تاثیر بسته سیاستی بانک مرکزی بر صنایع

زهرا مسافر- پس از ابلاغ و اعلام پرحاشیه بسته سیاستی ـ نظارتی سیستم بانکی برای سال ۹۰، اما و اگرهای متفاوتی از سوی کارشناسان و فعالان بازار در راستای جهت‌گیری‌های کلان و اهداف اصلی این بسته مطرح است. سال ۹۰ از بسیاری جهات برای اقتصاد ایران و دستگاه مالی و پولی سالی حساس و سرنوشت‌ساز است. در این سال اثرات واقعی اجرای اصلاح قیمت‌ها و هدفمندی یارانه‌ها به احتمال قوی روشن خواهد شد و اقتصاد کشور پس از خروج از شوک اولیه اجرای این قانون تازه می‌رود که خود را بیابد.

از سوی دیگر دولت اصلاح نظام بانکی را برنامه مهم و بعدی خود در سال ۹۰ پس از اصلاح قیمت‌ها اعلام کرده است و لذا سیستم بانکی به طور طبیعی باید در متن بسته سیاستی ـ نظارتی خود تمهیداتی به این منظور اندیشیده باشد.

سال ۹۰ همچنین برای تولیدکنندگانی که احتمالا بیش از مصرف‌کنندگان نگران چالش‌های جانبی هدفمندی یارانه‌ها هستند، سالی حساس و روشن است نگرانی تولیدکنندگان منجر به افزایش فشار مشترک آنها و دولت به سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات خواهد شد و بانک مرکزی را که طبق آخرین اعلام رییس کل‌اش می‌خواهد نرخ تورم سال ۹۰ را در همین محدوده ۴/۱۲ درصدی فعلی نگه دارد و نقدینگی حاصل از ورود تسهیلات به اقتصاد را کنترل کند، به چالش خواهد کشید. لذا اکنون باید دید بسته سیاستی ـ نظارتی سال ۹۰ برای مقابله با چالش‌ها و پاسخ به اما و اگرهای متفاوت با وجود این ویژگی‌ها چه تدابیری اندیشیده است.

رشد حجم سرمایه‌گذاری را بدنبال دارد

سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درخصوص این بسته سیاستی معتقد است: کاهش نرخ بهره بانکی که از اهداف دولت است و تاکنون نیز اجرایی شده علاوه بر تجارت به نفع بخش تولید نیز خواهد بود.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد افزود: با کاهش سود سپرده‌های بانکی، پول‌های سرگردان از سیستم بانکی به سوی بخش‌هایی با سود بالا از جمله ساخت‌وساز، تولید و اشتغال هدایت خواهند شد و در نتیجه قدرت رقابت‌پذیری رشد و حجم سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخش صنعت همواره از بسته‌های حمایتی دولت در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی استقبال کرده است.

سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطرنشان کرد: بسته‌های سیاستی بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ بهره بانکی نه‌تنها در رشد تولید در بخش صنعت بلکه در زمینه صادرات نیز افزایش قدرت رقابت‌پذیری را به دنبال دارد.

به گفته وی، بسته یاد شده علاوه بر رشد صادرات و سرمایه‌گذاری، به علت کاهش هزینه تمام شده به افزایش تولید نیز منجر خواهد شد.

تقاضای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولید

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ارائه دیدگاهی متفاوت در خصوص بسته سیاستی بانک مرکزی معتقد است: بسته یاد شده تاثیر زیادی در صنعت فولاد کشور نخواهد داشت. سیدحسین هاشمی گفت: کاهش نرخ بهره بانکی در شرایطی به تولید کشور کمک خواهد کرد که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این بخش قرار گیرد.

وی افزود: براساس آمار موجود طی سال‌های اخیر تسهیلات اعطایی به بخش تولید با کاهش مواجه بوده است. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی برای بخش تولید به‌ویژه صنعت فولاد کشور تاثیرگذار است مشروط بر آنکه تسهیلات ارزان قیمت نیز به این بخش اختصاص یابد.

بدون توجه به دغدغه‌های بخش تولید تهیه شد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد همسو با رییس کمیسیون صنایع و معادن معتقد است بسته سیاستی بانک مرکزی بدون توجه به مشکلات بخش تولید تهیه شده از این رو به‌عنوان یکی از نقاط ضعف نظام بانکی کشور محسوب می‌شود.

احمد دنیانور با بیان اینکه نظام بانکی کشور باید براساس اصول اقتصادی طراحی شود، افزود: این درحالی است که بسته سیاستی بانک مرکزی براساس دیدگاه‌های شبکه بانکی تهیه شده و هیچ‌گونه توجهی به چارچوب‌های اقتصادی حاکم بر جامعه ندارد به گونه‌ای که این بسته شهد شیرین تحول بزرگ اقتصادی (هدفمندی یارانه‌ها) در سال ۸۹ را تلخ کرده است.

به گفته وی، به‌طور مثال در حال حاضر رکود اقتصادی حاکم بر جهان و متعاقب آن اثرپذیری اقتصاد داخلی از آن و همچنین رکود حاکم بر بازار به علت اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها که در ابتدای اجرا امری اجتناب‌ناپذیر است واحدها را با کاهش فروش مواجه کرده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: در بسته سیاستی بانک مرکزی مبنای اختصاص سرمایه در گردش به واحدها ۵۰ درصد میزان فروش سال قبل در نظر گرفته شده این درحالی است که طی سال گذشته به علت شرایط بحران جهانی و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و... میزان فروش واحدهای تولیدکننده با کاهش روبه‌رو شده بود.

وی افزود: متاسفانه بسته سیاستی بانک مرکزی بدون ملاحظه دغدغه‌های بخش تولید به‌ویژه صنعت فولاد تهیه شده است.

موجب تحرک بازار و رونق تولید می‌شود اگر...

بهمنی کارشناس بازار فولاد با اشاره به اینکه بسته سیاستی بانک مرکزی تحرک اقتصاد و بازار را به دنبال دارد، گفت: تحرک بازار رونق تولید را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این بسته به‌رغم مزیت یاد شده می‌تواند بستر ایجاد مشکلات زیادی را فراهم کند. این کارشناس بازار فولاد خاطرنشان کرد: تجربه‌های سال‌های اخیر حاکی از آن است که منابع بانکی می‌تواند به سمت و سوی بازارهایی با بازده و سود بالا از جمله بازار طلا و ارز هدایت شود، به گونه‌ای که هجوم منابع بانکی و تسهیلات ارزان قیمت در سال ۸۵ به بازار مسکن موجب رشد شدید آن شد. وی افزود: چنانچه نظارت کافی بر بسته سیاستی بانک مرکزی اعمال شود آثار مثبت اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت. بهمنی گفت: بسته سیاستی در صورت هدایت موجب رشد تقاضا و خروج رکود از واحدهای تولیدی خواهد شد.

به گفته وی، برای مثال طی ۶ سال اخیر به علت رکود اقتصادی در جنوب شرق آسیا، ژاپن نرخ بهره بانکی را منفی کرد که این امر موجب تحریک تقاضای موثر، تحرک بازار و در نتیجه رونق تولید شد. این کارشناس بازار فولاد تصریح کرد: درصورت کاهش سود سپرده بانکی منابع و نقدینگی به سوی فعالیت‌های مفید اقتصادی سوق داده می‌شود که در نتیجه نرخ سرمایه مورد نیاز بخش صنعت با کاهش مواجه و این امر رونق بازار را به همراه خواهد داشت.