اگرچه تاتا می‌خواهد مستعمرات فولادی خود در سطح جهان را توسعه دهد ولی رقیب جهانی او یعنی آرسلور‌میتال چشم به‌داخل هند دوخته و می‌خواهد از طریق پروژه‌هایی احداث فولادسازی‌های جدید در استان‌های سنگ‌آهن‌خیز هند مانند اوریسا و زادگاه تاتا‌استیل یعنی استان جارخند حضور بیشتری در این کشور داشته باشد.

در استان جارخند آرسلور‌میتال نگاهی به معادن چیریا که توسط SAIL کنترل می‌شود دارد ولی SAIL به‌هیچ وجه قصد فروش یا اجاره دادن آن را نداشته و معادن دیگری را به آرسلور‌میتال پیشنهاد می‌‌کند.
از لاکشمی میتال دعوت شده بود که اگر کارخانه‌ای را در استان جارخند احداث کند، دولت محلی سنگ‌آهن او را نیز تامین خواهد کرد، ولی هنوز مشخص نیست که آیا با این شرایط آقای میتال این پیشنهاد را پذیرفته است یا نه.
به گزارش نشریه معدن و توسعه، لاکشمی میتال یکسال پیش اعلام کرد که می‌خواهد یک کارخانه فولادسازی ۱۲‌میلیون تنی در جارخند و یک پروژه بزرگ نیز در استان اوریسا اجرا کند، اما هنوز وضع هیچ‌کدام از این پروژه‌ها مشخص نیست که مقامات آرسلور‌میتال با مسوولان دو استان در حال مذاکره و پیگیری امور هستند.
آرسلور‌میتال پایگاه خود را در هند تقویت می‌کند
آرسلور‌میتال بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی در جهان می‌خواهد میزان سرمایه‌گذاری خود در هند را به دو برابر افزایش داده و در استان‌های شرقی این کشور یعنی اوریسا و جارخند که دارای ذخایر عظیم سنگ‌آهن هستند دو کارخانه بزرگ فولادسازی احداث کند. طبق پروژه ظرفیت هر‌کدام از این کارخانه‌ها ۱۰میلیون تن فولاد‌خام در سال خواهد بود.
اگر این پروژه آرسلور‌میتال به بار بنشیند، این شرکت به بزرگ‌ترین فولادساز در هند مبدل خواهد شد.
در‌حال‌حاضر شرکت تاتااستیل بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی در هند است که می‌خواهد میزان تولیدش در داخل هند را تا سال ۲۰۱۵ به ۲۰میلیون تن برساند. در‌حال‌حاضر آرسلور‌میتال هیچ‌گونه فولادسازی در داخل هند ندارد.
در ماه ژوئیه سال گذشته میتال اعلام کرده بود که علاقه‌مند به احداث یک فولادسازی در هر کدام از این استان‌ها با سرمایه‌گذاری 300 تا 400‌میلیارد روپیه است. مشاورینی برای تهیه گزارش‌های اولیه این دو پروژه تعیین شد اما هیچ‌گونه برنامه زمانی برای شروع و تکمیل کار تهیه نشده بود. معمولا این‌گونه پروژه‌های بزرگ نیازمند مصوبه‌های متعددی مانند زیست‌محیطی و سایر مجوزهای محلی و دولتی هستند.
پوسکوی کره‌جنوبی پیشنهاد خرید آرسلور‌میتال را تکذیب می‌کند
شرکت فولادسازی پوسکو سومین فولادساز بزرگ جهان پیشنهاد خرید این شرکت توسط آرسلور‌میتال را تکذیب کرده و مسوولان پوسکو اظهار داشتند که در ملاقات بین سران دو شرکت در خصوص مسائل M&A (خرید و تملک) بحثی نشد ولی آرسلور‌میتال و پوسکو به‌دنبال منابع معدنی در سطح جهانی است.
این دو غول بزرگ فولادی اخیرا نشستی با یکدیگر داشته و در خصوص همکاری‌هایشان در سطح بازارهای جهانی به صحبت نشستند که هند نیز بخشی از مذاکرات آنان بود. گزارشات بین‌المللی حاکی از آن است که پوسکو و آرسلور‌میتال در حال گفت‌وگو برای توسعه همکاری‌ها هستند و پوسکو همواره سعی کرده است که موضوع مذاکرات را از تهدیداتی از جانب میتال دور نگه داشته و منحرف کند. هند با داشتن سنگ‌آهن مرغوب و نیروی کار ماهر یکی از مهم‌ترین بازارهای مورد‌نظر هر‌کدام از این دو شرکت است.
آرسلور‌میتال بزرگ‌ترین شرکت فولاد در جهان است که دارای 320‌هزار نیروی کار در بیش از 60 کشور است. پیشرو در امر ادغام فولادسازی‌ها در سطح جهانی، آرسلور‌میتال است که تنها شرکتی است که در بیش از 27 کشور حضوری واقعی دارد. آرسلور‌میتال در تمام بازارهای جهانی مانند صنایع خودروسازی، ساختمانی، لوازم‌خانگی و بسته‌بندی نقشی پیشرو و فعال دارد. شرکت آرسلور‌میتال در بخش R&D و تکنولوژی نیز سرآمد بوده و دارای معادن بزرگ اختصاصی مواد اولیه است و نیز شبکه‌های توزیع وسیعی را مدیریت می‌کند. حضور صنعتی شرکت در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا شرایط را برای دسترسی این شرکت به تمام بازارهای مهم فولاد چه بازارهای نوپا و چه بازارهای عمده و قدیمی مهیا ساخته است. آرسلور‌میتال به‌دنبال جای پای محکمی در بازارهای مهم و رو به‌رشد چین و آسیا است. صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که در سال 2006 درآمد آن به 6/88‌میلیارد دلار رسیده است، تولید آن نیز معادل 10‌درصد تولید جهانی است. آرسلور‌میتال در‌حال‌حاضر تحت عنوان شخصیت حقوقی Mittal Steel NV در بازارهای بورس نیویورک، آمستردام، پاریس، بروکسل، لوکزامبورگ، بارسلونا، بیلبائو، مادرید و والنسیا به ثبت رسیده است.

لاکشمی میتال صاحب کارخانه آرسلورمیتال

مدیرعامل شرکت تاتااستیل


تمرکز بر روی کشورهای در حال توسعه
میتال قاطعانه اعلام کرده است که تمرکز آرسلور‌میتال بر روی هند و چین است چون تاکنون این شرکت بزرگ نقش قابل توجهی در این بازارها نداشته است. آرسلور‌میتال معتقد است که ادغام با شرکت‌های هندی بسیار برای رشد و رونق بازار در هند مفید خواهد بود. البته تاکنون آرسلور‌میتال و دولت‌های ایالتی و مرکزی به توافقاتی با یکدیگر رسیده‌اند. سال گذشته توافقاتی برای 9‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استان شرقی هند یعنی جارخند به‌دست آمده است که پس از سرمایه‌گذاری 12‌میلیارد دلاری پوسکو در استان اوریسا حائز اهمیت است. اخیرا نیز توافقنامه‌ای برای 5/9میلیارد دیگر سرمایه‌گذاری با میتال در استان اوریسا امضا شده است.
در هند نیز آرسلور‌میتال تمام جوانب کار را مورد توجه قرار داده است و به هر صورت این ادغام را عملی خواهد کرد. جاه‌طلبی‌های میتال حد و مرزی ندارد. او اظهار علاقه کرده است که می‌خواهد بزرگ‌ترین شرکت دولتی فولاد هند را بخرد و قبلا نیز آن را اعلام کرده بود. در هند کسی وجود ندارد که با آقای میتال رقابت کند مگر گروه تاتا که دومین شرکت‌ بزرگ فولادسازی در هند است. علاوه بر این میتال با بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز هند نیز سرمایه‌گذاری مشترک دارد که تحت عنوان ONGC Mital Energy معروف است و در اکتشافات و پالایش مواد نفتی در جهان فعالیت می‌کند. این شرکت مشترک اخیرا اعلام کرده است که یک سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش ۶‌میلیارد دلار در نیجر انجام داده است. اگر دولت هند بخواهد شرکت نفت و گاز خود یعنی ONGC را بفروشد میتال سریعا آن را از طریق مزایده خواهد خرید.
معاملات بزرگ
هیات‌مدیره شرکت فولادسازی هلندی ـ انگلیسی Corus درخواست خرید تاتا استیل به مبلغ ۶/۷‌میلیارد دلار را پذیرفته است. این خرید بزرگ‌ترین خریدی است که یک شرکت خارجی توسط هندی‌ها انجام می‌دهد و بدین‌وسیله پنجمین شرکت بزرگ فولادسازی در جهان به‌وجود خواهد آمد. در سال ۲۰۰۵ تاتا‌استیل پنجاه و ششمین فولادسازی بزرگ در جهان بود که با خرید Corus اولین گام توسعه خود را به خارج از آسیا برداشته است.
تاتا پذیرفت که هر سهم این شرکت فولادساز اروپایی را 455 پنس (Pence) بخرد که کل ارزش این شرکت را به 10‌میلیارد دلار می‌رساند. مقامات دو شرکت تاتا و کوروس می‌گویند دو شرکت می‌توانند از نظر فنی، کارآیی، نوع تولیدات و گستره جغرافیایی و نیز فرهنگی مکمل یکدیگر باشند و به تعهدات خود نسبت به سهامداران عمل کنند. طبق توافقات به‌عمل آمده 75‌درصد سهامداران Corus باید سهام خود را به مزایده بگذارند تا این خرید کامل شود که پس از آن این خرید بزرگ‌ترین خرید بین‌المللی یک شرکت هندی محسوب خواهد شد و شرکت جدید با 24میلیون تن ظرفیت تولیدی در سال به جرگه بزرگ‌ترین فولادسازان در جهان خواهد پیوست.
مدیرعامل تاتا استیل در لندن اعلام کرد که ظرفیت شرکت جدید tatasteel-Corus تا سال ۱۲ـ۲۰۱۱ به ۴۰میلیون تن خواهد رسید. شرکت تاتا استیل در سال ۲۰۰۳ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۱۵ ظرفیت خود را از ۴میلیون تن به ۳۰میلیون تن در سال خواهد رساند.
معامله 8میلیارد دلاری که شرکت جدید تاتا استیل ـ کوروس را به‌وجود آورد پنجمین معامله بزرگ در صنعت فولاد در چند سال اخیر به‌شمار می‌آید. بزرگ‌ترین ارزش معاملاتی در این مدت به ارزش 32میلیارد دلار مربوط به آرسلور‌میتال بوده و پس از آن شرکت کاوازاکی استیل NKK به ارزش 1/14میلیارد دلار بوده است.