محصولات فولادی خود تعرفه تا ۳۰درصد نیز وضع کرده‌اند، در‌حال‌حاضر تعرفه واردات ورق گرم به کشور معادل ۶درصد است.

وی با اشاره به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای داخلی و خارجی گفت: قیمت سنگ‌آهن در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۸درصد رشد داشته و همچنین روند صعودی آن نیز ادامه دارد که این موضوع از عوامل اصلی رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی بوده است.