گروه بورس کالا -منیژه حیاتی: با وجود ریسک بالای خرید محصولات فولادی که به دلیل نوسان نرخ ارز ایجاد شده و با وجود اینکه در ماه رمضان به طور معمول فعالیت بازار فولاد به سطح پایینی می‌رسد، دیروز عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با تقاضای بالایی از سوی تجار روبه‌رو شد و خریداران زیادی وارد بازار شدند.

البته دیروز پس از عرضه‌های بورس و با وجود رشد قیمت دو محصول عرضه شده، بازار آهن تا حدودی از شرایط ملتهب خارج شد و قیمت میلگرد ثابت ماند. البته یکی دیگر از دلایل ثبات بازار آهن کاهش قیمت ارز در معاملات دیروز بود، هر چند به نظر فعالان بازار معادلات جدیدی که در خصوص دو نرخی‌شدن قیمت ارز مطرح شده، در صورت تحقق، در آینده تاثیر بیشتری بر نوسان نرخ آهن آلات خواهد گذاشت.
واردات میلگرد، غیر‌منطقی و بدون توجیه
تجار بازار آهن علت بالا بودن تقاضا را افزایش میزان ساخت و سازهای شخصی و مهم‌تر از آن، حجم محدود عرضه محصولات فولادی به خصوص میلگرد در بازار می‌دانند که به دلیل محدودیت موجودی شمش رخ داده، از این رو این نگرانی وجود دارد که شرایط ذکر شده تداوم یافته و قیمت میلگرد به روند صعودی خود ادامه بدهد.
البته در روزهای اخیر برخی تحلیل‌ها احتمال افزایش حجم واردات را مطرح کرده و معتقدند با رشدی که نرخ میلگرد در این مدت داشته، انگیزه واردات آن نیز به‌وجود می‌آید.
اما به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن نرخ ارز آزاد همچنان واردات این کالا توجیه ندارد، چرا که با در نظر گرفتن دلار یک هزارو ۹۰۰ تومانی، میلگرد وارداتی در پایین ترین قیمت، یک هزارو ۶۰۰ تومان تمام می‌شود که حتی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های وارداتی و مشکلات آن، بالاتر از نرخ‌های داخلی خواهد بود.
از سوی دیگر، با در نظر گرفتن توان بازار داخلی در تولید محصولات نهایی فولادی، این امر منطقی به نظر نمی‌رسد که ارز دولتی به واردات محصول نهایی اختصاص پیدا کند، به خصوص در شرایطی که برخی از واحدها به دلیل محدودیت موجودی شمش، پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کنند.
در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که به این زودی، تغییر خاصی در میزان واردات میلگرد دیده شود.
حجم محدود عرضه، عامل اصلی رشد قیمت
برخی از کارشناسان بازار معتقدند اگرچه حجم درخواست کالا برای ساخت و ساز خصوصی زیاد تر شده، اما علت افزایش قیمت‌ها پایین بودن حجم عرضه است نه بالا بودن تقاضا.
به گفته یکی از تجار، یکی از دلایل اصلی بالا بودن تقاضا در بورس و بازار آزاد، عدم ورود شمش‌های بنادر در بازار است. به گفته وی، برخی از محموله‌هایی که شایعه ورود آنها در هفته گذشته مطرح شده بود، در بنادر هستند، اما هنوز به طور کامل ترخیص نشده و در بازار توزیع نشده‌اند در نتیجه به‌رغم اینکه معاملات ریسک بالایی دارد و ماه رمضان هم در پیش است، اما بعضی از خریداران با توجه به این موضوع ترجیح می‌دهند خریدهای خود را انجام داده و سطح موجودی انبارها را بالا ببرند.
به دلیل فرآیند طولانی در ورود و توزیع شمش به بازار گفته می‌شود اطمینان زیادی به قیمت‌هایی که برای ماه‌های آتی اعلام می‌شود وجود ندارد و فاصله زیادی بین نرخ شمش‌های موجود و قیمت شمش‌های آتی وجود دارد؛ به طوری که قیمت شمش‌های موجود ۱۲۹۰ تومان و نرخ شمش‌های یک ماهه از ۱۲۷۰ تا ۱۲۷۵ تومان پیشنهاد می‌شود.
در همین حال پیش بینی‌های متفاوتی وجود دارد از اینکه آیا با تداوم این شرایط در بازار، قیمت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد یا خیر؟
در این خصوص به نظر برخی از تجار در صورتی که در یک ماه آینده تقاضا در بازار به دلیل قرار داشتن در ماه رمضان کاهش پیدا کند، قیمت‌ها در همین سطح باقی می‌ماند، اما نزولی شدن نرخ آن بعید به نظر می‌رسد همان طور که در حال حاضر نیز با وجود عرضه محصولات در بورس، نرخ‌ها در بازار آزاد نزولی نشده و فقط ثابت می‌ماند.اما از سوی دیگر اگر تقاضا همچنان در همین سطح باقی بماند و عرضه نیز همچنان در بازار شمش محدود باشد، احتمال تداوم رشد قیمت میلگرد وجود دارد.