صاحبخانه بورس کالای کشاورزی را بیرون کرد!

آزاده حسینی

با وجود آنکه بورس کالای کشاورزی از ابتدای فعالیت تاکنون نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود جامه عمل بپوشاند و عملکردش نسبت به بورس کالای دیگر (بورس‌فلزات) بسیار ضعیف بوده اما انتظار تعطیل شدن آن را آن هم در آستانه تغییر و تحول بزرگ نداشتیم. در خبرهایی که در این چند روز اخیر از بورس کالای کشاورزی شنیده می‌شد تنها در مورد تغییر و تحولات درون سازمان برای پیوستن به بورس کالا بود.

اما به یکباره وقتی در تالار مبادلات بورس کالای کشاورزی برای دریافت اطلاعات مربوط به مبادلات حضور پیدا کردیم ماموران نیروی انتظامی را دیدیم که با شکایت سازمان تعاون روستایی (صاحب ملک بورس کالای کشاورزی) اجازه ورود به تالار را نمی‌دادند و حکم تخلیه ساختمان را داشتند و در حال بیرون آوردن اموال بورس کالای کشاورزی بودند. کارکنان سازمان نیمه‌تعطیل همه بیرون ایستاده بودند و نظاره‌گر بیرون آوردن میزها و سایر وسایل کارشان بودند.

در کشوری که خصوصی‌سازی از ملزومات است چرا باید نظاره‌گر تعطیل شدن یک بورس باشیم. بورسی که با اهداف بلندمرتبه‌ای فعالیت خود را ۳سال پیش آغاز کرد چرا حالا برای داشتن مکانی جهت انجام مبادلات یعنی مهم‌ترین هدف، در انتظار کمک باشد.مسوولانی که می‌دانستند این بورس کالایی موفق نیست و حساب این بورس مدت‌ها است که بسته شده چرا حساب جدیدی برای آن باز کردند چرا به آن کمک کردند تا دوباره پا بگیرد و بدتر از همه اینکه چرا در فکر ادغام آن با بورس‌فلزات افتادند.

بورس‌فلزات تنها یک سال بیشتر از بورس کالای کشاورزی عمر دارد و بعد از ادغام این دو بورس امکان تاثیرپذیری و ورود هرج و مرج و رکود به تالار فلزی هم وجود دارد.

بی‌دلیل نیست که در ترکیب هیات‌مدیره بورس کالا تنها شاهد حضور یک نماینده از بورس کالای کشاورزی و فعالان بخش کشاورزی هستیم، چرا که مشاهده عملکرد ضعیفشان و عدم حمایت از آنها خود گویا است و احتیاجی به استنطاق آنها نیست.

بورسی که در سال گذشته ارزش مبادلاتش تنها ۶۰۲هزار و ۷۱۰میلیارد و ۹۵۵میلیون ریال بوده، بورسی که این همه استعداد داشته و تنوع محصولاتی که در آن قابل عرضه است بالا است چرا زودتر در مورد آن تصمیم‌گیری نشد چرا باید به این مرحله برسد که از سوی نهادی که در ابتدای فعالیت حمایت می‌شد، بسته شود. به هر حال آنچه که اتفاق افتاده دیگر قابل برگشت نیست اما امیدواریم تفکرات جدید حاکم در بورس کالایی توان احیا و رشد بورس کالای کشاورزی را داشته باشند، چون همه ما می‌دانیم ساختن از نو راحت‌تر از احیا و مرمت است.