خبرها حاکی از آن است که روند قیمت‌ قراضه در بیشتر بازارهای جهانی رو به کاهش است و تقاضای پایین یکی از دلایل آن است.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران در بازار چین فضای معاملات در روزهای اخیر منفی شده و قیمت قراضه سنگین ۴۷۰ تا ۵۰۹ دلار (در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شده است. گفته می‌شود کارخانه‌ها سعی دارند هزینه‌ها را کاهش دهند و در این راستا قیمت‌های خرید قراضه را پایین آورده‌اند. در همین حال به نظر می‌رسد هیچ فاکتور امیدوار کننده ای در فعالان بازار وجود ندارد، چرا که قیمت نقدی و آتی میلگرد نزولی است و کاهش نرخ بهره کمکی به بازار نکرده است.

از سوی دیگر رکود تابستانی نیز بر بازار این کشور حکمفرما شده است.

در بازار جنوب اروپا هم در ماه جاری قیمت قراضه ۱۵ تا ۲۰ یورو در هر تن افت داشت.

همچنین قیمت معاملات جولای ۱۵ تا ۲۵ یورو پایین آمده، به طوری که از اوایل ژوئن تاکنون قیمت قراضه در کل ۴۵ تا ۵۰ یورو در هر تن ارزان تر شده است.

خبرها حاکی از آن است که در بازار نقدی ایتالیا قراضه سنگین ۲۷۵ تا ۲۸۰ یورو در هر تن و قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۳۱۰ یورو در هر تن (تحویل کارخانه) است.

در بازار صادرات آلمان هم ۲۵ یورو افت قیمت قراضه در ماه گذشته دیده شد. در اسپانیا هم قیمت قراضه در هفته گذشته ۱۵ یورو در هر تن افت داشت.

در بازار آمریکا در هفته دوم جولای قیمت قراضه همچنان نزولی است؛ چرا که موجودی تجار قراضه بالا است و کارخانه‌ها عجله‌ای برای خرید نشان نمی‌دهند.

لغو ممنوعیت صادرات قراضه روسیه

ممنوعیت صادرات قراضه از بنادر خاور دور روسیه که از اواسط ماه فوریه سال جاری اعمال شده بود با حکم دادگاه عالی این کشور لغو شد.

این قانون از ۱۳ فوریه اعمال شده و صادرات قراضه از بنادر خاور دور روسیه را به جز بندر ماگادان منع می‌کرد تا به این وسیله قراضه بیشتری در اختیار تنها تولیدکننده فولاد این منطقه یعنی آمور متال قرار گیرد.

اما اواخر ماه مه دادگاه عالی این کشور این قانون را بر خلاف قوانین فدرال روسیه در زمینه رقابت بازار و مقررات گمرکی اعلام کرد و تصمیم به لغو این قانون گرفت.

یک شرکت صادرکننده قراضه نسبت به این قانون اعلام دعوی کرد و به راحتی موفق شد؛ چرا که کارخانه آمورمتال در شرایط مساعدی نیست. این کارخانه در آستانه ورشکستگی است و تنها با ۱۵ درصد ظرفیت در حال کار است از این رو لزومی ندارد چنین قانونی اجرا شود.