معماهای اقتصادی بازارهای جهانی فولاد

شاید با کاهش قیمت فولاد در چین- بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان- انتظار داشته باشیم که واردات سنگ آهن کاهش یابد، اما تحلیلگران نظری متفاوت دارند. کاهش رشد در کلان اقتصاد باعث کاهش تقاضا برای کلیه بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش‌های زیربنایی مانند فولاد می‌شود و فعالان بازار نظاره‌گر روند نزولی در قیمت‌ها می‌شوند. این روند به صورت یک زنجیره متصل به هم تقاضا را برای مواد اولیه و زیر بخش‌هایی دیگر نظیر سنگ‌آهن کم می‌کند و کاهش قیمت امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما نکته ظریفی که تحلیلگران سهام شرکت‌های حمل‌ونقل بر آن تکیه دارند روند تولید داخلی سنگ‌آهن در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده این محصول است.

کاهش ۳۴ درصدی قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته به معنی کاهش تولید سنگ‌آهن چین است. روند تاریخی نشان داده است که تولیدکنندگان چینی در قیمت‌های پایین سنگ‌آهن قادر و مایل به تولید نیستند و این امر باعث کاهش تولید داخل می‌شود و فولادسازان چین که ۴۶ درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند مجبور به افزایش واردات هستند.

در حلقه آخر این دومینوی اقتصادی سهام شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی روند افزایشی را تجربه می‌کنند؛ چون سنگ‌آهن پس از نفت بیشترین سهم از کالاهای تجاری دریایی را به خود اختصاص می‌دهد.

با توجه به رکود در اقتصاد جهانی بعید به نظر می‌رسد که تقاضای حمل دریایی فولاد بتواند تاثیر معناداری بر قیمت حمل داشته باشد. روند مشابه بازارهای فعلی نیز این امر را در گذشته تایید کرده است؛ روندی که ما کمتر در مورد محصولات دیگر نظیر نفت داریم.

ارزان‌ترین قیمت‌های سنگ آهن در ۳۱ ماه گذشته و هزینه‌ پایین حمل دریایی باعث افزایش واردات سنگ آهن به چین شده است. این موضوع باعث توقف زیان صاحبان کشتی‌ها شده است.

براساس اطلاعات استیل هوم شانگهایی، موجودی سنگ‌آهن در انبار بنادر چین نزدیک به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسیده است. موجودی بنادر ۴/۹۹ میلیون تن تخمین‌زده می‌شود که چیزی معادل ۱۴ درصد واردات سالانه است.

سنگ‌آهن پس از نفت بیشترین حمل دریایی را دارد. براساس گزارش‌های استنلی مورگان در نیویورک، در دوازده ماه گذشته ۶۶ درصد از محموله‌های بزرگ برای محصول بوده است.

براساس آخرین برآوردها، واردات چین در سال جاری با ۱/۶ درصد افزایش به ۹/۷۲۸ میلیون تن خواهد رسید؛ چون تولید داخلی با ۲۰ درصد کاهش ۳۲۹ میلیون تن کاهش داشته است.

در این خصوص ایریک نیکولای که خرید سهام‌ شرکت‌های حمل‌ونقل را توصیه می‌کند، اظهار کرد: «ما قبلا هم دیده‌ایم که با کاهش قیمت سنگ‌آهن به سطح فعلی، تولید سنگ‌آهن برای تولیدکنندگان داخلی چین خیلی مشکل می‌شود.» این در حالی است که سهام شرکت‌های حمل دریایی در سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

منبع: کارگزاری مبین سرمایه‌