اختلاف بر سر معاملات ذرت
گروه بورس کالا- سردار خالدی: بازار سنتی کشاورزی به گونه‌ای دنبال می‌شود که سایه سنگین بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران همچنان باعث سردی و کسادی بازار شده، البته معامله گران منتظر موضوع بارگیری برخی محموله‌ها همچون محموله‌های محصول سویا هستند.

براساس گزارش فعالان، در عین حال که بازار سنتی متاثر از شرایط ویژه اقتصادی کشور است بورس کالای ایران روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. برخی با امیدواری به برداشت محصول ذرت در مهرماه و فروش آن از طریق بازار سنتی و کانال بورس از رونق اندک بازار طی ماه‌های آینده خبر می‌دهند، البته نباید عرضه مازاد گندم از طریق بورس و صادرات آن را هم فراموش کرد؛ زیرا سرمایه‌گذاران روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده اند. روند قیمت‌ها در بازار سنتی به تاثیر از بازار جهانی در سطوح بالا دنبال می‌شود؛ اما در بورس شرایط مبهمی پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد؛ در حالی که مسوولان از عرضه‌های دولتی در بورس خبر می‌دهند که عرضه و انجام معامله برخی محصولات همچون ذرت به دلیل اختلاف نظر دو طرف ماجرا، مورد تایید واقع نشده است.
یکی از کارشناسان بورس کالای ایران درباره معاملات ذرت عرضه شده روز یکشنبه و عدم تایید آن از سوی سازمان بورس می‌گوید: در روز چهارشنبه توافق شده بود قیمت ذرت متناسب با بازار توحید در محدوده 500 تا 520 تومان به ازای هر کیلو به فروش برسد؛ اما به دلیل نوسان قیمت‌ها و انجام برخی مراحل اداری، این معامله به روز شنبه و یکشنبه هفته جاری به صورت مچینگ موکول شد که به تاثیر از نوسان بازارهای جهانی و تغییرات ارزی، قیمت هر کیلو ذرت به 670 تومان رسید.
براساس گفته این فعال بورس به دلیل اختلاف قیمتی و تصمیم‌گیری درباره اینکه عرضه‌کنندگان نباید زیر ۱۰۰ تن محصول عرضه کنند معاملات مورد قبول واقع نشده است. شرکت‌های کارگزاری بر این باورند که بورس به صورت تلویحی اعلام کرده معاملات بورس و مکانیزم عرضه و تقاضا باید به صورت شفاف و رقابتی انجام شود این در شرایطی است که به گفته مسوولان معاملات این کالا منطبق با قوانین و مصوبه‌های بورس انجام نشده است، موضوعی که مورد اختلاف دو طرف ماجرا است و همچنان مورد بحث آنان نیز هست. (نکته‌ای که در خصوص محصول ذرت وجود دارد این است که در شرایطی قیمت انواع محصول ذرت با شرایط متفاوت در حال حاضر در محدوده ۶۲۰ تا ۶۷۰ تومان قرار دارد و اختلاف قیمتی بیش از ۵۰ تومان است که قبلا این اختلاف تنها ۵ تومان بوده است.)
در مجموع معاملات بخش کشاورزی بورس کالای ایران طی چند روز گذشته با تحرک خاصی دنبال شد. محصولات رینگ کشاورزی بورس کالای ایران دیروز تنها با معامله 82 تن ذرت دانه‌ای آرژانتین به ارزش 524 میلیون و 800 هزار ریال به قیمت هر کیلو 640 تومان دنبال شد. یک هزار تن برنج تایلندی بندر امام خمینی با قیمت 680 تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که برای آن دادوستدی انجام نشد. این در حالی بود که 20 هزار تن شکر خام وارداتی در روز یکشنبه با قیمت یک هزار و 75 تومان به ازای هر کیلو معامله شد.
توضیح جدول: قیمت محصولات اعلام شده تخمینی است و تمامی ارقام اعلام شده، قیمت‌های لحاظ شده محصول (بار یا محموله) روی کامیون بوده است. در برخی محصولات همچون ذرت اگر مشتری بخواهد ذرت با قیمت هر کیلو ۶۲۰ تومان را بخرد در عین حال که پول را واریز می‌کند؛ اما تحویل کالا مشخص نیست، برای ذرت ۶۷۰ تومانی پس از واریز پول بعد از کمترین زمان ممکن، کالا تحویل داده می‌شود. همچنین قیمت تعزیراتی کنجاله سویا ۱۰۵۰ تومان است که به اضافه هزینه‌های بارگیری و سایر هزینه‌ها به بیش از این رقم می‌رسد.