معاملات در عمق؛ نوسان قیمت در اوج

دیروز میانگین نرخ میلگرد عرضه شده در غیاب محصولات ذوب آهن اصفهان، به ۱۴۷۰ تومان رسید

گروه بورس کالا- با تداوم افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد، دیروز معاملات بورس کالا هم دوباره با رشد قیمت همراه شد. دیروز میانگین نرخ میلگرد عرضه شده در غیاب محصولات ذوب آهن اصفهان، به ۱۴۷۰ تومان رسید. با در نظر گرفتن این موضوع که زمان تحویل کالای عرضه شده از سوی فولاد خراسان ۳۰ مرداد ماه بود، به نظر می‌رسد بازار همچنان پیش بینی‌های خود را تا آن زمان بر روی این سطح قیمتی نگه داشته، ضمن اینکه از سوی دیگر این پیش‌بینی وجود دارد که با اتمام ماه رمضان فعالیت بازار بیشتر شده و سطح معاملات بالا برود.

اما این روزها یکی از دلایل اصلی بالا رفتن میانگین قیمت آهن آلات در بازار به جز پیش‌بینی‌ها و جو روانی، محدودیت عرضه کالا از سوی تجار و بالا رفتن میانگین نرخ کالاهای پیشنهادی از سوی آنها اعلام می‌شود. گفته می‌شود میزان کالاهای پیشنهادی برای فروش کم است و این کم بودن عرضه، با تقاضاهایی که عمدتا زیاد هم نیست؛ اما به اصطلاح در بازار پیچیده می‌شود، موجب بالا رفتن میانگین قیمت‌ها می‌شود. در نتیجه هم عرضه و هم تقاضا محدود و کم عمق بوده که معاملات بازار آزاد دلیل این نوسان‌ها است.

تداوم رقابت خریداران در بورس

البته برخی از خریداران محصولات فولادی از بورس، بر این عقیده‌اند که معمولا برای محصولات نیشابور و ذوب‌آهن تقاضا بالا بوده و نوسان فعلی آن عجیب نیست. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در حال حاضر برخلاف قبل، اجازه رقابت تا حدی که عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند وجود دارد؛ اما پیش از این محدودیت‌های قیمتی وجود داشت.

البته انتظار معامله‌گران این است که همانند گذشته عرضه‌های خراسان و ذوب آهن در حد امکان در یک روز انجام شود تا از التهاب تقاضا کاسته شود؛ اما طبق اعلام بورس، عرضه بعدی ذوب‌آهن روزیکشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

دیروز علاوه بر ۸۰ هزار تن میلگرد خراسان، ۳۶ هزار تن شمش فولاد خوزستان در رینگ فولادی‌ها عرضه شد که در رقابت، قیمت آن از یک هزار و ۱۲۸ تومان به یک هزار و ۲۰۸ تومان رسید.

انتظار برای بهبود بیشتر تقاضا در یک ماه آینده

به نظر معامله گران بازار فولاد در حال حاضر نوسان قیمت ارز یکی از دلایل نوسان قیمت است؛ اما دلایل مهم دیگری هم وجود دارد. برای مثال قرار داشتن در دوره تقاضای فصلی که معمولا طی ماه‌های اخیر این نوسان‌ها بیشتر در ماه مرداد بوده تقاضا را افزایش داده است. گفته می‌شود خرید بلندمدت شمش‌های وارداتی هم اگرچه ریسک زیادی برای خریداران دارد در روزهای اخیر با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است.

بعضی از تجار در عین حال با توجه به معاملاتی که این هفته و هفته قبل و در نهایت روز یکشنبه هفته آینده همزمان با عرضه‌های ذوب‌آهن انجام می‌شود، معتقدند که این احتمال که از حجم تقاضا کاسته شود وجود دارد؛ البته همچنان در بازار آزاد آنچه که عامل افزایش قیمت شده، عرضه محدود است نه تقاضای زیاد.

البته معامله‌گران این روزها با در نظر گرفتن موضوع اختصاص ارز دولتی به واردات شمش، بیشتر پیش‌بینی‌های خود را بر یک دست شدن میانگین قیمت شمش وارد شده به بازار متمرکز کرده اند؛ اگرچه در ماه‌های اخیر یکی از گله‌های اصلی معامله گران این بوده که شمش‌هایی که با ارز ارزان تر وارد شده‌اند هم‌قیمت با شمش‌های ارز آزاد وارد بازار شده و این موضوع علاوه بر تفاوت زیاد بین قیمت شمش و محصول نهایی، تناقض دیگری را نیز در بازار ایجاد کرده است.

تفاوت شمش و محصول نهایی جذابیتی برای واردکننده‌ها

یکی از مواردی که به عنوان علت عدم ورود سازمان حمایت به بازار در ماه‌های اخیر مطرح شده این است که بیشتر معامله‌گران بازار به این نتیجه رسیده‌اند که سازمان حمایت و دیگر عوامل نظارتی به این دلیل کنترل‌های خود را کاهش داده‌اند که یکی از راه‌های بالا بردن میزان واردات شمش، ایجاد انگیزه در بین تجار است که با نوسان‌های اخیر قیمت میلگرد و تفاوت نرخی که بین شمش و محصول نهایی ایجاد شده است پدیدار شده تا واردکننده‌ها حتی با نرخ ارز آزاد و با تمام چالش‌هایی که وجود دارد وارد این بازار شوند.

نوسانات لحظه‌ای در بازار

در ماه‌های اخیر یکی از موضوعات تاثیر‌گذار بر نرخ تمام شده کالا برای مصرف‌کننده‌های نهایی فولاد هزینه حمل است، به طوری که میانگین آن در هر کیلو از ۱۲ به ۲۵ تومان رسیده است.

اما علاوه بر این موضوع در روزهای اخیر نوسان بازار از ظهر به بعد بیشتر شده که به گفته معامله‌گران این موضوع به دلیل بالا رفتن تعداد خریداران و در مقابل عدم فروش کالا از سوی فروشنده‌ها بوده است.

به گفته یکی از تجار در روزهای اخیر پس از ساعات میانی روز در صورتی که تعداد خریداران بیشتر شود، فروشنده‌ها با بالا بردن نرخ، میانگین قیمت بازار را بالا می‌برند از این رو نوسان‌ها در روزهای اخیر بسیار لحظه‌ای ثبت شده؛ به طوری که میانگین نرخ‌های صبح و بعدازظهر تا ۲۰ تومان تفاوت نشان می‌دهد.

دیروز شمش فولاد خوزستان در بالاترین رقم با قیمت ۱۲۰۸ تومان در بورس معامله شد که میانگین محموله‌های فروخته شده ۱۱۵۹ تومان بود. این کالا برای تحویل ۳۱ شهریور عرضه شد.

میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان هم با نرخ ۱۴۷۷ تومان در بالاترین رقم معامله شد؛ ضمن اینکه میانگین محموله‌های فروخته شده ۱۴۶۹ تومان بود. تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با نرخ ۱۲۲۰ تومان عرضه شد اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

شمش در انتظار

محمودرضا الهی‌فرد با اشاره به اینکه تخصیص ارز با نرخ دولتی تاثیر متفاوتی بر فولادی‌ها دارد، معتقد است تخصیص ارز به تولیدکنندگانی که نورد تولید می‌کنند، می‌تواند موجب افزایش سودآوری این شرکت‌ها شود، چراکه این کارخانه‌ها به واردات شمش نیاز دارند.مدیرعامل کارگزاری

سی‌ولکس کالا می‌گوید: کارخانه‌های تولیدکننده نورد با واردات شمش به تولید محصول نهایی می‌پردازند. به تعبیر بهتر محصول میانی را خریداری کرده و محصول نهایی تحویل می‌دهند، بنابراین اگر ارز دولتی به این کارخانه‌ها تخصیص بیابد، سودآوری این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.الهی‌فرد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از نیاز داخلی به شمش وارداتی است، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، باید نیاز داخلی از محل واردات تامین شود و به همین دلیل در صورت واردات شمش به نرخ دولتی، شاهد ثبات بازار داخل خواهیم بود.

تخصیص ارز با نرخ دولتی، شرایط فولادی‌ها را بهتر می‌کند

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز معتقد است: درصورتی که شمش، در اولویت‌های تخصیص ارز وارداتی با نرخ مرجع قرار داشته باشد، شرایط برای فولادی‌ها بهبود خواهد یافت. به گفته رجایی تولیدکنندگان فولاد نیاز به واردات شمش فولاد دارند و تولید داخل نمی‌تواند نیازها را پاسخگو باشد و به همین دلیل وزارت صنایع به دنبال راهکاری است تا مبالغی را در این راستـا به صنایع تخصیص دهد. رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اینکه تا پیش از این شمش با نرخ آزاد وارد می‌شد، اظهار کرد: واردات شمش به نرخ دولتی، موجب کاهش هزینه شرکت‌های تولیدکننده فولاد و بهبود وضعیت آنها خواهد شد. رجایی در ادامه با تاکید بر اینکه سهام فولادی‌ها سهم مطمئن و معتبری در بازار سرمایه است، تاکید می‌کند که سهام فولادی سهمی است که دارای سود مشخص و معلومی است و به این ترتیب یکی از سهم‌های پربازده محسوب می‌شود. رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه قیمت‌های جهانی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر سهم فولادی‌ها است، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های توسعه و به پایان رسیدن این طرح‌ها سود فولادی ها هم افزایش می‌یابد.