گروه بورس کالا- بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید وارد رکود شد. به گفته فعالان اقتصادی، در هفته گذشته افزایش قیمت دلار سبب شد تا نرخ‌های محصولات پتروشیمی با رشد چشمگیری مواجه شوند، به طوری که فروشندگان کالاها حاضر به فروش محصولات خود نبودند و همچنین به ندرت پیشنهادهای تاجران در بازار مطرح می‌شد.

برخی از فعالان اقتصادی هم نرخ‌های موجود در بازار را در این شرایط غیرواقعی می‌دانستند. این در حالی است که افت اندک قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته هم نتوانست قیمت محصولات پتروشیمی را در هفته جدید کاهش دهد. در نتیجه بازار در حال حاضر به دلیل عدم کشش با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. آگاهان بازار احتمال می‌دهند این رکود طی دو هفته آتی در بازار پتروشیمی ادامه دار باشد؛ چرا که تعطیلات عیدفطر و اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در راه است.
البته برخی از فعالان اقتصادی در انتظار افت قیمت‌های محصولات پتروشیمی متاثر از رکود بازار در هفته‌های آینده هستند. البته بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی، معاملات این بازار را تابعی از نرخ دلار می‌دانند و معتقدند؛ راه‌اندازی بورس ارز در آینده‌ای نزدیک می‌تواند تاثیرات بسزایی بر تمامی بازارها داشته باشد. این در حالی است که روز گذشته جلسه‌ای در وزارت صنایع و با حضور اعضای اتاق بازرگانی تشکیل شد تا نسبت به راه‌اندازی هر چه سریع تر معاملات بورس ارز تصمیم گیری شود. گفته می‌شود اگر چه هنوز نتایج این جلسه اعلام نشده، اما شنیده‌ها حاکی از این است که برای مبادله دلار پایه 1600 تومانی در نظر گرفته شده و در عین حال نرخ مرجع ارز نیز بر همان منوال قبلی یعنی 1226 خواهد بود. با این حال بیشتر معامله گران از پیش بینی آینده بازار پتروشیمی در این روز اجتناب کرده و می‌گویند: بازار وارد رکود تازه ای شده است و تنها مصارف روزانه با تناژهای بسیار پایین در این شرایط خرید می‌شود. این در حالی است که افزایش بیش از حد قیمت‌ها، نقدینگی بالایی برای خرید در بازار پتروشیمی را می‌طلبد.