گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در حالی التهاب بازار پتروشیمی همچنان به شدت ادامه دارد که نرخ دلار روز گذشته کاهش اندکی داشت ولی اگر این روند کاهشی ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که در هفته آتی روند بازار پتروشیمی نیز منفی شود. در حال حاضر بازار پتروشیمی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و فروشندگان بسیاری متاثر از رشد قیمت‌ها و التهابات مربوط به نرخ ارز حاضر به فروش محصولات خود نیستند. البته روز گذشته نگرانی از افت قیمت دلار در بازار با توجه به مبادله ارز در بورس سبب شد تا بازار با پیشنهادهای خرید برخی از فروشندگان مواجه باشد.

البته بیشتر معامله‌گران در این روز به نوسانات قیمت محصولات پتروشیمی طی یک هفته اخیر اشاره می‌کنند و می‌گویند: رشد چشمگیر قیمت‌ها برای اکثر محصولات پتروشیمی به چشم می‌خورد و از این رو در حال حاضر اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار پس از مبادلات روز سه‌شنبه هفته جاری به ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان در اکثر کالاها رسیده است.

در همین حال فشار رشد قیمت دلار در بازار پتروشیمی طی هفته گذشته بر برخی از کالاها آنقدر شدت گرفته که محصولی مانند پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ به گفته بسیاری از معامله‌گران با پرواز قیمتی همراه بود؛ چرا که هفته گذشته نرخ این کالا ۳۲۰۰ تومان در هر کیلو بود و حال در کمال تعجب نرخ آن به ۵۳۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. اگر چه برخی جمع‌آوری این کالا را به عده‌ای خاص نسبت می‌دهند و رشد آن را بازارسازی عنوان می‌کنند، اما عده‌ای دیگر از معامله‌گران هم رشد قیمت‌ها را با توجه به نرخ ارز همه گیر دانسته و آن را مربوط به همه کالاهای اساسی و نتیجه آن را تورم ارزیابی می‌کنند.

البته نبود قیمت ثابتی برای دلار طی هفته گذشته و نوسان لحظه‌ای آن، بیشتر معامله‌گران بازار پتروشیمی را از بازار عقب رانده و در انتظار گذاشته است. آگاهان بازار می‌گویند: بازار گیج این روزها نتیجه عدم ثبات قیمت ارز، مشخص نبودن موضع بانک مرکزی و همچنین وضعیت نامشخص نرخ ارز مرجع است. از این رو مجتمع‌های پتروشیمی هم نگران قیمت خوراک در آینده‌ای نزدیک هستند؛ چرا که در حال حاضر نمی‌دانند باید اتیلن و متان را در آینده‌ای نزدیک با چه رقمی خریداری کنند. علاوه بر آن موضوع کاتالیست‌های وارداتی این مجتمع‌ها نیز مطرح است؛ چرا که ورود این کاتالیست‌ها به کشور، نیاز به حواله ارزی دارد، روزگذشته حواله‌های ارزی به مقصد دبی ۲۲۸۰ تومان عنوان می‌شد.

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند؛ اگر نرخ مرجع همچنان ۱۲۲۶ تومان باقی بماند، قیمت‌ها هم در حوزه محصولات پتروشیمی باید ۲۵ درصد به طور میانگین کاهش یابد. البته در حال حاضر بازار پتروشیمی اگر چه با اشباع محصولات همراه است، اما تب رشد قیمت‌ها مدام شدت می‌گیرد و دلیل آن هم رغبت به خرید کالا و عدم نگهداری پول ملی است؛ چرا که افت ارزش ریال در مقابل دلار شدت بیشتری گرفته است. در همین حال بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی به نبود نظام مشخصی برای عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنند و می‌گویند: ابتدا بانک مرکزی باید به عنوان متولی بازار ارز، تصمیمی مشخص برای نرخ ارز بگیرد؛ چرا که عدم تثبیت قیمت دلار، همچنان سردرگمی را در بازار افزایش خواهد داد.

البته گفته می‌شود در حال حاضر وضعیت نابسامان بازار پتروشیمی بیش از هر قشری مصرف‌کنندگان این بازار را با ضررهای بسیار مواجه کرده است. اگر چه عده‌ای وضعیت موجود را به نفع صادرات کشور می‌دانند، اما نمی‌توان فراموش کرد که مجتمع‌‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی مستقل نیستند و هر کدام از آنها به برخی مواد اولیه وارداتی نیاز دارند.