آثار  مثبت تک نرخی شدن ارز در بازار فولاد

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: به دنبال فراز و نشیب‌های چند ساله نرخ ارز و تلاطم قیمت‌ها بین بانک و بازار و تلاش مسوولان برای سامان بخشیدن بازار و ثابت نگه داشتن نرخ ارز، تاکید دیگر بار بانک مرکزی بر تک نرخی کردن ارز، روزنه‌های امید را جهت بهبود وضعیت بازار ارز و آینده روشن آن نوید داد. اجرایی شدن وعده بانک مرکزی جهت یکسان‌سازی نرخ ارز و افزایش عمومی نرخ ارز در بازار ما را بر آن داشت تا پیامدهای مثبت و منفی آن را در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان بازار فولاد بررسی کنیم، زیرا نوسان نرخ ارز و تفاوت قیمت آن با بازار آزاد تلاطم زیادی را در بازار فولاد ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت نورد و قطعات فولادی به عنوان یک فعال صنعت فولاد در خصوص تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز، معتقد است: این امر اقدام بسیار مثبتی از سوی دولت است، زیرا موجب خروج رانت از بازار و ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود.

سید رضا شهرستانی افزود: تک نرخی شدن ارز به نفع مصرف‌کننده نهایی است زیرا قیمت‌ها واقعی و شفاف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده واقعی قیمت‌ها است، تصریح کرد: سابق بر این برخی از تولیدکنندگان صنعت فولاد کشور خواستار احداث واحدهای جدید ذوب به جای واردات مواد اولیه به کشور بودند، اما هیچ گاه این امر محقق نشد.

مدیر عامل شرکت نورد و قطعات فولادی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از کشور خارج می‌شود و به جای آن واردات ۶ میلیون تن شمش و ۳ میلیون تن سایر محصولات فولادی صورت می‌گیرد که این امر به نفع صنعت فولاد کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش‌های صورت گرفته در پایان سال ۹۰ تازه به بنادر کشور رسیده است، گفت: از این رو هم اکنون موجودی کل بیلت در بنادر کشور ۷۰ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۴۰ درصدی برخوردار است.

شهرستانی افزود: هم اکنون به علت کاهش عرضه و افزایش تقاضا بازار داخل با رشد کاذب قیمت‌ها مواجه شده، به گونه ای که فولاد با رشد حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی روبه رو شده که بالاتر از قیمت کنونی ارز آزاد است.

وی تداوم روند رو‌به‌رشد قیمت‌ها در بازار فولاد را پیش‌بینی کرده و معتقد است: به علت کمبود مواد اولیه و قطعات یدکی برای تولید‌کنندگان از یک سو و از سوی دیگر عدم توان خرید از سوی مصرف‌کنندگان، بازار فولاد با رکود شدیدی مواجه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت نورد و قطعات فولادی اظهار کرد، بازار فولاد تا سه ماه آینده با رکود شدیدی روبه‌رو می‌شود که پس از آن قیمت‌ها روند کاهشی به خود می‌گیرد.

وی با تاکید بر عدم صادرات سنگ آهن به خارج از کشور تصریح کرد: هم اکنون می‌توان بر اساس متدهای جدید با کمترین وابستگی به بازارهای خارجی سنگ آهن را در کشور احیا و تبدیل به مواد اولیه برای واحدهای فولادی کرد.

شهرستانی، افزایش تعرفه صادرات سنگ آهن را از راهکارهای اساسی برای تعادل بازار فولاد داخل دانست و خاطرنشان کرد: در این صورت تولیدکنندگان برای احداث واحدهای جدید تولید مواد اولیه تشویق خواهند شد که علاوه بر افزایش تولید، عطش تقاضا در بازار نیز فروکش خواهد کرد.