شانا - پالایشگاه‌های بندرعباس و آبادان در اولویت فروش بنزین در رینگ صادراتی بورس کالا در کیش هستند. علیرضا رجب‌پور معاون بازرگانی فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه پس از پذیرش بنزین در بورس، باید امیدنامه عرضه این فرآورده نفتی تنظیم شود، افزود: در امیدنامه همه قوانین در زمینه نحوه معاملات خریدار و فروشنده و قوانین مربوط به عرضه بنزین در بورس به صورت شفاف بیان می‌شود و خریداران می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بورس کالا از فرآیند عرضه این فرآورده آگاهی یابند. وی درباره چگونگی تحویل بنزین به خریداران گفت: بنزین به طور عمده با ناوگان حمل و نقل دریایی و نفتکش جابه‌جا و به خریداران تحویل داده می‌شود؛ به همین منظور پالایشگاه‌هایی که در کنار آب واقع شده‌اند، از جمله پالایشگاه آبادان و بندرعباس در اولویت شرکت ملی پالایش و پخش برای عرضه بنزین به خریداران قرار دارند، ضمن آنکه دیگر پالایشگاه‌ها نیز، آمادگی لازم را برای عرضه این فرآورده دارند.

رجب‌پور درباره برنامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای صادرات ماهانه حداقل ۳۰ هزار تن بنزین از طریق بورس کالا به بازارهای جهانی گفت: با توجه به ظرفیت کشتی‌های نفتکش برای جابه‌جایی ۲۵ تا ۳۵ هزار تن فرآورده، در مرحله نخست ماهانه حدود ۳۰ هزار تن بنزین در بورس عرضه خواهد شد. وی میزان تقاضای مشتریان برای خرید بنزین را از عوامل موثر بر میزان عرضه این فرآورده راهبردی اعلام و تصریح کرد: در صورت افزایش تقاضا، عرضه بنزین در بورس افزایش خواهد یافت و شرکت ملی پخش آمادگی دارد بنزین مازاد بر نیاز کشور را صادر کند. معاون بازرگانی فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نحوه قیمت‌گذاری بنزین برای عرضه در بورس گفت: نرخ بنزین عرضه شده در بورس مانند همه فرآورده‌های نفتی بر اساس نرخ‌های بین‌المللی و فوب خلیج‌فارس تعیین می‌شود، اما هنوز قیمت دقیق آن مشخص نشده است.

رجب‌پور با بیان اینکه بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور با عدد اکتان ۸۷ که مازاد بر نیاز داخل است در بورس عرضه خواهد شد، افزود: بیشتر کشورهای همسایه خواهان خرید بنزین از ایران هستند و مشکلی برای صادرات این فرآورده وجود ندارد.

رجب پور از ورود بنزین تولید داخل روی تابلوی رینگ صادراتی بورس از اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم برای نحوه عرضه، تعیین قیمت و اعمال قوانینی برای خریداران بنزین در بورس در شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دست انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری تصمیم لازم در این زمینه گرفته شود. با توجه به تصمیم وزارت نفت برای راه‌اندازی بورس نفت، دولت مصوبه‌ای در دو مرحله برای راه‌اندازی بورس به وزارت نفت ابلاغ کرد که در قالب آن راه‌اندازی بورس نفت در دو مرحله عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام برنامه‌ریزی شد.

بر اساس تصمیم دولت در سال ۸۹، شرط راه‌اندازی بورس نفت، پذیرش نفت کوره در بورس کالا عنوان شد تا عرضه این محصول، زمینه را برای عرضه نفت خام در بورس فراهم کند؛ البته با توجه به شرایط خاصی که برای عرضه این فرآورده در بورس وجود داشت، امسال برای نخستین بار هیات پذیرش بورس کالا با عرضه بنزین در بورس موافقت کرد.

مسعود میرکاظمی ‌وزیر نفت پیش از این از اعطای مجوز صادرات بنزین به میزان ۵/۱ میلیارد لیتر به شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های نفتی خبر داده و گفته بود: هم‌اکنون صادرات این فرآورده نفتی با همکاری بخش خصوصی آغاز شده و وزارت نفت از حضور این بخش در این زمینه استقبال خواهد کرد.