گروه بورس کالا - وضعیت مبادلات محصولات کشاورزی در بازار سنتی (میدان توحید) چندان مطلوب نیست، این در حالی است که بیشتر معامله‌گران منتظر روشن شدن رقم دقیق قیمت‌ها هستند.

سامان یگانه یکی از کارشناسان درباره روند مبادلات بازار کشاورزی می‌گوید: با توجه به اینکه قیمت محصولات کشاورزی طی ۱۰ روز گذشته افزایش محسوسی به تاثیر از افزایش قابل‌توجه قیمت دلار تجربه کرده، به همین دلیل در شرایط کنونی بازار با سیر نزولی اندکی همراه است. البته به گفته این فعال بازار، شرایط به گونه‌ای شده که کسی از روال قیمت‌ها و پیش بینی‌ها مطمئن نیست؛ به نظر می‌رسد در روزهای آینده و حداقل تا پایان هفته، قیمت ذرت کاهش پیدا کند اما سویا با نرخ تثبیت شده یک هزار و ۲۰۰ تومان دنبال شود.
به نظر یگانه دلیل اینکه مبادلات با تثبیت قیمت سویا دنبال می‌شود این است که بعضی از محموله‌های سویا بارگیری نشده و در صورتی که این موضوع حل نشود بازار به مشکل بر می‌خورد؛ اما در صورت بارگیری می‌توان بعد از آن شاهد نزولی بودن قیمت‌ها هم بود.
در بورس کالا نیز در شرایطی عرضه محصولات کشاورزی پی گرفته شد که یک هزار تن برنج وارداتی تایلند با قیمت ۷۳۵ تومان، ۱۰۰ تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین با قیمت یک هزار و ۲۱۰ تومان و ۵۳ تن کنجاله محلوج ۳ سفید گلستان با قیمت
3 هزار و 50 تومان بدون انجام معامله‌ای به پایان رسید. تحلیلگران در رابطه با عرضه محصول پنبه و روند قیمت این محصول در بازار داخلی تصریح می‌کنند محدوده قیمت پنبه در یک ماه گذشته از یک هزار و 600 دلار تا یک هزار و 800 دلار به ازای هر تن در نوسان بوده و دلیل اصلی این تلورانس قیمتی نیز موضوع عدم خرید پنبه توسط چین و افزایش سطح تولید این محصول در هند بوده است. (خبرها حاکی از آن است که چین به جای پنبه، مواد پرواکتیو به پارچه‌ها اضافه می‌کند که این موضوع در روند مبادلات پنبه تاثیر محسوسی گذاشته است.) پیش از این قیمت پنبه طی دو سال اخیر به 4 هزار و 800 دلار به ازای هر تن هم رسیده بود؛ اما به دلایل گفته شده قیمت پنبه با شیب رو به پایینی همراه شد.
به باور فعالان، اگر افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و بازارهای داخلی ادامه داشته باشد معامله‌گران می‌توانند با داشتن حاشیه سود مطمئن دادوستدهایشان را پی بگیرند این در شرایطی است که نوع پنبه عرضه شده از سوی اتحادیه تعاونی‌‌های روستایی استان خراسان رضوی از نوع محلوج ۳ سفید بوده و بیشتر برای نوع پارچه‌هایی با نخ درشت به کار برده می‌شود.