دریافت ارز مرجع در قبال ارائه قرارداد ساخت

آزاده حسینی- در صورتی که تولیدکنندگان برای دریافت نرخ ارز مرجع، قرارداد ساخت و تولید ارائه کنند، منابع دولتی تنها در خدمت تولید و فعالیت‌‌های سازنده قرار خواهد گرفت. ابوالفضل صادقی‌زاده مدیرعامل شرکت انهار حیات کرمان با بیان مطلب فوق گفت: تاکنون برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از ارز مرجع استفاده می‌کردیم ولی متاسفانه در حال حاضر باید ارز آزاد تهیه کنیم که این امر مشکلات فراوانی را برای تولید بوجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که هر تولید کننده با ارائه قرارداد ساخت و تولید بتواند همچنان از ارز دولتی استفاده کند که در این صورت منابع دولتی تنها در خدمت تولید و فعالیت‌های سازنده قرار خواهد گرفت.

وی که به عنوان کار آفرین برتر کشوری در سال ۱۳۹۱ است، تصریح کرد: کارآفرینان از هیچ‌گونه تسهیلاتی برخوردار نیستند و بهتر است برای حمایت از این افراد تسهیلات ویژه‌ای مانند معافیت‌های مالیاتی لحاظ شود.

وی در خصوص ظرفیت و نوع تولیدات شرکت انهار حیات کرمان گفت: در حال حاضر ظرفیت شرکت جهت تولید انواع لوله‌های پلی‌اتیلن از سایز ۱۶ میلیمتر الی ۱۰۰۰ میلی‌متر بالغ بر ۳۵ هزار تن است. ظرفیت واحد تولید اتصالات الکتروفیوژن شرکت نیز از سایز ۲۰ میلی‌متر الی ۲۵۰ میلی‌متر بالغ بر ۵ میلیون قطعه در سال است.

وی افزود: شرکت دارای استاندارد ملی ایران (اجباری- تشویقی) بوده و همچنین مجوزهای مربوطه را از مشتریان عمده به‌خصوص شرکت ملی گاز ایران اخذ کرده است.

صادقی زاده در مورد این سوال که آیا مشابه تولیدات شما از خارج از کشور نیز وارد می‌شود، پاسخ داد: در مورد لوله وارداتی انجام نمی‌گیرد و در بخش اتصالات نیز با راه‌اندازی واحد اتصالات این شرکت، عملا واردات این نوع اتصالات حدود ۵۰ درصد کاهش داشته که امیدواریم با راه‌اندازی طرح توسعه واحد تولید اتصالات الکتروفیوژن و شیرآلات پلی‌اتیلن، در میزان واردات این نوع اتصالات کاهش قابل توجهی ایجاد شود.

مدیرعامل انهار حیات کرمان در خصوص فعالیت صادراتی شرکت نیز گفت: ما توان صادرات محصولاتمان به خارج از کشور را داریم و نیم نگاهی نیز به بخش صادرات به کشورهای همسایه داشته که در این راستا نیز به موفقیت‌های قابل توجهی نائل آمدیم، اما با توجه به حجم بالای تقاضای داخلی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی در داخل کشور جهت طرح‌های عمرانی مصرف می‌‌شود.

وی در خصوص سیستم‌های کنترل کیفیت شرکت اظهار کرد: شرکت مجهز به نظام کنترل کیفیت جامع و کاملی در راستای نگرش کیفی مدیران خود بوده که در این راستا آزمایشگاه کنترل کیفیت این شرکت یکی از کامل‌ترین آزمایشگاه‌های موجود کشور بوده و به عنوان آزمایشگاه همکار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران فعالیت می‌کند.وی سپس به میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت دارای حدود ۲۵۰ نفر نیروی کار ثابت بوده و چند برابر این تعداد به طور غیر مستقیم با انهار حیات کرمان همکاری دارند.

صادقی‌زاده مهم‌ترین طرح‌های توسعه در دست اقدام شرکت را راه‌اندازی واحد تولید شیرآلات پلی‌اتیلن از سایز ۲۵میلی متر الی۲۵۰ میلی متر ذکر کرد که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین در پاسخ به این سوال که جهت پیشرفت در فعالیت‌های تولیدی و رسیدن به خودکفایی واقعی چه انتظاری از مسوولان امر دارید، گفت: این مهم خواسته تمامی تولید کنندگان است که به نظر می‌رسد تنها راه محقق شدن این هدف ملی، برنامه‌ریزی صحیح دولت در ایجاد ظرفیت‌های تولید متناسب با بازار مصرف و ایجاد روابط حسنه با جامعه بین‌الملل جهت ایجاد عدالت اقتصادی بین تولیدکنندگان داخلی و رقبای خارجی است.