گروه بورس کالا-منیژه حیاتی: یکی از مهم‌ترین موضوعات بازار آهن در روزهای اخیر نوسانات شدید و فرآیند نا مشخص کشف قیمت‌ها است. با در نظر گرفتن میانگین متفاوت شمش فولاد برای تولیدکننده‌ها، تناقض‌های زیادی در فاصله قیمتی نرخ مواد اولیه و مقاطع ایجاد شده به طوری که در حالی‌که یک تولیدکننده با شمش ارزان‌تری محصول تولید می‌کند تولیدکننده دیگری که با شمش وارداتی محصول تولید می‌کند، محصول نهایی خود را ارزان‌تر به فروش می‌رساند.

از این‌رو به نظر می‌رسد دغدغه بزرگ بازار آهن همچنان شفافیت است که از نظر بسیاری از دست اندرکاران بازار در حال حاضر نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده. در همین زمینه یکی از مدیران شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد رقابت سالم، شفاف سازی بازار، تعیین نرخ بانکی یکسان برای همه تولیدکننده‌ها و عدم نظارت بر قیمت‌ها چه به صورت مستقیم و چه به صورت نا محسوس را راه رقابتی شدن صنعت فولاد عنوان کرد و گفت: برای مثال در حال حاضر قیمت اسلب ۸۱۰ تومان است، اما نرخ قراضه در بازار ۸۳۵ تومان است.

این موضوع به هیچ وجه منطقی نیست و فقط نشان می‌دهد که بازار در قیمت‌گذاری دچار اشتباه شده است. رضا شهرستانی مدیرعامل شرکت نورد و قطعات فولادی ایران افزود: علاوه بر این، موضوع دیگری که برخلاف بازارهای جهانی رخ داده این است که در حال حاضر در بازار ایران به جای اینکه به ترتیب از لحاظ قیمت، نرخ ورق، تیرآهن، ناودانی، نبشی و در آخر میلگرد قرار داشته باشد، قیمت میلگرد از همه کالاها گران تر و پس از آن نبشی، ناودانی، تیرآهن و در نهایت ورق در این لیست قرار دارند. به عقیده وی این موضوع نشان می‌دهد که شرایط کشف قیمت در بازار مشکل دارد به خصوص که روند قیمت‌گذاری دولتی‌ها، شرایط بازار فولادسازان خصوصی را نیز تحت تاثیر قرار داده به طوری که برای مثال در مورد ورق تولیدکننده‌های ورق خصوصی به دلیل عدم تناسب بین نرخ مواد اولیه و نرخ نهایی متحمل مشکلات زیادی شده اند. شهرستانی در پاسخ به این سوال که تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار آتی می‌تواند به کشف قیمت کمک کند یا خیر می‌گوید: در کشورهایی که معمولا بازارهای آتی متعددی وجود دارد، تورم ۲ تا ۳ درصد است و توان برنامه ریزی و پیش بینی برای سرمایه گذاران زیاد است اما به دلیل تورمی که در حال حاضر در ایران وجوددارد بازارهای آتی به طور کامل نمی توانند فعالیت داشته باشند به خصوص که در بازار ما دسترسی به اطلاعات برای همه معامله‌گران یکسان نیست. وی معتقد است بهتر است در بورس در حال حاضر به جای عرضه‌های سلف همه معاملات به صورت نقدی انجام شود؛ ضمن اینکه به گفته وی در معاملات بورس به بعضی از واحدها اجازه داده می‌شود تا قیمت محصولاتشان را عرضه و تقاضا معین کند، اما این برخورد با همه شرکت‌ها به یک شکل انجام نمی‌شود.

این کارشناس بازار فولاد معتقد است سیستم بانکی نیز در ارائه خدمات و تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدکننده به صورت یکسان عمل نمی‌کند که این موضوع خود باعث عدم شفافیت می‌شود برای مثال به یک مجموعه تسهیلات ۳ درصدی ارائه می‌شود و به یک مجموعه دیگر با ۳۰ درصد هم تسهیلات ارائه نمی‌شود ضمن اینکه به برخی از واحدهای فولادی برای تسویه بدهی‌های بانکی‌شان مهلت و فرصت‌های طولانی مدتی داده می‌شود که منطقی نیست.به نظر وی در حال حاضر راه موفقیت صنعت فولاد این است که در قدم اول به جای محصول، دست تولیدکننده در واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی باز شود علاوه بر این به جای اینکه سنگ‌آهن وارد شود باید به سرمایه‌گذاران مجوز داده شود تا در زمینه احیا و تولید فولاد از طریق آهن اسفنجی فعالیت کنند.