معدن ۲۴- روز گذشته در شرایطی که نمایندگان انجمن فولاد غایب بودند، سنگ آهنی‌ها در نشستی در ستاد فولاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان دولت به موضوع پرداخت عوارض سنگ آهن پرداختند.

در این نشست مهرداد اکبریان رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ضمن ارائه پیشنهادها و نظرات این اتحادیه برای به تاخیر انداختن تصمیم یادشده تاکید کرد و گفت: باید دید که هدف دولت از وضع عوارض سنگ آهن چیست؟ وی ادامه داد: تمامی انگیزه‌های احتمالی در اتحادیه مورد بررسی قرار گرفته است و از چند حالت خارج نیست؛ اول اینکه دولت قصد دارد درآمد ناشی از بخش معدن را در جهت توسعه بخش فولاد هدایت کند که انجام این امر خود می‌تواند یک سیاست تنبیه باشد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در ادامه به هدف دیگر دولت در زمینه وضع عوارض اظهار کرد: ممکن است هدف دیگر دولت تنظیم بازار باشد که اگر چنین باشد، شایسته نیست که از در آمد بخش معدن به فولاد انتقال داده شود، چراکه درآمد فولادسازان در شرایط فعلی کم نیست؟

وی معتقد است که فولادسازان به راحتی محصولات خود را به نرخ آزاد عرضه می‌کنند و از سوی دیگر دولتی‌ها سنگ آهن را زیر قیمت بازار خریدار می‌کنند، بنابر این اگر بنا به وضع چنین سیاستی باشد باید قیمت سنگ آهن نیز آزاد شود و متناسب با قیمت‌های جهانی از سوی فولادسازان بزرگ دولتی خریداری شود. اکبریان تاکید کرد که ما طرفدار آزادسازی قیمت سنگ آهن هستیم و تا زمانی که موضوع آزادسازی قیمت حل نشود بحث عوارض برای سنگ آهن بی‌فایده است.

رییس اتحادیه با اشاره به دو موضوع دیگر مبنی بر وضع چنین عوارضی تصریح کرد: عوامل دیگری که سبب شده تا دولت به تصمیم یادشده مصمم شود تامین مواد خام برای واحدهای داخلی و شاید هم کسب در آمد باشد.

وی افزود: در دو مورد یادشده باید شرایط بازار های جهانی را نیز مورد توجه قرار داد.

اکبریان با اشاره به وضعیت نامطمئن بازارهای جهانی اظهار‌کرد: آنچه کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی کرده اند قیمت سنگ آهن به دلیل پیشی گرفتن تولید نسبت به مصرف، تا دو سال آینده کاهش می‌یابد در این صورت در سال ۲۰۱۴ سنگ آهن پر عیار در قیمت‌های ۶۰ تا ۶۲ دلار معامله خواهد شد.

وی به سیاست‌های تشویقی دولت در سال ۷۸ تا ۸۳ اشاره کرد و افزود: از همان سال‌‌ها بود فعالیت در این حوزه افزایش یافت و اکنون نتیجه آن تشویق‌ها تولید بسیار سنگ آهن در داخل و عدم نیاز به واردات از کشورهای دیگر است.به طوری که در حال حاضر ۱۸ میلیون تن مازاد بر مصرف داخل نیز سنگ آهن داریم.

وی به ذخیره ۸/۲ میلیارد تنی سنگ آهن که تاکنون شناسایی شده اشاره کرد و گفت: این ذخیره شناسایی شده در صورت برداشت ماهانه ۵۰ تن تا ۶۰ سال آینده پا برجاست و اگر سیاست‌های تشویقی دوباره شکل گیرد به طور قطع این ذخیره به ۵ تا ۷ میلیارد تن پس از اکتشافات خواهد رسید.

وی به موضوعی دیگر که پیشنهاد نهایی انجمن نیز به آن منوط است اشاره کرد و تصریح کرد: تولید سنگ‌آهن در معادن خصوصی کشور حول وحوش ۹ میلیون تن از ۳۸ میلیون تن سنگ آهن تولید شده است بنابراین عمده تولیدات در دست خود دولت است.

وی گفت: تمام معادن کوچک با مسیر‌های صعب‌العبور با مشکلاتی از نظر بهای تمام شده محصول در اختیار خصوصی‌هاست، حال با این تفاسیر آیا اخذ عوارض انگیزه‌ای را برای معدنکار باقی می‌گذارد؟