حباب منفی سکه از نقدی به آتی رسید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار قراردادهای آتی سکه برخلاف بازار ارز که هر روز شاهد ثبت رکورد جدیدی است، متناسب با بازار نقدی سکه با نوسان اندکی پشت سر گذاشته شد.
براساس گفته تحلیلگران از دلایل تحرکات مثبت بازار ارز می‌توان به صحبت‌هایی پیرامون محدوده نرخ در نظر گرفته شده برای ارز مرجع و افزایش سطح تقاضاها در بازار اشاره کرد.

تحولات منطقه به خصوص در سوریه به عنوان یکی از فاکتورهای روانی، تغییرات عمده‌ای در بازار ارز ایجاد کرده است. این در حالی است که عوامل برونزای سیاسی همواره یکی از پارامترهای تاثیرگذار روی روند مبادلات بازار ارز و سکه طی یک سال اخیر بوده؛ اما در شرایط کنونی بیشتر نگاه‌ها معطوف به تغییرات بازار ارز و تصمیمات دولت در قبال تعیین نرخ ارز مرجع برای اجرای تک نرخی کردن ارز است.
بازار قراردادهای آتی سکه همچون بازار نقدی سکه برخلاف بسیاری از بازارها که با التهاب رو به رو هستند، با آرامش خاصی دنبال می‌شود. موضوع تحویل سکه‌های پیش فروش و ایجاد این ذهنیت در مردم «که با افزایش تحویل سکه‌های پیش فروش و به تبع افزایش میزان عرضه، سوددهی در بازار سکه و طلا کم شود» باعث شده قیمت سکه با حباب منفی نزدیک ۴۰ هزار تومان (با احتساب نرخ دلار بازار آزاد و اونس طلا قیمت سکه بدون احتساب کارمزد، حق ضرب و مالیات به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد) رو به رو شود.
براساس گفته یکی از کارشناسان بازار آتی، در شرایط کنونی بسیاری از افراد به قاچاق طلا و آب کردن سکه روی آورده‌اند که برای آنان از هر قطعه سکه برای خروج طلا نزدیک 5 درصد سود حاصل می‌شود. به باور سیاوش سلیمانی تا قیمت سکه واقعی شود قاچاق طلا ادامه پیدا می‌کند مگر اینکه از خرید دلار در شرایط کنونی جلوگیری شود و گرنه ممکن است حباب منفی بیشتر شود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر طلای جهانی بالا برود، قیمت‌ها در بازار داخلی تحرکات مثبتی را به خود خواهد دید، اظهار کرده که با توجه به پارامترهای موجود، در بلندمدت حباب منفی سکه از بین می‌رود و قیمت‌ها در بازار سکه واقعی خواهد شد.
معامله گران بازار آتی در شرایط فعلی از حضور در بازار آتی می‌ترسند و بیشتر سعی می‌کنند در انتظار روشن شدن وضعیت کنونی تدابیر ارزی باقی بمانند.
به نظر سلیمانی در حال حاضر گرفتن موقعیت‌های فروش خطرناک‌ترین تصمیمی است که معامله گران آماتور باید از آن جلوگیری کنند زیرا به خاطر سیاست‌ها و اتفاقات غیر قابل پیش بینی که ممکن است بیفتد هر لحظه امکان افزایش دوباره قیمت‌ها وجود دارد.
در مجموع روند مبادلات در بازار آتی با افزایش محسوسی دنبال شد، به طوریکه قیمت سکه سررسید مردادماه با افزایش ۱۱/۴ درصدی در محدوده ۷۷۹ تا ۷۵۵ هزار تومان، سررسید شهریورماه با افزایش ۱۵/۳ درصدی در محدوده ۷۹۸ تا ۸۱۸ هزار تومان، سررسید مهرماه با افت ۰۴/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۹/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۶ تا ۸۵۱ هزار تومان و سررسید آبان‌ماه با افزایش ۷۷/۲ درصدی در محدوده ۸۷۹ تا ۸۹۷ هزار تومان قرار گرفت.