شمش فولاد کرمانشاه هم به بازار می‌آید

گروه بورس‌فلزات- زهرا مسافر: عملیات اجرایی مجتمع ذوب‌آهن کرمانشاه در نیمه دوم امسال با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰هزار تن شمش آهن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه با بیان مطلب فوق گفت: شرکت نورد فولاد کرمانشاه در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید انواع میلگردهای ساختمانی ساخت کارخانه را شروع و در سال ۱۳۸۳ این مجتمع به بهره‌برداری رسید. بهروز سلیمانی افزود: این شرکت در سال‌های ۸۴ و ۸۵ توانست عمده محصولات خود را به کشور عراق صادر کند.

وی تصریح کرد: فولاد کرمانشاه در سال ۸۵ با هدف تولید شمش آهن از سنگ‌آهن به روش کوره بلند نسبت به تاسیس مجتمع ذوب‌آهن فرامان کرمانشاه اقدام کرد.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه خاطرنشان کرد:‌ طرح مذکور با ظرفیت تولید ۴۰۰هزار تن شمش آهن در سال در زمینی به مساحت ۶۰هکتار واقع در ۲۵کیلومتری کرمانشاه ساخته خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ ساخت مجمع ذوب‌آهن کرمانشاه در چنین موقعیت جغرافیایی، به لحاظ فاصله ۱۰۰ کیلومتری از معادن سنگ‌آهن استان و استان‌های مجاور و مزیت‌های فراوان معدنی در آن منطقه، همچنین همسایگی با کشور عراق به لحاظ موقعیت صادراتی و نزدیکی به کارخانه نورد موجود موجب شده تا این طرح از ارزش فنی و اقتصادی بالایی برخوردار شود.

سلیمانی همچنین فاصله ۵ کیلومتری تا شبکه برق ۴۰۰ کیلوولت، فاصله یک‌کیلومتری تا شبکه گاز سراسری، فاصله ۲ کیلومتری تا شبکه راه‌آهن سراسری و فاصله ۳ کیلومتری تا بزرگراه کرمانشاه- همدان را از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح برشمرد و گفت:‌ این مزیت‌ها علاوه بر آنکه توجیه اقتصادی طرح را افزایش و هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه، اخذ مجوز سازمان محیط‌زیست، اخذ مجوزهای برق و آب، امکان‌سنجی میزان آب موجود در منطقه، تهیه نقشه توپوگرافی از منطقه با مقیاس ۲۰۰۰/۱ ، تیرگذاری جهت اتصال برق از شبکه به داخل مجتمع و طراحی مسیر جاده تا بزرگراه و مسیر راه‌آهن، انعقاد قرارداد با شرکت مهندسین مشاور برای مطالعات اولیه، تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی، تهیه پلان و جانمایی کارگاه‌ها و تجهیزات و تهیه پروفروما جهت تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای تاسیس مجتمع ذوب‌آهن برشمرد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح توسعه کارخانه نورد فولاد کرمانشاه تولید این مجتمع از ۱۵۰هزار تن به ۴۰۰هزار تن در سال افزایش خواهد یافت، افزود: به همین منظور قراردادی با شرکت ترکیه‌ای برای ساخت تجهیزات و وسایل مورد نیاز منعقد و در دستورکار قرار گرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز تا ۸ ماه آینده وارد کشور خواهد شد، تصریح کرد: بدین‌ترتیب طی مدت یکسال طرح توسعه این کارخانه با ظرفیت ۴۰۰هزار تن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش ظرفیت ۴۰۰هزار تنی توسط فولاد کرمانشاه می‌توان به صورت کامل شمش و مواد اولیه را خودمان تهیه کنیم.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه با اشاره به اینکه طرح مجتمع ذوب‌آهن کرمانشاه با سرمایه ۱۵۰میلیارد تومان و با همت بخش‌خصوصی و حمایت مالی دولت ساخته خواهد شد، گفت: این طرح نمونه‌ای از مشارکت سازنده میان دولت و مردم است.

به گفته وی، آمار و ارقام حاکی از آن است که ظرفیت تولید فولاد از طریق واحدهای نوردی (مقاطع میلگرد و تیرآهن) در سال‌های آینده با احتساب مجوزهای صادره از سوی سازمان صنایع و معادن از مرز ۵۰میلیون تن در سال خواهد گذشت که در صورت تحقق و اجرایی شدن طرح‌های مذکور اولین مشکلی که تولیدکننده با آن مواجه خواهد شد کمبود شدید مواد اولیه (شمش آهن) است که البته این امر یکی از دغدغه‌های فکری تولیدکنندگان به شمار می‌رود که اکثریت نیز به آن واقف هستند.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه افزود: اکنون با چشم‌اندازی که پیش رویمان قرار گرفته و کمبود عرضه فولاد خام در کشور به نسبت تقاضا چه در‌حال‌حاضر و چه در سال‌های آتی، دولت برنامه پنجساله چهارم خود را براساس ایجاد و تاسیس واحدهای زیربنایی تولید فولاد برنامه‌ریزی کرده به گونه‌ای که تولید فولاد خام از سنگ‌آهن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به امکان‌سنجی و به اجرا درآوردن عملیات احداث ۸ واحد فولادسازی بزرگ در کشور، تصریح کرد: بر این اساس شاهد افزایش تولید فولاد خام سالانه از ۱۰میلیون تن به ۲۸میلیون تن طی مدت ۵سال آینده خواهیم بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: اکنون که ۴دهه از سابقه صنعت فولاد کشور می‌گذرد تنها شاهد تولید ۱۰میلیون تن فولادخام در کشور هستیم که این رقم با توجه به ذخایر معادن داخلی و پتانسیلی که وجود دارد در مقایسه با کشورهای مشابه نظیر کره‌جنوبی که سابقه‌ای مشابه ایران در صنعت فولاد دارد و تولید خود را از مرز ۴۵میلیون تن در سال گذرانده است، میزان قابل قبولی نیست.

به گفته وی، براساس آمار اعلام شده از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید جهانی فولاد خام در ۶ماه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی حدود ۴/۸درصد افزایش داشته و این در حالی است که رشد تولید ایران در این مدت یک درصد، رشد تولید چین در مقایسه بازمان مشابه سال قبل ۸/۱۷درصد، ژاپن ۳/۴درصد، هند ۱/۶درصد و کره‌جنوبی ۱/۸درصد بوده است.

مدیرعامل فولاد کرمانشاه ادامه داد: هم‌اکنون در این روند رو به رشدی که در تولید فولاد جهان شاهد هستیم و کشور ما نیز در سیر آن قرار گرفته، این بخش‌خصوصی بوده که خود را در حد امکان و توانایی‌هایش در کنار دولت قرار داده و قسمتی از این امر خطیر و افتخار ملی را به عهده گرفته است.