کاهش 28 درصدی سود بزرگ‌ترین شرکت فولاد جهان

گروه بورس کالا-به دنبال کاهش تقاضای جهانی فولاد در ماه‌های گذشته، بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی جهان با افت ۲۸ درصدی سود خود در سه ماهه دوم سال جاری مواجه شد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری بلومبرگ از نیویورک، شرکت آرسلور میتال در بیانیه‌ای اعلام کرد که سود ناخالص این شرکت در سه ماهه دوم سال جاری ۴/۲ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سود ناخالص آن در دوره مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. لاکشمی میتال، رییس و مدیر اجرایی آرسلور میتال ضمن اشاره به این مطلب اظهار کرد: اوضاع بازار در نیمه اول امسال بسیار چالش‌برانگیز بود؛ حتی چالش برانگیزتر از آنچه ما انتظار داشتیم. اگرچه وضعیت اقتصاد جهانی مبهم به نظر می‌رسد، اما پیش‌بینی من این است که ما در نیمه دوم سال هم شرایط تقریبا مشابهی با شش ماهه نخست خواهیم داشت.

بحران اقتصادی اروپا از یک سو و کاهش رشد اقتصادی چین از سوی دیگر موجب کاهش تقاضای اکثر فرآورده‌های خام از جمله فولاد شده و روزهای بدی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه رقم زده است. روز گذشته شرکت فولاد پوسکو که سومین تولیدکننده بزرگ فولاد در آسیا محسوب می‌شود، در گزارش سه ماهه خود از کاهش ۴۴ درصدی سود شرکت خبر داد و با توجه به کاهش تقاضای جهانی فولاد، پیش‌بینی فروش خود در ماه‌های آتی را تعدیل کرد.

بر اساس شاخص‌های قیمت جهانی فولاد، میانگین بهای مفتول آهن که پرمصرف‌ترین محصول تولیدی فولادسازان به شمار می‌رود، در سه ماهه دوم سال جاری ۶۹۰ دلار در هر تن بوده، در حالی که میانگین قیمت این محصول در دوره مشابه سال گذشته ۸۰۹ دلار بوده است. کاهش بهای محصولات فولادی منجر به افت قیمت سنگ آهن نیز شده است، به طوری که این محصول استراتژیک در یک سال اخیر کاهش قیمت ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

اشباع بازارهای جهانی فولاد توسط چین

در شرایطی که به دلیل رکود اقتصاد جهانی و سقوط قیمت محصولات فولادی شرکت‌هایی نظیر آرسلور میتال (لوکزامبورگ) در حال تعطیل کردن واحدهای خود است، فولادسازان چینی در حال سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه‌ای هستند. طرح های توسعه با هدف تحریک صنعت خودرو و ساخت و ساز صورت می‌گیرد. صنایع مذکور در سه ماهه دوم بیشترین کاهش رشد در سه سال گذشته را تجربه کردند و دولت سعی دارد به هر ترتیب به نرخ رشد مورد انتظار در سال جاری دست یابد.

با توجه به تقابل در بازارهای صادراتی، این استراتژی در کشورهای غربی حساسیت‌هایی را به وجود آورده است و ادامه این روند توسط چین مجازات‌هایی را به خاطر ایجاد رقابت ناعادلانه در پی خواهد داشت.

آلن پرایس وکیل فولاد ساز آمریکایی NUE در این خصوص می‌گوید: افزایش صادرات چین به طور مستقیم فروش فولادسازان آمریکایی را کم خواهد کرد و صادرات چین محدوده دامپینگ را رد کرده است.

در شرایط موجود، چین برای تحریک رشد اقتصادی چاره‌ای جز افزایش تولید فولاد ندارد و با توجه به قوانین دامپینگ و بی‌کشش بودن بازارهای داخلی این موضوع برای دولتمردان چینی به یک معمای کامل اقتصادی تبدیل شده است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات فولاد در جهان است و تعیین بازار داخلی یا صادراتی برای عرضه محصولات تولیدی نقش کلیدی در نوسانات قیمت دارد. صادرات محصولات فولادی چین به بالاترین سطح از جولای ۲۰۱۰ رسیده است و سهم صادرات از کل تولید داخلی به ۷/۸ درصد رسید. این نسبت در حالی افزایش می‌یابد که تولید فولاد چین نیز در ۲۰۱۲ افزایش داشته است. در شرایط موجود قیمت در بازار داخلی به پایین‌ترین سطح طی دو سال گذشته رسیده و تخصیص سهم بیشتری به بازارهای صادراتی به دلیل حفظ بازار داخلی چین صورت می‌گیرد.

فولاد جهان و مشکلی به نام اعتبار

بازارهای فولاد جهان که همواره با مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی (پس از بحران مالی ۲۰۰۸) روبه‌رو بودند و خبرها حاکی از آن است که در ترکیه هم کمبود اعتبارات بانکی به یکی از چالش‌های پیش‌رو تبدیل شده است.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، تعدادی از تجار و سرویس سنترهای فولاد در ترکیه اخیرا ورشکسته شده‌اند و بسیاری از آنها مشکلات مالی دارند. بانک‌ها نسبت به تامین اعتبار برای بخش فولاد خیلی تمایل نشان نمی‌دهند، زیرا این بخش را غیرقابل اطمینان می‌دانند. وقتی یک شرکت ورشکسته می‌شود حداقل ۳۰ شرکت دیگر آسیب می‌بیند و ۳۰۰ شرکت دیگر به طور غیرمستقیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. مشکلات مالی، جو منفی بازار فولاد را شدید کرده است.

بانک‌های ترکیه در حال حاضر برای جلوگیری از آسیب بیشتر فولادسازانی که با دریافت اعتبار در حال فعالیت هستند بیمه اعتبارات را تعریف کرده که ۲۵/۰ درصد کل اعتبار را شامل می‌شود؛ یعنی به عنوان نمونه یک وام هزار دلاری ۵/۲ دلار هزینه اضافی برای بیمه شدن خواهد داشت. در بازار فولاد موافقان این روش معتقدند این کار داد و ستد را افزایش می‌دهد و جو بازار بهبود می‌یابد، ولی مخالفان معتقدند بازار به میزان کافی ضعیف است و توانایی قبول هزینه‌های بیشتر را ندارد.

البته چنین سیستم بیمه‌ای در بسیاری از کشورهای دیگر اعمال می‌شود و ترکیه نیز از آن مستثنی نیست، با این کار بازار به ثبات می‌رسد و اگر چنین سیستمی در مورد همه اعتبارات اعمال شود فعالیت بازار را افزایش می‌دهد.