قیمت سکه در قراردادهای آتی طی هفته گذشته افزایش 4 درصدی را تجربه کرد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات قراردادهای آتی سکه در شرایطی طی هفته گذشته برخلاف پیش‌بینی‌ها افزایش محسوس ۲ تا ۴ درصدی را تجربه کرد که همچنان مباحث مطرح شده پیرامون ارز عنصر تاثیرگذار بازار است.

نشانه‌هایی برای خرید طلا
دادوستد طلا در شرایطی پی گرفته شد و دوباره به مرز بالای یک هزار و ۶۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید که نشانه‌هایی برای افزایش قیمت طلا مشاهده می‌شود. صحبت‌های رییس بانک مرکزی اروپا پیرامون نجات یورو و تاکید بر اینکه سیاست‌گذاران در پی ارائه راه‌های مشترک هستند از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌هایی بود که روی بهای یورو تاثیر گذاشت و به تبع تغییرات یورو در برابر دلار، مبادلات طلا نیز با افت و خیز محسوسی روبه‌رو شد.
تحلیلگران افزایش قیمت طلا طی دو روز گذشته را به عنوان عامل بازدارنده در برابر ضعف دلار تلقی می‌کنند. «مکانیسم ثبات بانکی» و «سیاست‌هایی پیرامون ارائه محرک‌های اقتصادی» از جمله موضوعاتی بود که در تازه‌ترین نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت. نرخ بازده اوراق قرضه و افزایش نگرانی‌ها بابت اقتصاد اسپانیا و ایتالیا، ضرورت سرپا نگه داشتن منابع مالی در یورو، تحت‌فشار قرار گرفتن بانک مرکزی اروپا (EBC) به منظور کاهش هزینه‌های استقراض از جمله مهم‌ترین مباحثی است که بازارهای مالی و کالایی را تحت تاثیر قرار داده است. (نشست بعدی سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا دوم اوت است.)
همچنین انتشار آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی و شاخص مصرف‌کننده در ایالات متحده با توجه به وضعیت بازار کار در این کشور عامل مهمی روی نوسانات دلار و به تبع تغییرات قیمت طلا بوده است. این در حالی است که کارشناسان همچنان به ایجاد محرک‌های بیشتر در اقتصاد ایالات متحده و چین امیدوارند.
به باور آنان رکود در اقتصاد اروپا، کاهش سرعت رشد اقتصادی چین و انتظار برای انجام محرک‌های پولی بیشتر از سوی فدرال رزرو در نشست یکم آگوست فاکتورهایی است که روی تغییر قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود.
سکه از ترس بازار ارز گران شد
دادوستد بازار سکه برخلاف پیش‌بینی‌ها و براساس عنصری به نام «قیمت ارز» افزایش محسوسی را پس از تحویل سکه‌های پیش فروش آغاز کرد.
در شرایطی که با تحویل سکه‌های پیش فروش انتظار بر این بود قیمت‌ها سیر نزولی به خود بگیرد؛ اما با انتشار برخی اخبار و گمانه‌زنی‌ها در بازار ارز همچون حذف ارز مسافرتی به جز برای زائران، تحرکات مثبت قیمتی دلار و از سویی شدت گرفتن سطح تقاضا آغاز شد و روند معاملات در بازار سکه به تاثیر از این وضعیت شاهد افزایش قیمت بود.
البته نباید از موضوع اولویت بندی ارز مرجع برای کالاها به راحتی گذشت زیرا با مشخص شدن جزئیات اعطای ارز مرجع به کالاها، روند قیمت‌ها در بسیاری از بازارهای داخلی با التهاب خاصی از سر گرفته شد.
بانک مرکزی اگر چه از تدابیر ارزی سخن به میان آورده و تاکید می‌کند تصمیماتش باعث آرام شدن بازارها خواهد شد؛ اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، تحویل سکه‌های پیش فروش و تعیین نرخ بازخرید ۶۶۲ هزار تومان هم نتوانست مانعی برای کاهش قیمت‌ها باشد و طی روزهای پایانی هفته گذشته به کرات دادوستدها با افزایش محسوس قیمت‌ها رو به رو شد. انتشار اخبار مربوط به تحولات سوریه، مذاکرات نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در رابطه با انرژی صلح آمیز هسته‌ای کشورمان و توافق بر سر اینکه جلیلی و اشتون به صورت تلفنی با هم مذاکرات را پی بگیرند از پارامترهای روانی است که می‌تواند روی شدت یا کاهش التهاب بازار نقش عمده‌ای ایفا کند. به نظر می‌رسد فاکتورهای موجود به گونه‌ای است که نه می‌توان از کاهش و نه افزایش قیمت‌ها صحبت به میان آورد و بهتر است برای نتیجه گیری و تعیین رفتار در این‌باره به تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه توجه کرد.
وجه تضمین کاهش یافت!
بازار آتی بورس کالای ایران طی هفته گذشته در شرایطی دو روز ابتدایی با کاهش محسوسی از لحاظ قیمت و حجم مبادلات همراه بود که در روزهای بعد این روال عوض شد. کارشناسان بر این باورند بازار آتی اگر چه همواره به تاثیر از دلار شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته؛ اما مهم‌ترین مساله این است که بازار آتی پشت سر بازار نقدی و به تاثیر از فاکتور «دلار» خود تابعی از این بازارهاست و برخلاف تجربه قراردادهای مشتقه در بازارهای جهانی کارآیی لازم را ندارد.
کارشناسان درباره روند قراردادهای آتی در بازار می‌گویند یکی از موضوعاتی که بسیاری از معامله گران را از حضور در بازار منع کرده میزان وجه‌الضمان و ایجاد بازاری به نام بازار جبرانی است زیرا با رقم بالایی که برای وجه تضمین در نظر گرفته شده انجام معامله بسیار سخت شده و حتی برای بسیاری از افراد حقیقی این وضعیت به صرفه نیست.
تحلیلگران بر این باورند برای اینکه بتوان به رونق قراردادهای آتی خوش بین بود، بهتر است علاوه بر راه‌اندازی قراردادهای فیوچرز ارز به عرضه سکه نقدی در بورس کالای ایران نیز امیدوار بود. این در حالی است که میزان وجه تضمین با روندی کاهشی براساس تازه‌ترین اطلاعیه بورس کالا از روز یکشنبه به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که با ۳۰۰ هزار تومان وجه مازاد اضافی این رقم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. پیش‌بینی‌ها برای هفته پیش رو نیز به تدابیر بانک مرکزی در قبال بازار ارز و صحبت‌ها پیرامون اعطای نرخ مرجع ارز به گروه‌های کالایی بر می‌گردد.
در مجموع بازار آتی طی روزهای شنبه تا پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، تعداد 61 هزار و 17 قرارداد به ارزش 4 تریلیون و 783 میلیارد و655 میلیون و 800 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل تغییر محسوس زیادی نداشت. در مدت مورد بررسی برای سررسید مردادماه 727 قرارداد به ارزش 52 میلیارد و 658 میلیون و 50 هزار ریال، سررسید شهریورماه 40 هزار و 876 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 122 میلیارد و 465 میلیون و 330 هزار ریال، سررسید مهرماه 5 هزار و 271 قرارداد به ارزش 421 میلیارد و 183 میلیون و 630 هزار ریال و سررسید آبان‌ماه 14 هزار و 143 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 187 میلیارد و 348 میلیون و 790 هزار ریال معامله شد.
همچنین روند قیمت‌ها در پایان روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه به گونه‌ای بود که در تمامی سررسیدهای معاملاتی روند صعودی بود؛ اما در هر یک از سررسیدها به تناسب زمان تحویل سکه روند افزایشی تفاوت پیدا کرد به طوری که قیمت سکه سررسید مردادماه ۱۹ هزار و ۷۴۵ تومان (۷۱/۲ درصد)، سررسید شهریورماه ۳۲ هزار و ۵۲۹ تومان (۲۶/۴ درصد)، سررسید مهرماه ۲۸ هزار و ۴۰ تومان (۴۹/۳ درصد) سررسید آبا‌ن‌ماه ۳۵ هزار و ۵۸۵ تومان (۲۴/۴ درصد) افزایش داشت.