گروه بورس کالا- زهرا مسافر: کارگزاران بورس کالای کشاورزی از انجام معاملات این بورس در تالار فلزی استقبال کردند. بورس کالای کشاورزی در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد و با آنکه از آغاز فعالیت این بورس نزدیک به ۳سال می‌گذرد به علت عدم حمایت جدی وزارت جهاد کشاورزی تعطیل شد.

صبح روز سه‌شنبه گذشته حکم تخلیه محل استیجاری تالار معاملات بورس محصولات کشاورزی در حالی به اجرا گذاشته شد که ادغام بورس کالای کشاورزی با بورس‌‌فلزات صورت گرفته بود و ضرب‌الاجل آن به مدت یک ماه تعیین شده بود تا بورس کالای کشاورزی به بورس کالا بپیوندد.

در پی پلمپ شدن بورس کالای کشاورزی گمانه‌ها بر سر محلی مناسب برای انجام معاملات محصولات کشاورزی آغاز شد چرا که این بورس حدود سه سال قبل در چنین روزهایی با حضور سه وزیر و رییس کل بانک مرکزی وقت با هدف اصلاح ساختار بازار سنتی و توسعه بازار سرمایه در بخش کشاورزی ایجاد شد.

بدین ترتیب مسوولان ذی‌ربط باید برای انجام معاملات کالای کشاورزی محلی مناسب را تعیین می‌کردند که در این میان با اقدام به موقع اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالا، بورس‌‌فلزات به طور موقتی برای معاملات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شد.

بر این اساس معاملات بورس کالای کشاورزی زودتر از موعد مقرر در تالار بورس‌‌فلزات صورت گرفت که این امر را می‌توان آغاز میمونی برای ادغام دو بورس تلقی کرد که در این رابطه مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد اظهار داشت: براساس برنامه مصوب هیات‌مدیره بورس کالا، معاملات بورس کالای کشاورزی از اول مهر ماه جاری باید در تالار بورس‌فلزات و در رینگ دیگر انجام شود که این امر زودتر به وقوع پیوست.

حسین خزلی خرازی افزود: با تشکیل شرکت بورس کالا، تعریف وظایف جدیدی از جمله معاملات فلزات از اول شهریور ماه، معاملات کالای کشاورزی از اول مهر ماه در تالار بورس‌فلزات صورت گرفت که براساس آن علاوه بر معاملات کالاهای فوق، معامله محصولاتی از جمله پتروشیمی، سیمان و... نیز در همین تالار پذیرش شود.

به گفته وی، اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاونی روستایی با تصمیم عجولانه‌ای نسبت به پلمپ ‌تالار بورس کشاورزی اقدام و فرصت دو هفته باقیمانده را تا انتقال وظایف این بورس به شرکت بورس کالا نادیده گرفتند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی با ابراز خرسندی از انجام معاملات بورس کالای کشاورزی در تالار فلزات تصریح کرد: این امر می‌تواند نقطه عطفی در ادغام دو بورس تلقی شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری برزگر یگانه نیز در این خصوص با ناشایست خواندن اقدام سازمان مرکزی تعاونی روستایی جهت پلمپ تالار بورس کشاورزی، خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت جهاد کشاورزی باید نگاه کلان‌تری به اقتصاد کشور داشته باشند.

مصطفی بحرانی افزود: از انجام معاملات بورس کالای کشاورزی در بورس‌فلزات استقبال می‌کنم چرا که در مجموع ادغام دو بورس کشاورزی و فلزات اقدامی شایسته است.

با اشاره به اینکه ادغام دو بورس کار دشواری نیست، گفت: این ادغام باید صورت می‌گرفت و نباید وقت تلف می‌شد و هم‌اکنون نیز معاملات بورس کالای کشاورزی در بورس فلزات به منزله صرفه‌جویی در وقت است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری برزگر یگانه تصریح کرد: با اقدام به موقع اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالا زودتر می‌توان نسبت به فعالیت بورس کالای کشاورزی اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سینا نیز با اشاره به انجام معاملات بورس کشاورزی در بورس فلزات زودتر از موعد مقرر، گفت: در تمام دنیا برای انجام معاملات بورس‌ها یک تالار در نظر گرفته می‌شود و هدف انجام معامله است و محل آن تفاوت چندانی ندارد.

محمد رشید‌زاده تصریح کرد: باید از منابع اقتصادی موجود در کشور به نحو بهینه استفاده شود و این در حالی است که سه سال گذشته منابع ملی تبدیل به محلی برای معاملات بورس کالای کشاورزی شد اما هم‌اکنون بهره‌برداری از آن منبع ملی سلب شد.

وی با اشاره به چگونگی ایجاد بورس‌های بزرگ دنیا گفت: مکان معامله چندان مهم نیست بلکه باید با از بین بردن منابع ملی به قیمت تمام‌شده محصولات بیفزاییم.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سینا خاطرنشان کرد: بورس محلی برای کشف قیمت و کاهش قیمت‌ها است و نباید با آن همانند بورس کالای کشاورزی برخورد شود.

وی در خصوص انجام معاملات بورس کالای کشاورزی در بورس فلزات، اظهار داشت: بورس فلزات هم از منابع ملی کشور محسوب می‌شود و اینکه زودتر از موعد مقرر محصولات کشاورزی در آن معامله می‌شود را می‌توان مثبت ارزیابی کرد زیرا که بورس کالای کشاورزی با ادغام در بورس فلزات دیگر جزئی از شرکت‌ بورس کالا است.