مقاومت خریداران در برابر قیمت‌های بالا
نوسان ارز و پیش‌بینی‌های متفاوت از آینده بازار
گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در حالی که بیشترین روزهای معاملاتی بورس کالا در شهریورماه با رشد قیمت محصولات فولادی همراه بوده، اما برخلاف آن مبادلات بازار آزاد در مقایسه با ماه قبل روند نزولی را طی کرده است؛ به خصوص با ورود محموله‌هایی از شمش وارداتی به بازار تولید مقاطع.

اگرچه گفته می‌شود این محموله‌های وارداتی در مقایسه با سال گذشته بسیار محدود بوده و به لحاظ حجمی قابل مقایسه با قبل نیستند، اما در نهایت اثر روانی خود را گذاشته به خصوص که با تقاضایی که بازار مقاطع دارد و حجم فعلی تولید واحدهای فولادی، این محموله‌های محدود کافی به نظر می‌رسد.
البته یک پیش بینی دیگری هم وجود دارد و آن اینکه در صورت بالا ماندن قیمت ارز، توجیه واردات از بین می‌رود و در ماه‌های آینده با احتساب این موضوع دوباره با موجی از کمبود شمش در بازار مواجه خواهیم شد. از این رو برخی از معامله‌گران با در نظر گرفتن این موضوع سعی کردند در هفته اخیر به صورت جدی در بازار حضور یافته و کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ اما برخی هم با در نظر گرفتن محدود بودن بازار تقاضا به خصوص نبود خریدهای عمده و پروژه‌ای از خرید کالا با نرخ‌های بالا خودداری می‌کنند.
همین موضوع باعث شد تا در معاملات هفته گذشته تنها بخشی از خریداران حاضر به خرید محصول فولاد نیشابور با نرخ بالاتر از ۱۷۰۰ بشوند اما برخی از خریداران از خرید این کالا اجتناب کرده و خواستار کاهش قیمت آن شدند و این در حالی است که نقدی بودن این کالا همواره باعث می‌شد تا معاملات آن با فضای رقابتی شدیدی همراه شود، اما این بار شرایط متفاوتی برای این کالا رقم خورد.
موضوع دیگری که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که با وجود ظرفیت پایین تولید و حتی سخت بودن تهیه شمش فولاد برای برخی از واحدها به خصوص آنهایی که خودشان به صورت مستقیم و نقدی خرید می‌کنند، اما به نظر می‌رسد در هر حال فولادسازان در شرایط سوددهی، در حال تولید هستند و با وجود مشخص نبودن شرایط آتی بازار، اما در هر صورت سطح قیمت مقاطع در حال حاضر با در نظر گرفتن هزینه تامین شمش، برای بیشتر تولیدکننده‌ها به صرفه است؛ به خصوص که به گفته برخی تجار تولیدکننده‌های محدودتری راضی به انجام معاملات به صورت کارمزدی هستند که این موضوع نشان می‌دهد در صورتی که واحدهای تولیدی مشکل تامین نقدینگی برای خرید شمش نقدی که این روزها واردات اعتباری با محدودیت‌هایی مواجه است، نداشته باشند، در شرایط نامطمئنی نخواهند بود؛ به خصوص که تقاضاهای عمده سلف زیادی هم در بازار نیست.
با در نظر گرفتن این تحلیل‌ها دو نوع پیش‌بینی از آینده وجود دارد نخست اینکه بازار این هفته با کم بودن تقاضا همچنان روند نزولی خواهد داشت و از سوی دیگر این امکان هم وجود دارد که بازارسازی تجار با رسیدن زمان سررسید محصولات سلف، از کاهش قیمت‌ها جلوگیری کند.
اما واقعیت مشخص بازار این است که در یک ماه اخیر و با آزاد گذاشتن بازار و عدم ورود دولت به بازار و کنترل نشدن قیمت‌ها، تجربه خوبی کسب شد و بازار نشان داد که بدون دخالت مستقیم، توان خود تنظیمی و متعادل شدن را دارد و بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران هم دقیقا به همین موضوع اشاره کرده و معتقدند طی این مدت باوجود ساز مخالف برخی از تجار و تولیدکننده‌ها با شرایط بازار، در هر صورت بازار راه خود را پیدا کرد، به طوری که در حال حاضر خریداران راضی به خرید محصولات به هر قیمتی نیستند و به همین دلیل در هفته اخیر بسیاری از خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، اقدام به عقب‌نشینی از بازار کرده و خریدهای خود را به تعویق انداختند.

امید به ثبات تقاضا در بازار فولاد جهان
در آخرین نظرسنجی استیل ایندکس تنها نیمی از کارخانه‌‌های سطح جهان انتظار داشتند تقاضای فولاد در سه ماه آتی با ثبات باشد. ۵۵ درصد اروپایی‌ها پیش‌بینی کردند تقاضای فولاد تغییری نمی‌کند در حالی که هفته قبل این رقم ۴۷ درصد بود. همچنین ۲۱ درصد امید به افزایش فروش داشتند که ۲ درصد افت داشت.
در آمریکای شمالی موافقان پیش‌بینی ثبات تقاضا از 56 درصد به 60 درصد رسید و 20 درصد رشد فروش و 20 درصد کاهش آن را پیش بینی کردند. 51 درصد از شرکت‌‌های حاضر در نظرسنجی از سطح جهان ثبات تقاضا را پیش بینی نمودند و 27 درصد از احتمال افت آن خبر دادند.
۲۸ درصد از شرکت‌‌های سطح جهان رشد قیمت و ۳۹ درصد کاهش آن را برآورد کردند. بین آمریکایی ها ۲۵ درصد افزایش قیمت فولاد و ۳۵ درصد کاهش آن را ممکن دانستند. ۲۶ درصد شرکت‌‌های اروپایی رشد قیمت و ۳۳ درصد کاهش آن را پیش بینی کردند که هفته قبل ۳۷ درصد بودند.
37 درصد آمریکایی ها نیز هفته اخیر موجودی فولادشان کاهش یافته بود و
۳۲ درصد از رشد آن خبر دادند. بین اروپایی‌ها ۱۸ درصد از افزایش موجودی و ۳۳ درصد از کاهش موجودی خبر دادند. در سطح جهان نیز ۲۴ درصد موجودی انبارهایشان بالا رفته بود و ۳۱ درصد از کاهش آن خبر دادند که نسبت به نظرسنجی قبلی تغییری نداشت.