گروه بنگاه‌ها - علی رضا ضیایی مدیرعامل کیان ارژن با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰ هزار تن کود اوره با پوشش گوگردی (S.C.U) در شازند اراک تولید می‌شود، گفت: به‌زودی میزان تولید این محصول به ۱۲۰ هزار تن در سال خواهد رسید. وی با بیان اینکه میزان مصرف سالانه اوره در کشور ۲ میلیون تن است، گفت: با جایگزین شدن کود اوره با پوشش گوگردی، مصرف اوره به ۷۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد، از این رو یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن دیگر را می‌توان صادر کرد.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، میزان تولید کود اوره (S.C.U) به ۴۵۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

ضیایی میزان سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی خط تولید این کود را تاکنون ۱۶میلیارد تومان برشمرد و گفت: در قالب طرح‌های توسعه‌ای، برنامه راه‌اندازی دو خط تولید دیگر از سایر برنامه‌های این شرکت است که در مجموع ۶۰ هزار تن به تولید افزوده خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر اراک، راه‌اندازی خط تولید کود اوره با پوشش گوگردی در یاسوج، بجنورد و مسجد سلیمان نیز در دستور کار شرکت کیان ارژن قرار دارد که واحد مسجد سلیمان بزرگ‌ترین واحد تولید این کود در کشورخواهد بود.

مدیرعامل کیان ارژن با اشاره به پیشینه تولید کود اوره با پوشش گوگردی در ۲۵ سال اخیر در آمریکا و انتقال تکنولوژی آن به کانادا، آلمان و ژاپن افزود: کود اوره در این ۴ کشور تنها برای مصارف داخلی است و صادر نمی شود. وی تصریح کرد: در سال ۸۰ پیگیری‌های لازم برای تولید این کود از سوی شرکت کیان ارژن به صورت پایلوت آغاز شد.

ضیایی تاکید کرد: در ابتدا نمونه تولید شده برای آزمایش به وزارت جهاد کشاورزی فرستاده و پس از آن تولید انبوه آن به طور رسمی در شازند اراک آغاز شد.

وی در خصوص فرمولاسیون کود اوره با پوشش گوگردی (S.C.U) خاطرنشان کرد: این کود از کپسوله کردن اوره با عناصری متناسب با خاک از قبیل گوگرد و سیلانت (Selanet) که خود از چند عنصر مختلف تشکیل شده است، تولید می‌شود که محتویات مغذی کود اوره را بنا بر فرمولاسیون خاص خود در یک بازه زمانی ۴۰ روزه به‌صورت آرام (Slow Release) در اختیار گیاه قرار می‌دهد. وی توجیه اقتصادی و فنی و زیست‌محیطی را از دلایل اصلی انتخاب اوره با پوشش گوگردی به‌جای کود اوره بدون پوشش برشمرد.