احتمال بازگشت قیمت روی به روزهای رویایی
گروه بورس کالا- در اواسط هفته گذشته، قیمت فلزات غیرآهنی روند نسبتا ضعیفی را طی ‏کردند.

ولی در اواخر روز پنج‏شنبه و اوایل صبح روز جمعه، قبل از انتشار آمار اشتغال در ایالات متحده، روند ملایم مثبتی در بازار شاهد شد. پس از انتشار آمار کاهش ۴هزار شغل در ایالات متحده، بازار فلزات و اکثر بازارهای مالی با نوسانات منفی قابل توجه مواجه شدند. دلیل اصلی این روند منفی، نگرانی معامله‏گرانی که انتظار افزایش ۱۰۰‌هزار شغل در ماه گذشته را داشتند، و افزایش نگرانی‏ها از سرایت ضعف بازار وام مسکن به دیگر بخش‏های اقتصاد و کاهش کلی رشد اقتصادی بود. افزایش موجودی‏های آلومینیوم، روی و نیکل نیز در روند کاهشی فلزات مؤثر بود. ولی باید در نظر داشت که کاهش نسبتا شدید دلار در هفته گذشته، از شدت روند نزولی فلزات تا حدی کاست.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۹/۲‌درصد کاهش به ۷۳۶۱ دلار رسید و موجودی‏های لندن با ۱/۱‌درصد کاهش به ۱۳۷‌هزار تن تنزل یافتند. موجودی‏های مس در شانگهای نیز با ۳۲۰۰ تن کاهش به ۶۳۵۸۹ تن رسید. باید در نظر داشت که با وجود این که از نظر بنیادی وضعیت عرضه و تقاضا برای مس فعلا مناسب است، مس در ۳ دوره از ۴ دوره معاملاتی گذشته با کاهش قیمت مواجه بوده است. در اواخر دوره معاملات در نیویورک نیز قیمت ۳ ماهه مس به ۷۲۲۶ رسید و طی دوره معاملات، قیمت به ۷۱۱۲ دلار نیز رسیده بود. قیمت مس معمولا به عنوان یکی از شاخص‏های پیش‏گوی وضعیت اقتصاد مورد توجه اقتصاددانان بوده است. و به دلیل وابستگی مس به نبض بازار تولید و اقتصاد، به آن «دکتر مس» هم گفته می‏شود. بنابراین در صورت کاهش قیمت مس به کمتر از مرز روانی ۷۰۰۰ دلار، فلزات دیگر و حتی برخی بازارهای مالی دیگر هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۵/۳‌درصد کاهش به ۲۴۱۲ دلار رسید که به مرز روانی ۲۴۰۰ دلار نزدیک است. اثر افزایش ۴۰‌هزار تنی موجودی‏های لندن بر کاهش قیمت آلومینیوم قابل توجه بود. روند افزایشی موجودی‏ها در طی هفته مشهود بود و در روز جمعه هم در اواسط روز ۸۰۰۰ تن به موجودی‏های لندن اضافه شد. موجودی‏های شانگهای نیز با ۱۶۰۰ تن افزایش به ۶۳۶۳۴ تن رسیدند.
مدیرعامل شرکت Alcan پیش‏بینی می‏کند که در سال 2010 چین در تولید آلومینیوم خود کفا خواهد بود ،ولی تولید این کشور در آن زمان در مقایسه با مصرف در حالت تعادل به سر خواهد برد. ممکن است در برخی مواقع چین به وارد کننده تبدیل شود ولی در اکثر مواقع قادر به تولید به میزان کافی برای مصرف خود خواهد بود. بنابراین انتظار می‏رود که در آن زمان چین نتواند با عرضه‏های سنگین آلومینیوم به بازارهای جهانی بر روند قیمت فشار نزولی وارد آورد. در سال 2006 چین با تولید 3/9 میلیون تن، 28‌درصد تولید جهان را در اختیار داشت. در هفت ماه اول سال جاری چین با افزایش 34‌درصدی، تولید را به 7/6 میلیون تن افزایش داده است. با وجود این، به دلیل افزایش مصرف داخلی و کاهش مشوق‏های صادراتی، صادرات چین کاهش و واردات تا حدی افزایش یافته است.
روی و سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 8/7‌درصد کاهش به 2831 دلار رسید. موجودی‏های LME روی نیز با 8‌درصد افزایش 70‌هزار تن بودند. موجودی‏های روی در شانگهای با 1000 تن کاهش به 31475 تن تنزل یافتند. همانطور که در گزارش قبل توضیح دادیم، روند تکنیکی روی ضعیف می‏باشد و الگوی سر و شانه در روند قیمت مشهود است. اکثر معامله‏گران معتقدند که در سال آینده با مازاد تولید مواجه خواهیم بود و بازار در حال پیش‏بینی این شرایط به سر می‏برد. در سال‏های 2005 و 2006 با افزایش تقاضا از سوی چین و کمبود کنسانتره، قیمت روی به 4580 دلار هم رسید. اما در سال‏های 2007 تا 2010 تعداد قابل توجهی پروژه به بهره‏برداری می‏رسد. باید توجه داشت که در صنعت روی تعداد زیادی تولید کننده کوچک و متوسط فعال هستند و هزینه بهره‏برداری از معادن جدید در مقایسه با دیگر فلزات کمتر است. پروژه San critobel در بولیوی (روی، سرب و نقره) یکی از مهمترین پروژه‏های جدید است که در ماه گذشته به بهره‏برداری رسیده است. همچنین موجودی‏های چین قابل توجه است و برخی معامله‏گران نگرانند که این موجودی‏ها وارد بازارهای جهانی شود.
با وجود نکات فوق بسیاری از معامله‏گران معتقدند که قیمت روی ممکن است در ۳ ماهه چهارم که تقاضا بیشتر از تابستان است، دوباره موقتا به ۳۵۰۰ دلار برای هر تن افزایش یابد. این معامله‏گران روند کنونی نزولی قیمت روی و کاهش قیمت به کمتر از ۳هزار دلار را واکنشی شدیدتر از آنچه فعلا توجیه‏پذیر است می‏دانند. با کاهش قیمت به کمتر از مرز روانی ۳هزار دلار، معامله‏گران تکنیکی اقدام به فروش کرده‏اند که خود کاهش قیمت را شدیدتر می‏کند.
قیمت سرب نیز با 4/8‌درصد کاهش به 3011 دلار رسید و موجودی‏های سرب لندن با 5/3‌درصد کاهش به 24500 تن رسیدند. معدن Magellan (استرالیا) که 3‌درصد تولید سرب جهان را در اختیار داشت و به دلایل زیست محیطی صادرات خود را قطع کرده بود، در نظر دارد که صادرات را از بندر دیگری آغاز نماید، ولی دولت استرالیا فعلا با این تقاضا موافقت نکرده است.


منبع: شرکت کارگزاری مفید