آمار تولید آهن اسفنجی و چدن مذاب ایران در ماه ژوئیه

آهن اسفنجی که محصول عملیات احیای مستقیم سنگ‌آهن است و دارای عیار بالای آهن بوده و جایگزین مناسبی برای قراضه جهت ذوب است با روند کاهشی مواجه شده است.

بالغ بر۳/۶۶ ‌درصد فولاد خام جهان به روش کوره بلند و ۲/۳۱‌ درصد آن نیز به روش احیای مستقیم و استفاده از کوره‌های الکتریکی تولید می‌شود. به طور کلی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۶۷/۴ میلیون تن آهن اسفنجی در جهان تولید شد که سهم هند از این میزان در حدود ۴۳ درصد بوده و مابقی تولید مربوط به کشورهایی از قبیل ایران، مکزیک، ونزوئلا، آرژانتین، لیبی، عربستان و... است. میزان تولید جهانی این محصول در ماه ژوئیه یک افزایش ۲۶/۱ درصدی را تجربه کرده و به ۷۳/۴ میلیون تن رسید. ایران به عنوان دومین کشور بزرگ تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا مطرح است و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۹۱۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کرد. این میزان در ماه ژوئیه با افزایش جزئی به ۹۱۲ هزار تن رسید.

هند با تولید ۶۵/۱ میلیون تن آهن اسفنجی در ماه ژوئن ۲۰۱۲ کماکان رتبه نخست تولید این محصول را در جهان در اختیار دارد. این کشور در ماه ژوئیه نیز تولید خود را به ۷/۱ میلیون تن DRI افزایش داد. دلیل اصلی آمار بالای تولید آهن‌ اسفنجی در چند کشور محدود، به ذخایر گاز و زغال‌سنگ (حرارتی)، به عنوان عوامل اصلی جهت تولید انرژی مورد نیاز فرآیند احیای مستقیم مربوط می‌شود. در کشور هند، حدود ۷۰‌درصد تولید آهن اسفنجی با استفاده از زغال‌سنگ (حرارتی یا کک نشو) و حدود ۳۰ ‌درصد با استفاده از گاز (در ۷ کارخانه) تولید می‌شود.

تولید چدن کوره بلند ( BFI)

آمار BFI ارائه شده شامل چدن به دست آمده از کوره‌های الکتریکی تولید چدن و فرآیند احیای مذاب کورکس (Corex) است. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ در کل جهان بالغ بر ۸۲/۹۲ میلیون تن چدن کوره بلند تولید گردید. اما در ماه ژوئیه میزان تولید BFI جهان نسبت به ماه مه با یک رشد ۶/۱ درصدی همراه شد و به ۴۲/۹۴ میلیون تن رسید. ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده چدن مذاب در خاورمیانه مطرح است. این کشور در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ در حدود ۱۸۰ هزار تن چدن کوره بلند تولید نمود که این میزان در ماه ژوئیه با یک افت ۶/۱۱ درصدی به ۱۵۹ هزار تن برسد. در زمینه تولید چدن مذاب نیز چین به عنوان یک قدرت بی‌رقیب مطرح است. این کشور در ماه ژوئن بالغ بر ۷۱/۵۵ میلیون تن چدن تولید کرد که بیش از ۵۸ درصد از میزان کل تولید در جهان را به خود اختصاص داد. میزان تولید BFI چین در ماه ژوئیه با یک افزایش ۰۸/۱ درصدی به ۳۲/۵۶ میلیون تن رسید. از لحاظ منطقه‌ای با توجه به حضور کشورهای چین و ژاپن، قاره آسیا بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده چدن مذاب در جهان می‌باشد که در ماه ژوئن سال جاری بالغ بر ۶۸/۷۰ میلیون تن چدن مذاب در این منطقه تولید شد و این میزان در ماه ژوئیه به ۹۶/۷۱ میلیون تن کاهش یافت. دومین منطقه بعد از آسیا اتحادیه اروپا با میزان تولیدی در حدود ۸۶/۷ میلیون تن در ماه ژوئن است و بعد از آن کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) بیشترین میزان تولید این محصول را در اختیار داشتند. همچنین میزان تولید BFI اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه با یک افت ۵/۲ درصدی به ۷۸/۷ میلیون تن کاهش یافت.