گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار آتی روز گذشته کمترین دامنه نوسان را پشت سر گذاشت. در حالی که دلایل متعددی برای این دامنه نوسان اندک ذکر شده است.

تحلیلگران بر این باورند که صحبت‌هایی مبنی بر دو نرخی شدن ارز که قرار است با اولویت تقدم ۱۰ گروه کالایی اجرایی شود از مهم‌ترین عواملی است که روی روند دادوستدهای ارز در روزهای آینده تاثیر گذار خواهد بود. طرح بسته شدن تنگه هرمز و آمادگی برای اجرایی شدن این طرح و تاکید بر توانایی کشورمان در این زمینه از جمله اخبار و گزارش‌هایی بود که به صورت روانی قیمت‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود. به نظر می‌رسد جو بازار به گونه‌ای شده که هر چند قیمت‌ها تمایل به افزایش دارد، اما برخی عوامل اجازه نمی‌دهند سیر صعودی قیمت‌ها ادامه پیدا کند.
سهیل ذوقی یکی از کارشناسان بازار آتی درباره روند معاملات روز گذشته گفت: دادوستدهای دیروز یکی از کم نوسان‌ترین دوره‌ها را طی یک هفته اخیر پشت سر گذاشت البته یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار آتی کاهش اندک قیمت دلار و سکه در بازار نقدی بوده، این در حالی است که منفی شدن بورس و در پیش رو بودن ماه رمضان از اهرم‌های متفاوت و تغییر دهنده بازار بوده است.
سهیلی در ادامه صحبت‌هایش پیرامون موضوع دو نرخی شدن ارز افزود: دو نرخی شدن ارز و اینکه برخی کالاها باید از طریق بازار آزاد نیاز خودشان را تامین کنند می‌تواند روی سطح تقاضا و محدودیت‌ها تاثیرگذار باشد. البته اینکه ارز مرجع به کدام گروه اختصاص داده می‌شود و حجم دلار در بازار چقدر خواهد بود، از موضوعاتی است که می‌تواند روی روند مبادلات و تغییرات بازار ارز تاثیر گذار باشد.
به نظر این کارشناس، قیمت سکه در شرایط کنونی برابر با قیمت سکه آب شده است و بعید به نظر می‌رسد در صورت تداوم شرایط موجود شاهد موج محسوسی از کاهش قیمت‌ها باشیم. در هر صورت روند قیمت‌ها در بازار آتی بستگی به تغییرات دلار دارد و در صورتی که قیمت دلار همگام با موج‌های اصلاحی و پارامترهای موجود تغییر کند، روند مبادلات تغییر محسوسی خواهد داشت که احتمال این وضعیت وجود دارد. این کارشناس بازار آتی به موضوع تحولات سیاسی در سوریه و فشارها روی دولت بشار اسد از سوی جامعه بین‌الملل نیز اشاره می‌کند و بر این باور است که می‌توان شاهد تغییرات محسوسی در بازارها پس از نتایج مربوط به شرایط بین‌الملل بود.
البته ذوقی به معامله گران توصیه کرد که در نوسانات داخلی از رفتار هیجانی پرهیز کنند و در صورت تداوم وضعیت موجود بهتر است استراتژی نگهداری خرید یا گرفتن موقعیت‌های خرید در سررسیدهای دور را مد نظر قرار دهند، اما موقعیت‌های فروش فعلا در دستور کار سرمایه‌گذاران قرار نگیرد. این کارگزار بورس کالا تمامی استراتژی‌های مربوط به خرید یا فروش را موکول به تغییرات دلار در بازار دانست و افزود: مشتریان تمامی اخبار و گزارش‌های مربوط به تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه را پیگیری کنند و براساس نوع گزارش‌ها و اخبار، شرایط را بهتر بسنجند. البته دیروز اطلاعیه مربوط به فرآیند تحویل فیزیکی سکه‌های تیرماه در روزهای ۲۷ و ۲۸ تیرماه اعلام شد که براساس آن همه مشتریان دارای موقعیت تعهدی باز روی قرارداد آتی مذکور موظفند براساس شرایط مدیریت قراردادهای آتی جهت تحویل سکه اقدام کنند. همچنین سکه‌های آبان‌ماه دیروز روی سیستم معاملاتی قرار گرفت که با استقبال مناسبی رو به رو شد. همچنین قیمت سکه در سررسیدهای تیرماه با ۵۶/۱ درصد کاهش در محدوده ۷۰۳ تا ۷۱۱ هزار تومان، سررسیدهای مردادماه با ۳۳/۱ درصد کاهش در محدوده ۷۳۲ تا ۷۴۰ هزار تومان، سررسیدهای شهریورماه با ۰۱/۲ درصد کاهش در محدوده ۷۶۸ تا ۷۷۹ هزار تومان، سررسید مهرماه با ۷۴/۱ درصد کاهش در محدوده ۸۰۴ تا ۸۱۴ هزار تومان و سررسید آبان‌ماه در اولین روز مبادلاتی با افزایش ۳۰/۰ درصدی در دادوستدهای صبح و کاهش ۹۴/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۸۳۷ تا ۸۴۷ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در همه سررسیدها به جز سررسید مهرماه سیر نزولی داشت.