زمزمه‌های افزایش دوباره قیمت آهن در بازار

گروه بورس فلزات - بازارآهن روزهای آرامی را می‌گذراند. در حال حاضر ثبات نسبی در این بازار چند میلیارد تومانی حاکم است. در شرایط کنونی آنچه در این بازار حائز اهمیت است معاملات تیرآهن، این کالای اساسی در صنعت ساختمان است. چون هم تولید آن انحصاری و توسط دو شرکت ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی است و هم خریداران آن تنها ده تاجر بزرگند. تولیدکنندگان و خریداران این کالای ساختمانی بسیار هوشمندانه وارد بازار می‌شوند. تولیدکننده با عرضه محدود و متناسب با تقاضا و خریدار با ایجاد تقاضای کاذب به منظور کاهش قیمت‌ها به نوعی از هر گونه ضرر و زیان می‌گریزند. ذوب‌آهن اصفهان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن با عرضه‌های محدود خود به دنبال تعادل در بازار است. تجار هم با خرید سبدهای فولاد (تیرآهن به همراه میلگرد) از ریسک معاملات خود می‌کاهند. اما آمار معاملات تیرآهن طی یک ماه گذشته در بورس نشان می‌دهد که تقاضا برای برخی سایزها از این کالا حتی سه برابر عرضه بوده است. از سوی دیگر با اینکه تقاضا بالا بوده اما شاهد رشد قیمت‌ها نبودیم. این موضوع بیانگر این است که عرضه و تقاضا در بازار غیررسمی به تعادل نسبی رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد رشد تقاضا برای تیرآهن، در بورس همواره طی یک ماه گذشته یک تقاضای کاذب بیشتر نبوده است. اما آمارهای ارسالی از بازارهای بین‌المللی نشانگر آن است که قیمت مواد اولیه، کک و شمش فولاد رو به افزایش است، از طرفی روند ساخت‌و‌ساز در برخی از استان‌های کشور طی سه ماه آینده ادامه خواهد داشت بنابراین رشد قیمت‌های جهانی فولاد و عدم‌کاهش تقاضا می‌تواند زمزمه‌هایی از افزایش قیمت تیرآهن در بازار باشد. چرا که ذوب‌آهن اصفهان مصرف‌کننده بزرگ کک و شش فولاد در بازار است. از طرفی عدم کاهش روند ساخت در دو ماه آینده می‌تواند به رشد قیمت ما دامن بزند.

معاملات تیرآهن در بورس تازه تاسیس کالا نشان می‌دهد که طی یک ماه اخیر معامله بر روی تیرآهن کوتاه ۱۸ ذوب‌اهن اصفهان در بورس کالا تهران، تنها دو بار رخ داده است یکبار در ۳۱خرداد ماه و بار دیگر در ۴ شهریور ماه که هر دوبار با قیمت کیلویی ۶۰۰۰ریال و به صورت نقدی مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی‌ است که عرضه این محصول در روز ۳۱مرداد ماه ۹هزار و ۹۰۰تن و تقاضا برای آن نزدیک به ۱۱هزار و ۵۵۰تن بود. این کالا به صورت نقدی به فروش رسید. همچنین در ۴شهریور ماه محصول تیرآهن کوتاه ۱۸، ۴هزار و ۲۹۰تن از آن متقاضی داشت که ذوب‌آهن اصفهان یک هزار و ۲۱۰ تن از این محصول را که به صورت نقدی بود عرضه کرد. سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ نیز طی یک ماه گذشته عرضه‌های متفاوتی داشت به طوری که در روز ۳۱ مرداد ماه ۴هزار و ۴۰۰تن از این کالا به صورت سلف در بورس عرضه شد که برای آن ۱۱هزار و ۶۶۰ تن تقاضا وجود داشت اما معامله‌ای بر روی این محصول صورت نگرفت.

همچنین در روز ۴شهریور ماه ۱۷هزار و ۹۶۰تن از سبد تیرآهن (۱۴،۱۶ و ۱۸) به صورت سلف عرضه شد که ۶۲هزار و ۸۶۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت و با قیمت ۷۰۸۱ریال به فروش رسید.

این درحالی است که این سبد در روز ۱۱ شهریور ماه با ۶۸ ریال افت با قیمت ۷۰۱۳ ریال و به صورت سلف مورد معامله قرار گرفت که عرضه و تقاضا با هم برابری می‌کردند. این گزارش می‌افزاید: سبد تیرآهن کوتاه (۱۸ و ۱۶ و ۱۴) ذوب‌آهن اصفهان در طول یک ماه گذشته تنها در روز ۱۱ شهریور ماه عرضه داشت که ۱۰۵۶تن از این محصول عرضه شد و با توجه به اینکه ۴۷۵۲۰تن از این کالا متقاضی داشت. با قیمت ۵هزار و ۸۳۲ریال دادوستد شد. تیرآهن ۱۸ نیز تنها در روز ۴ شهریور ماه عرضه داشت که با قیمت ۷هزار و ۴۰۰ریال مورد معامله قرار گرفت. تیرآهن کوتاه ۲۷ نیز در روز مذبور در بازار کالا یک‌هزار و ۸۰۰تن از آن مورد معامله قرار گرفت که تقاضا برای آن ۹هزار و ۲۰۰تن بود که در نهایت با قیمت ۹هزار و ۴۱۷ریال معامله شد.

محصول تیرآهن ۲۰ نیز تنها در روز ۴ شهریور نزدیک به ۳هزار و ۱۶۰تن به صورت سلف عرضه کرد در بورس کالا که تقاضا برای آن ۱۱هزار و ۶۰تن بود و با قیمت ۷۰۸۱ریال میان کارگزار خرید و فروشنده دادوستد شد. تیرآهن ۱۶ و ۱۸ نیز در روز ۲۸ مرداد، ۲هزار و ۲۰۰تن عرضه داشت که مبادله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.

بنابراین گزارش، تیرآهن نمره ۲۴، ۱۴هزار و ۳۰۰تن در روز دهم مردادماه عرضه داشت که در مقابل آن ۲۱هزار و ۹۰۰تن از این کالا متقاضی داشت و با قیمت ۸۶هزار ریال معامله شد.