گروه بورس کالا - سردار خالدی: «نوسانات به اندازه‌ای شدید و معاملات به قدری ناپایدار شده که خریداران آماتور و عادی باید نسبت به این بی‌ثباتی هوشیار باشند؛ وگرنه با ضررهای سنگینی رو‌به‌رو می‌شوند.» این وضعیتی است که معامله‌گران بازار آتی در توصیف روند معاملات به آن اشاره داشته‌اند.

مریم بیگ محمدی یکی از کارشناسان بازار آتی با بیان اینکه اگر چه با اخبار منتشر شده پیرامون تزریق ارز به بازار و عرضه دلار، شرایط برای کاهش قیمت‌ها مهیا بود؛ اما به دلیل تردیدها در تایید و صحت این اخبار از ساعت ۱۱ دیروز قیمت‌ها با افزایش ۵/۲ درصدی مواجه شد، اظهار کرد: روند قیمت‌ها بعدازظهر دوباره با گزارش‌های مربوط به عرضه دلار، حالت اصلاحی به خود گرفت.
بیگ محمدی در ادامه صحبت‌هایش پیرامون اینکه افزایش قیمت اونس طلای جهانی چه تاثیری روی روند مبادلات بازار داخلی گذاشته است، افزود: قیمت طلای جهانی اگر چه به تاثیر از سیاست‌های پولی جدید اعلام شده فدرال رزرو با افزایش محسوسی همراه شده اما وزنه تاثیرگذاری این فاکتور از تغییرات بازار ارز و قیمت دلار کمتر است؛ زیرا تجربه ثابت کرده افت و خیز بازار داخلی ارز می‌تواند بسیار بیشتر از بازار طلای جهانی قدرت تاثیرگذاری داشته باشد.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها پیرامون بورس ارز بر این باور است هر گونه اظهارنظر درباره راه‌اندازی این بورس می‌تواند روی وضعیت قیمت دلار در بازار تاثیرگذارباشد، به همین دلیل یکی از پارامترهای اساسی و تغییر‌دهنده قیمت‌ها در شرایط فعلی مسائل پیرامون همین موضوع است.
بیگ محمدی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: بسیاری از معامله‌گران در بازار منتظر و مترصد موقعیت خرید هستند؛ این در شرایطی است که به نظر می‌رسد قیمت دلار از محدوده 2300 و 2250 تومان پایین‌تر نیاید.
به اعتقاد این کارشناس، ورود افرادی که به صورت حرفه‌ای در بازار حضور ندارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و مشتریان بهتر است با نگاه به روند موجود و ناپایداری شرایط کنونی، مواظب باشند زیرا هر گونه حرکت و رفتار اشتباه معاملاتی می‌تواند تمامی معادلات را به هم ریخته و مشتریان را با ضرر مواجه کند. این کارگزار بورس کالا در ادامه با اشاره به رونق معاملات قراردادهای آتی تصریح کرد: بازار آتی نسبت به بازار سهام با توجه به سابقه این بازار بسیار بیشتر شاهد انجام معامله است این در حالی است که با وجود امیدواری به تداوم رونق حجم و ارزش معاملات، افزایش میزان وجه تضمین این شائبه را ایجاد کرده که تعداد قراردادهای معامله شده و بازیگران حاضر در بازار کم بوده است، اما با تمام این تفاسیر به دلیل جذابیتی که این بازار دارد تمایل سرمایه‌گذاران بیشتر شده است. این کارشناس بازار آتی، با اشاره به برخی از ابزارهای مالی در توسعه بازار بر این باور است در صورتی که استفاده از ابزارهای دیگر همچون قرارداد اختیار معامله (آپشن) در دستور کار قرار گیرد، ریسک معامله‌گران و بازیگران کمتر خواهد شد و می‌توان با پوشش بخشی از ریسک، شرایط برای حضور هر چه بیشتر نقدینگی و افزایش حجم و ارزش مبادلات را فراهم کرد.
در مجموع روند مبادلات قراردادهای آتی به تاثیر از اخبار مربوط به مصوبه شورای حکام و از سویی تردیدها در عرضه دلار، نوسان مثبت 5 درصد را در مبادلات صبح به ثبت رساند؛ اما عصر این روند تا حدودی تعدیل شد. قیمت سکه سررسید شهریورماه با افزایش 5 درصدی در محدوده 912 تا 941 هزار تومان، سررسید مهرماه با 99/4 درصد افزایش در محدوده 934 تا 962 هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با 47/4 درصد افزایش در محدوده 952 تا 986 هزار تومان و سررسید آذرماه با 60/4 درصد افزایش در محدوده 973 تا یک میلیون و 8 هزار و 900 تومان قرار گرفت.

صعودی که ادامه دارد
قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1732/375 دلار به ازای هر اونس در 10 سپتامبر، به میانگین قیمت 1774 دلار به ازای هر اونس در 14 سپتامبر رسید و به بیشترین میزان قیمتی طی 7 ماه گذشته در بازارهای جهانی، دست یافت.
به گزارش سایت شرکت کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از یورو استات، افزایش نرخ بیکاری در کشورهای عضو اتحادیه یورو در ماه آگوست، باعث شد این نگرانی در بین معامله‌گران بین‌المللی به وجود آید که بحران مالی و بدهی حوزه یورو، جدی است و به احتمال زیادی این کشورها نیاز به انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با این معضلات، خواهند داشت. در این گزارش آمده که نرخ تورم در ماه آگوست نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۱ برابر با ۶/۲ درصد افزایش داشته است. از این رو در هفته گذشته، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی به دنبال یافتن مکانی امن برای فرار از تورم و حفظ ارزش دارایی‌های خود به فلزات گرانبها مانند طلا اقبال نشان دادند و به دنبال آن، قیمت طلا در هفته گذشته روندی صعودی یافت. همچنین با انتشار خبر خرید نامحدود اوراق قرضه توسط بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا که به منظور مقابله با بحران مالی و پویا شدن اقتصاد این کشورها صورت خواهد پذیرفت، معامله‌گران بین‌المللی با رویکرد به طلا به عنوان کالایی امن برای سرمایه‌گذاری اقبال نشان دهند. با افزایش تقاضای فیزیکی برای خرید فلزات گرانبها مانند طلا بهای این فلز ارزشمند در هفته قبل با صعود همراه شد.
بهای طلای آتی تحویل ماه دسامبر، با افزایشی 85/1 درصدی در روز جمعه هفته قبل به قیمت 50/1772 دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد. به گزارش گروه تحقیقات سایت کیتکو از بین نظرسنجی انجام شده از بین 29 نفر، 24 نفر پیش‌‌بینی افزایش قیمت برای طلا، 1 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 4 نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. اما مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران بدهی به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز آمار داده‌های اقتصادی این کشور، فستیوال‌های چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی مهم خود که 1780 دلار است، به مقاومت قیمتی 1800 دلار رشد پیدا خواهد کرد در غیر این صورت، اگر طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی مهم 1750 دلار، احتمال اینکه قیمت آن به حمایت قیمتی 1720 دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.