گروه بنگاه‌ها- با تولید فرووانادیوم، ایران در زمره ۸ کشور دارنده این دانش فنی در جهان قرار خواهد گرفت. حسین داشبلاقی مجری طرح تولید فرووانادیوم گفت: در حال حاضر میزان مصرف فرووانادیوم در کشور، سالانه ۶۰ تن است که با افزایش ظرفیت کارخانه‌های فولاد آلیاژی یزد- اصفهان و اسفراین این مقدار به دو برابر افزایش خواهد یافت. به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ، وی افزود: با توجه به تامین خوراک اولیه جهت تولید فرووانادیوم از محصولات حد واسط و میانی، ظرفیت تولید می‌تواند بستگی به تناژ این محصول میانی افزایش یابد.

مجری طرح تولید فرووانادیوم تصریح کرد: در صورت تولید ۱۰۰تن فرووانادیوم سالانه در کشور، دو میلیون و ۹۰۰هزار دلار صرفه‌جویی ارزی را به همراه خواهد داشت.

داشبلاقی خاطرنشان کرد: عمده منابع تولید فرووانادیوم دو منبع محصول تیتانومنیتیت مجتمع کهنوج و نمونه‌های موجود در معدن سنگ آهن چاه گز است که هر دو می‌تواند به عنوان خوراک اولیه مورد استفاده قرار گیرد که در محصول کهنوج به دلیل آماده بودن و عیار مطلوب‌تر و دانه‌بندی مناسب اولویت اول را داشته، ولی محصول سنگ آهن به مجتمع ذوب آهن فروخته شده و در حال حاضر حجم عظیمی از سرباره با عیار آهن کم و وانادیوم بالا در مجتمع ذوب‌آهن وجود دارد که قابل استفاده در تولید فرووانادیوم است.

وی گفت: در حال حاضر برای راه‌اندازی این طرح به‌صورت واحد مستقل، عملیاتی صورت نگرفته، ولی در صورت تامین خوراک میانی به عنوان خوراک اولیه رسیدن به محصول نهایی به صورت پلکانی و با ظرفیت اسمی ۱۰۰تن در مدت ۲۰ماه قابل اجرا خواهد بود و همچنین این واحد می‌تواند به صورت مستقل در نواحی که امکان تامین زیربناهای لازم نظیر برق، گاز و اسید باشد، فعالیت کند.

مجری طرح تولید فرووانادیوم اظهار کرد: عمده تولیدکنندگان این محصول سه کشور آفریقای جنوبی، چین و روسیه هستند که با دستیابی کشورمان به دانش فنی تولید فرووانادیوم، ایران در زمره ۸کشور دارنده این دانش فنی در جهان قرار خواهد گرفت. باید درنظر داشت علاوه بر قیمت بالای این محصول، به دلیل استراتژیک بودن و کاربرد در تولید فولادهای آلیاژی و صنایع نظامی امکان واردات این محصول از خارج کشور به راحتی فراهم نیست.